حسینی با بیان اینکه در قراردادهای قبلی شرکت نفت تنها مرحله اکتشاف و توسعه در اختیار این کشورهای خارجی قرار داده شده بود گفت: همه مراحل تولید نفت را به شرکت‌های خارجی واگذار کند و با این اتفاق متخصصان داخلی صنعت نفت بطور خود به خود از این دایره فعالیت خارج می‌شوند.

امتیازات قاجاری قراردادهای جدید نفتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، سیدمجتبی حسینی کارشناس مسائل نفتی در خصوص قراردادهای جدید نفتی با بیان اینکه از مسئولین وزارت نفت و کارشناسان موافق و مخالف این قراردادها انتظار است تا منافع ملی را بر منافع سیاسی خود ترجیح دهند گفت: این افراد باید با دیدگاه منطقی و بدون حاشیه نسبت به بند‌بند این قرارداد اظهار نظر کنند، در کنار یکدیگر همگام با هم در جهت رشد و شکوفایی نظام اقدامات لازم و تصمیمات درست را اتخاذ کرده و در دیدگاههای خود اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر را سرلوحه تصمیمات خود قرار دهند.

حسینی خاطر نشان کرد: هرچند در قراردادهای نفتی نکاتی وجود دارد که مسئولین وزارت نفت باید با سعه صدر نسبت به این نکات به منتقدین پاسخگو باشند و این کارشناسان را دلسوزان نظام بدانند اما متاسفانه مسئولین وزارت نفت در مقابل انتقادات کارشناسان گارد بسته را اتخاذ نموده‌اند که این نوع از تعامل خود قابل تامل می‌باشد.

وی با بیان اینکه در قراردادهای نفتی نکات ارزشمند و کلیدی وجود دارد که بصورت گذرا بدان اشاره خواهم کرد گفت: در حالی که در قراردادهای قبلی شرکت نفت با شرکت‌های خارجی تنها مرحله اکتشاف و توسعه در اختیار این کشورهای خارجی قرار داده شده بود اما دولت با این قرادادهای جدید می‌خواهد تولید نفت از میادین را هم در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهد که این کار به معنای واگذاری همه مراحل تولید به شرکت‌های خارجی است و با این اتفاق متخصصان داخلی صنعت نفت از دانشجو تا اساتیدی که در این زمینه فعایت می‌کنند بطور خود به خود از این دایره فعالیت خارج می‌شوند.

این کارشناس مسائل نفتی افزود: این اقدام در شرایطی اتفاق می‌افتد که در سالهای گذشته دانشجویان و اساتید صنعت نفت پژوهش‌های بنیادی را در این زمینه انجام داده و نسل جدید این دانشجویان پیشرفت‌های بسیار زیادی در این زمینه داشته‌اند اما متاسفانه با این قراردادهای جدید و حذف این نیروها آینده پژوهش کشور در حوزه نفت با مشکلات اساسی برخورد خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه قسمت جالب ماجرا اینجاست که عده‌ای معتقدند که در قراردادهای جدید نفتی  انتقال تکنولوژی قید شده است گفت: سوال این است که آیا واقعا تکنولوژی مذکور به کشور منتقل خواهد شد؟ یا اینکه در شرایطی که در قراردادهای قبلی نیز انتقال تکنولوژی قید شد چرا انتقالی صورت نگرفت؟ علاوه بر این آیا اساساً کشورهای صنعتی غربی تکنولوژی خود را به راحتی در اختیار دارندگان منابع نفتی قرار می‌دهند؟ در جواب این سوال‌ها شاید همین جواب کافی باشد که اعتماد به این شرکت‌ها با توجه به اقدامات آنها بسیار سخت است.

حسینی تاکید کرد: این نوع قراردادها، وضعیت کشور را به دوران پیش از ملی شدن صنعت نفت بازگردانده و با این وضعیت باید دوباره مردم جهت ملی شدن صنعت نفت قیام کنند.

وی افزود: باید پرسید آیا دولت قصد کرده است برای 25 سال آینده کشور را به دام تعهداتی بیندازد که خاطرات امتیازات قاجاری را زنده می‌کند؟ مردم چگونه باید به کسانی اعتماد کنند که قراردادهای ننگین کرسنت و استات ویل را برای این مملکت به ارمغان آورده‌اند؟ نمایندگان مجلس باید با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری نمایند و در صورت لزوم از نخبگان و کارشناسان این حوزه نیز مشورت‌های لازم را کسب نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.