قدس آنلاین- یزد- زهرا افضلیان: معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: بیش از ۶۰ درصد کل آمار بی سوادی استان را اتباع و مهاجران تشکیل می‌دهند که قطعا در آمارگیری سالجاری این آمار افزایش بیشتری خواهد داشت.

۶۰ درصد بی‌سوادان استان یزد اتباع خارجی هستند

به گزارش قدس آنلاین از یزد، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به هشتم سپتامبر روزجهانی مبارزه با بیسوادی بر ایجاد انگیزه در بین بیسوادان به امر باسوادی تاکید کرد و گفت: ایجاد انگیزه در بین بیسوادان حلقه گمشده ای در امر سوادآموزی در استان است و از نظر اعتبار و امکانات که امروزه برای باسوادی وجود دارد و همچنین قوانین و مقررات هر بهانه‌ای از افراد بیسواد گرفته شده است.

مرات امین الرعایا افزود:طبق آمارگیری سال۹۰ تعداد بیسوادان (شناسایی شده)استان یزد بیش از ۲۹هزار نفر بود که ۱۸هزار و ۷۳۰نفر از آنها اتباع بودند یعنی بیش از ۶۰ درصد کل آمار بی سوادی استان را اتباع و مهاجران تشکیل می‌دهند که قطعا در آمارگیری سالجاری این آمار افزایش بیشتری خواهد داشت.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد آموزش و توانمندی نیروها را در اولویت برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و سوادآموزی دقیقا ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با اقتصاد مقاومتی دارد.

امین الرعایا با اشاره به مشکلات این امر گفت: عدم شناسایی و جذب بیسوادان باقی مانده، اتباع خارجی و عدم شناخت کامل از مهاجرین هموطن از استان‌های دیگر از مشکلات سوادآموزی است.  

رئیس سنجش امکانات و ارزیابی سوادآموزی استان یزد با اشاره به اینکه آموزش مقدماتی رایانه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: 100 سوادآموز دوره انتقال زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

حسن حاضری اظهار داشت: ارزیابی عملکرد استان‌ها در حوزه سوادآموزی با هدفمند کردن برنامه‌های نظارتی با هدف افزایش کارایی، اثربخشی و ارتقاء میزان پاسخگویی معاونت‌ها اجرا می‌شود.

وی  با اشاره به برخی طرح‌های اجرا شده در تحقق سیاستگذاری‌های سوادآموزی عنوان کرد: طرح الگوهای برتر تدریس از جمله طرح‌هایی است که با هدف تغییر مفید و مطلوب در مسیر یادگیری و یاددهی و ایجاد انگیزه در داوطلبان به منظور ایفای نقش مؤثر در تدریس و توسعه فرهنگی تحقیق و پژوهش اجرا شده است.

حاضری گفت: آموزش مقدماتی رایانه نیز در دستور کار سوادآموزی قرار گرفته است و 10 استان برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند که یزد نیز از جمله این استان‌ها است.

رئیس سنجش امکانات و ارزیابی سوادآموزی استان یزد همچنین از زیر پوشش قرار گرفتن 250 نفر از سوادآموزان در مسابقه کتابخوانی خبر داد و اظهار داشت: هدف از اجرای طرح مسابقه کتابخوانی، گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء آگاهی مخاطبان است.

وی با اشاره به همکاری‌های دستگاه‌های مختلف برای سواد دار کردن گروه‌های زیرپوشش، مراجعان و مخاطبان آنها بیان کرد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی، شهرداری، جهاد کشاورزی، کمیته امداد و ... از جمله این مراکز هستند که از فعالان آنها تجلیل خواهد شد.

رئیس سنجش امکانات و ارزیابی سوادآموزی استان یزد از اجرای طرح الگوهای برتر تدریس خبر داد و اظهار کرد: با انتشار فراخوان این جشنواره، ۳۲ اثر توسط دبیرخانه دریافت شد که ۲۲ اثر قابل بررسی بود و رتبه‌های اول تا پنجم از مهریز، ابرکوه، میبد، ناحیه یک و ناحیه دو یزد انتخاب شدند.

وی گفت: این جشنواره روز ۱۸ شهریورماه مصادف با روز جهانی مبارزه با بیسوادی برگزار می‌شود و روش‌های برتر برگزیده شده به صورت زنده در بین مسئولان و آموزش‌دهندگان اجرا می‌شود.

مسؤول اداره سوادآموزی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد از اجرای طرح دیگری با همکاری اداره امور عشایر جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد و گفت: طرح باسواد کردن عشایر استان به طور جدی در برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته و این کار به صورت نظام‌مند انجام می‌شود.

محمدعلی شرافت با اشاره به اینکه استان یزد 6 هزار عشایر دارد، افزود: این عشایر اغلب در خاتم و ابرکوه ساکن هستند و معمولاً 15 مهرماه به استان باز می‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 70 نفر از عشایر بی‌سواد استان یزد زیرپوشش قرار گرفته‌اند و امسال نیز هزار و 600 نفر سهمیه سوادآموزی به عشایر داشتیم که تاکنون هزار و 266 نفر زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح‌های مختلف شاهد تقویت انگیزه در افراد بی‌سواد برای مراجعه به مراکز سوادآموزی و سواد دار شدن آنها باشیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.