پژوهشگران می‌گویند اضافه‌وزن و چاقی خطرناک‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می‌کرده‌اند زیرا می‌تواند زمینه بسیار مساعدی برای ابتلا به۱۳ نوع سرطان گوناگون شود.

 ۱۳ سرطانی که اضافه‌وزن در بروز آن نقش دارد

به گزارش قدس آنلاین، مطالعاتی که پیش از این صورت گرفته بود همگی گواه این واقعیت تلخ بود که وزن اضافی به‌ویژه در طولانی‌مدت بسیار خطرناک است و می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های مهلکی مانند مشکلات قلب و عروق و نیز دیابت نقش بازی کند. همین مطالعات دریافته بودند که اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به پنج نوع سرطان را نیز افزایش دهد: سرطان‌های روده، مری، کلیه، پستان، و رحم. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد وزن اضافه خطرناک‌تر از این حرف‌هاست.
اکنون، پژوهشگران در آژانس بین‌المللی پژوهش‌های سرطان (IARC) پس از تحلیل بیش از ۱۰۰۰ مطالعه قبلی، که ارتباط اضافه‌وزن و خطر ابتلا به سرطان را بررسی کرده بودند، به این نتیجه رسیده‌اند که هشت نوع سرطان دیگر را نیز باید به فهرست فوق اضافه کرد.
طبق یافته‌های این پژوهشگران اضافه‌وزن خطر ابتلا سرطان‌های معده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، مغز، تیروئید، مغز استخوان، و تخمدان را نیز افزایش خواهد داد. از این ۱۳ سرطان، ۱۰ مورد بین زنان و مردان مشترک است و اگر سرطان پستان را که در میان مردان بسیار نادر است سرطانی زنانه به‌حساب آوریم، سه مورد مختص زنان خواهد بود. یعنی ۲۳ درصد سرطان‌هایی که اضافه‌وزن در بروزشان نقش موثری دارد صرفا سرطان‌های زنانه‌اند.
منظور از «اضافه‌وزن» در این پژوهش مقادیر بالاتر از ۲۵ برای شاخص توده بدنی (BMI) است.  برای محاسبه این شاخص کافی است قدتان را (برحسب «متر») به توان ۲ برسانید و وزنتان را (برحسب کیلوگرم) بر آن تقسیم کنید. طبق تعریف، اعداد بین ۲۵ و ۳۰ نشانه اضافه‌وزن و اعداد بالاتر از ۳۰ نشانه چاقی است. منظور پژوهشگران در این مطالعه هر عدد بالاتر از ۲۵ است، یعنی اضافه‌وزن و چاقی هر دو احتمال بروز این سرطان‌ها را بالا می‌برند.
اینکه اضافه‌وزن و چاقی چه مقدار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد به نوع سرطان بستگی دارد: برای مثال، افراد دارای BMI بسیار بالا فقط ۱۰ درصد بیش‌تر از افراد دارای BMI سالم احتمال دارد به سرطان تیروئید مبتلا شوند در حالی که احتمال ابتلایشان به سرطان معده ۸۰ درصد بیش‌تر از افرادی است که BMI سالم دارند. BMI زمانی سالم است که مقدارش بین ۱۸/۵ و ۲۵ باشد. در چنین شرایطی وزن فرد با قد او متناسب است. البته باید توجه داشت که این اعداد مربوط به ورزشکاران حرفه‌ای یا افرادی که کار بدن‌سازی یا پرورش اندام انجام می‌دهند نیست.
دکتر گراهام کولدیتز، رئیس کارگروه IARC، می‌گوید اضافه‌وزن و چاقی در اصل به این دلیل خطرناک است که سبب تغییر وضعیت سوخت‌وساز و نیز تغییرات هورمونی بدن ‌می‌شود به نحوی که التهاب مزمن ایجاد می‌کند. شواهد علمی هم برای نقش التهاب مزمن در ابتلا به سرطان‌های گوناگون بسیار زیاد است.
با این حال، خبر امیدبخش برای افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن این است که کاهش وزن، حتی به‌اندازه ۵ درصد، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. پس اگر وزنتان متناسب است همه تلاشتان را به کار بگیرید که همچنان سر وزن بمانید و اگر اضافه‌وزن دارید همه تلاشتان این باشد که آن را کم کنید تا به وزن سالم برسید. برای این کار می‌توانید از متخصصان تغذیه کمک بگیرید.

منبع: سلامت آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.