۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 420021

قدس آنلاین/آرش خسروانی: اگر به شما پیشنهاد دریافت یک میلیون تومان با اطمینان خاطر یا ۲ میلیون تومان با احتمال ۵۰ درصدی از دست دادن تمام پول را بدهند کدام را انتخاب می کنید؟

گرگ ها بیشتر از سگ ها ریسک می کنند

بیش تر افراد گزینه نخست را انتخاب می کنند به این دلیل که افراد علاقه ای به ریسک کردن ندارند و مبلغ ناچیز قطعی را به مبلغ زیاد احتمالی ترجیح می دهند. تحقیقات اخیر هم نشان می دهد سگ ها هم مانند انسان ها علاقه ای به خطر کردن ندارند.

در این تحقیقات که برای نخستین بار در مورد میزان ریسک پذیری حیوانات صورت گرفته است، دانشمندان پی بردند گرگ ها برای بدست آوردن غذا نسبت به سگ ها بیش تر خود را به خطر می اندازند در حالی که سگ ها محتاط ترند.

سارا مارشال؛محقق فوق دکترا در دانشگاه دامپزشکی وین و موسسه پژوهشی Wolf Science می گوید:ما گرگ ها و سگ هایی را که در شرایط یکسان پرورش یافته بودند در زمینه تمایل به ریسک کردن بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که گرگ ها به طور قابل توجهی نسبت به سگ ها انتخاب هایی را که با خطر کردن همراه است ترجیح می دهند. این تفاوت رفتاری سگ ها و گرگ ها که ذاتی به نظر می رسد ریشه در اکولوژی این دو حیوان دارد.

در مرکز تحقیقاتی Wolf Science دانشمندان تفاوت های ادراکی و رفتاری سگ ها را با گرگ ها مقایسه کردند. در این مرکز سگ ها و گرگ ها به صورت گروهی در شرایط مشابه ای با طبیعت در محوطه های بزرگ دیوار کشی شده نگه داری شدند.

آن ها 80 مرتبه به 7 سگ و 7 گرگ اجازه دادند تا بین دو ظرفی که وارونه بر روی میز قرار داشت یکی را انتخاب کنند.به این حیوانات آموزش داده شده بود که ظرف انتخابی خود را با پنجه و یا پوزه خود نشان دهند و پس از انتخابشان آنچه که در زیر آن ظرف مخفی بود را به عنوان غذا به آن ها می دادند.

محققان به سگ ها و گرگ ها آموزش دادند در زیر ظرف اول همیشه غذای بی مزه ای وجود دارد در حالی که در زیر ظرف دوم ممکن است غذای لذیذی مثل گوشت و یا سنگی که قابل خوردن نیست باشد.اگر سگ ها و گرگ ها ظرف دوم را انتخاب کنند نشان می دهد که آن ها ریسک پذیرند اما اگر ظرف اول را انتخاب کنند بیان گر این است که تمایلی به خطر کردن برای بدست آوردن غذایی بهتر را ندارند.

این آزمایش نشان می دهد گرگ ها بیش تر خطر می کنند.گرگ ها در 80 درصد از دفعات آزمایش گزینه ریسک دار را انتخاب کردند در حالی که سگ ها  تنها در 58درصد از موارد خطر کردند.

محققان معتقدند دلیل محتاط تر بودن سگ ها تغییر سبک زندگیشان نسبت به گرگ هاست. بین 18000 تا 32000 سال پیش وقتی انسان برای نخستین بار سگ ها را اهلی و رام کرد سبک زندگی آن ها تغییر کرد و آنان از موجوداتی شکارچی به حیواناتی تبدیل شدند که عادت کردند بیش تر از پسماند های غذای انسان تغذیه کنند .معمولاً حیواناتی که در طبیعت غذایشان حاضر و آماده نیست و منابع غذایی مشخصی ندارند ( مانند شکارچیان)برای تهیه غذا، خود را بیشتر به خطر                   می اندازند.

گرگ ها حیواناتی مانند آهوی کوهی ، گاو و خوک را شکار می کنند.این نوع شکار کردن با خطرات زیادی همراه است چون علاوه بر اینکه شکار کردن این حیوانات اغلب منجر به شکست می شود این حیوانات می توانند برای گرگ خطر ساز شوند. برخلاف گرگ ها، 80 درصد سگ ها از پس مانده های غذای انسان تغذیه می کنند و انسان ها برای آن ها به منبع غذایی نامحدود و در دسترسی تبدیل شده اند .بنابر این سگ ها مجبور نیستند برای غذا خودشان را به خطر بیاندازند که این دلیل ریسک پذیری کمتر آن هاست و آن ها ترجیح می دهند در محیط امن خود باقی بمانند.

منبع: ScienceDaily

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.