مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آزمایش هسته‌ای که توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره در اوایل ماه جاری انجام شد عمیقاً نگران‌کننده و تاسف‌آمیز بود.

 آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی نگران‌کننده و تاسف‌آمیز بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه نشست شورای حکام در وین گفت: این آزمایش هسته‌ای نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و بی‌اعتنایی کامل به خواسته‌های مکرر جامعه بین‌المللی بود.

وی ادامه داد: اگرچه بازرسان آژانس از آوریل 2009 در کره‌شمالی حضور نداشته‌اند اما ما به نظارت پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای این کشور به ویژه در سایت یونگبیون از جمله از طریق تصاویر ماهواره‌ای ادامه می‌دهیم.

آمانو با بیان اینکه در گزارش پیشین خود برخی جزئیات تحولات در سایت یونگبیون در سال گذشته را آورده بود، بیان کرد: ما شاهد علائمی مطابق با فعالیت نیروگاه آزمایشگاهی انرژی هسته‌ای و آزمایشگاه رادیوشیمیایی بوده‌ایم و همینطور علائمی که نشان می‌دهد سانتریفیوژهای گزارش شده تاسیس غنی‌سازی مورد استفاده هستند. همچنین فعالیت‌های ساخت‌وساز و نوسازی جدیدی در این مجموعه وجود داشت.

یوکیا آمانو اضافه کرد: آژانس آمادگی دارد تا در صورت درخواست کره‌شمالی و منوط به موافقت شورای حکام زمانی پس از آن که توافق سیاسی میان کشورهای ذی نفع شکل گرفت (برای بازدید) به کره‌شمالی بازگردد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی از کره‌شمالی خواست تا به طور کامل تمامی قطعنامه‌های مربوط شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرا کند.

وی گفت: جمهوری دموکراتیک خلق کره باید فورا با آژانس همکاری و مسایل حل نشده را حل کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.