به رغم آن که شهرهای جنوب لبنان دارای جوامع متدین و طرفدار حزب‌الله است، اما در نظام لائیک لبنان، وضع مقررات شهری در جهت اجرای احکام اسلامی چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

چالش‌های اجرای مقررات دینی در اماکن عمومی لبنان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه المستقبل با انتخاب عنوان «فضای مردانه ماراتون حرمون» نوشت: هر روز که می‌گذرد به نظر می‌رسد مردم لبنان آزادی‌های خود را بیشتر از دست می‌دهند. جدیدترین نمونه، دستور علی العبدالله شهردار و رئیس شورای شهر خیام در ممنوعیت حضور زنان و دختران این شهر در مسابقه دوی مارتون حرمون است.

این دستور در ادامه تصمیم‌هایی است که در شهر جبشیت مبنی بر اجبار بستن مغازه بازی‌های رایانه‌ای در زمان نماز و مراعات عدم اختلاط بین دختران و پسران صادر شده و شهرداری عیترون تصمیم به جداسازی استخر زنان و مردان گرفته است.

عفیفه السید مسئول هماهنگی امور زنان حزب المستقبل نیز در گفت و گو با المستقبل گفت: ما در زمانی قرار داریم که خواهان حقوق برابر در زمینه فعالیت‌های سیاسی هستیم. ما برای اعلام اعتراض خود به این تصمیم در هر گونه تحرکی شرکت خواهیم کرد.

روزنامه النهار نیز در گزارشی، با اشاره به زندگی مسالمت آمیز اکثریت شیعه و اقلیت مسیحی در شهر خیام، تصمیم اخیر شهرداری را دارای آثار و تبعات سوئی بر آینده شهر خواند و نوشت: شهردار خیام در حالی دختران جوان را از شرکت در مسابقه دوی ماراتون مختلط منع کرده که پسران جوان همین شهر اجازه حضور در آن را یافته‌اند. اینها علائم بدی است که باعث می‌شود شهر خیام اسیر سخت‌گیری‌های شرعی شود.

روزنامه الاخبار نیز به رغم مواضع سیاسی نزدیکی که به حزب الله دارد با تهیه گزارشی ضمن انعکاس انتقاد مردم این شهرها، این تصمیم‌ها را مخالف با عادات و سلایق مردم دانست. این روزنامه با انتخاب تیتر«شهرهای جنوب مراقب قبول نمی‌کنند: 13 دختر از اهالی خیام در مسابقات دوی ماراتون حرمون شرکت کردند» نوشت: شهرداری با صدور تصمیمی از دارندگان مغازه‌های بازی‌های رایانه‌ای خواسته تا با التزام به این بندها دستورات دینی و اخلاقی را مراعات کنند. شهرداری معتقد است در بعد شرعی نیز اختیاراتی دارد.

بستن مغازه‌ها در موقع نماز به مدت نیم ساعت و در روزهای جمعه از ساعت 11 صبح تا بعد از پایان نماز، عدم عرضه سی‌دی‌های غیر اخلاقی و نیز منع اختلاط بین زنان و مردان بر اساس مقررات جدید باید مراعات شود.

برخی اهالی شهر مخالفت خود با این مقررات را اعلام می‌کنند و آن را توهینی به خود می‌دانند. عماد مرد 50 ساله اهل جبشیت می گوید: ما متدین هستیم اما مراقب قبول نمی‌کنیم.

رجاء مکی استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه معتقد است شهرداری‌ها به عنوان یک وجه از وجوه حاکمیت تلاش دارند در مسائل اجتماعی ورود کنند، اما اجرای این دخالت‌ها در مقام عمل به نظر دشوار می‌رسد چرا که شهرداری‌ها نمی‌توانند افکار و ایده‌های خود را حتی اگر مورد قبول اکثریت مردم باشد بر آنها تحمیل کنند.

همچنین تصمیم شهرداری عیترون برای منع اختلاط بین زنان و مردان در استخر این شهر اعتراض‌هایی را از سوی اهالی به دنبال داشت که باعث شد شهرداری از تصمیم خود در این زمینه عقب نشینی کند.

اعتراض به تصمیم منع اختلاط در عیترون در حالی است که اصل التزام به سنت‌ها مورد تایید اهالی این شهر است. برخی مردم می‌گویند: اگر شهرداری می‌خواهد فضای اسلامی در شهر حاکم سازد ما با این مسأله مخالفیم، شهرداری باید به کار سازمان‌دهی پرداخته و عادت‌های مردم شهر را مراعات کند.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، به رغم آن که شهرهای جنوب لبنان دارای جوامع متدین و طرفدار مقاومت است، اما در نظام لائیک لبنان، وضع مقررات شهری در جهت اجرای احکام اسلامی چندان آسان به نظر نمی‌رسد. این مناقشات کار را به‌جایی رساند که سید هاشم صفی الدین رئیس دفتر اجرایی حزب الله ناچار شد اعلام کند که حزب الله بیش از اجرای قانون و رعایت عرف عمومی چیزی از شهرداران وابسته به خود نمی‌خواهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.