مشاور وزیر و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: آسیبهای اجتماعی در ایران نه در آستانه فروپاشی جامعه بلکه در شرایط هشدار قرار دارد.

 آسیبهای اجتماعی در ایران در شرایط هشدار است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، رضا محبوبی روز پنجشنبه در نشست ستاد فرهنگی اجتماعی ساماندهی آسیبهای اجتماعی خراسان رضوی در مشهد افزود: آنچه در بحث وضعیت آسیبهای اجتماعی ایران عنوان می شود بیانگر آن است که وضعیت این آسیبها در جامعه ما بدان جهت که با ظرفیتهای دینی، فرهنگی و ارزشی متناسب نیست، در وضعیت هشدار قرار دارد.
وی ادامه داد: وضعیت این آسیبها برای همگان روشن است و سیاهه ای از این شرایط ارائه شده است. در این میان آنچه کمتر به آن پرداخته ایم سبب و علل این وضعیت است.
معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: ما جامعه را بر مبنای معیارهای ارزشی و هنجاری خود بررسی می کنیم وگرنه شرایط آسیبها در جامعه به هیچوجه با بسیاری از کشورهای اروپایی و توسعه یافته قابل مقایسه نیست.
وی میزان تغییرات و شتاب آسیبها را نگران کننده توصیف و بیان کرد: در مورد پدیده خودکشی ایران در بین کشورهای جهان رتبه 107 را دارد و وضعیت ما در مورد طلاق به نسبت کشورهای توسعه یافته خیلی نگران کننده نیست.
مجبوبی افزود: میزان رشد و تغییرات برخی از این آسیبها همچون طلاق، خشونت و گرایش زنان به اعتیاد است.
وی ادامه داد: سیاستگذاریها و اقدامات در بسیاری از حوزه ها همچون اقتصاد، سیاست و فرهنگ شاید خیلی مرتبط با مباحث اجتماعی نباشد اما سرریز شدن عوارض آنها در حوزه اقتصادی و غیره در آسیبها خودنمایی می کند.
مشاور وزیر کشور گفت: سیاستهای مسکن همچون اختصاص تسهیلات به واحدهای 50 متری در شهرها بدین مفهوم است که ناخودآگاه به مردم القا می کند فقط یک فرزند داشته باشند. 

* القا ناامیدی به جامعه
وی به تاثیرات سیاست بر عرصه اجتماع و آسیبها اشاره و بیان کرد: برخی از این اقدامات و مباحث ممکن است ناخودآگاه بوده و برخی هم شاید به صورت عمدی انجام می شود.
محبوبی افزود: به عنوان مثال در موضوع FATF که سالها به عنوان یک نظام شفاف سازی مالی در جهان فعالیت دارد ناخودگاه برای نوعی قدرت نمایی سیاسی به مقابله با آن برخاسته ایم و آنچه به جامعه القا می کنیم ناامیدی و یاس مفرط است. 
وی ادامه داد: در موضوع برجام و یا فیشهای نامتعارف حقوقی نیز که کمتر از چهار دهم درصد افراد یعنی 400 نفر دریافت می کردند، بخاطر همین تعداد اندک بی اعتمادی را در سطح جامعه تزریق می کنیم. 
معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: نمونه دیگر در عرصه کلان موضوع برگزاری مسابقه فوتبال طی هفته آینده در شب تاسوعا است که امروز نحوه برخورد با آن را شاهدیم.

* افزایش اعتیاد در جامعه زنان
وی همچنین به موضوع زنانه شدن اعتیاد اشاره و بیان کرد: از سال 1390 تا 1394 تعداد معتادان زن در ایران بیش از دو برابر شده اند و هر چند جمعیت زنان درگیر در مساله اعتیاد کمتر از پنج درصد است اما دو برابر شدن اعتیاد زنان اهمیت دارد.
محبوبی افزود: اثر محرومیتی که برای دختران در جامعه در قالب سیاستهای کلان اجرا می کنیم در این مباحث نمود می یابد.
وی ادامه داد: مدتها موضوع حضور زنان در ورزشگاهها تحت یک نظم و انضباط خاص و مراقبتهای ویژه کار و پیگیری شد، شاهدیم که طی پارسال چگونه شد و امسال هم نتیجه چندانی دریافت نشد.

* اصلاح چارچوبهای فکری اداره جامعه
مشاور وزیر کشور همچنین گفت: در سطح کلان باید در اندیشکده ها، حوزه های علمیه و هیاتهای اندیشه ورز این مباحث بررسی علمی شود.
وی افزود: بدین معنا که آیا چارچوبهای فکری و نظام فلسفی که چیده و بر مبنای آن جامعه را اداره می کنیم نیاز به اصلاحات دارد و یا آنها درست است و باید نحوه اقدام و عمل ما اصلاح شود.
محبوبی ادامه داد: باید منصفانه قبل از آنکه آن علامت هشدار به اخطار برسد این مباحث را بررسی و مد نظر قرار دهیم که چگونه عمل کردیم که با چنین وضعیتی در حوزه آسیبها مواجه شده ایم. 
وی گفت: بخشی از این شرایط نتیجه و خروجی عملکرد ما به عنوان مسئول در حوزه های مختلف بوده که این شرایط را ایجاد کرده و باید بپذیریم جزو متهمان ردیف اول بوده و باید پاسخگو باشیم. 

* تنزل رضایت مردم 
معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور افزود: میزان رضایت مردم در سطح میانی، خرد و کلان جامعه در سال 1393 نسبت به سال 1383 تنزل یافته است.
وی ادامه داد: نمود آن را موضوع حذف یارانه طبقات مرفه دیدیم که فردی که زمانی حاضر بود جان خود را بدهد در سال 1393 حاضر نبود از 45 هزار تومان بگذرد و دچار نوعی تنزل اخلاقی شدیم.
محبوبی گفت: تنها سطحی که اندکی این رضایتمندی را ارتقا داد سطح میانی جامعه بود که طی سالهای اخیر اندکی رضایتمندی اش در نتیجه ارائه خدمات عمومی بیشتر شده است. 

* پیگیری و مطالع آسیبها در وزارت کشور 
وی تحلیل عملکردهای سطح خرد جامعه را نیز ضروری ذکر و بیان کرد: بر مبنای این مطالعه آسیبها از طریق وزارت کشور پیگیری می شوند و تمامی تمهیدات برای مداخله و برنامه ریزی در این مباحث در دستور کار است. 
معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور افزود: باید برای ایجاد نظام اندیشه ورزی، با مشارکت بخشهای مرتبط در سطح کشور برنامه ریزی و از تحقیقات و نگاههای اندیشمندانه در هر منطقه استفاده شود ضمن آنکه در سطح کلان هم تقسیم کار ملی دیده شده است.
وی ادامه داد: بر مبنای بررسیهای صورت گرفته، در سطح خرد راهبردها بر بازگشت به آموزه های دینی متکی است. تاکنون بیشتر سطح مناسکی را در جامعه دامن زده ایم در حالی که بعد ایمانی، عقیدتی و اخلاقی که می تواند آثار سازنده و پایداری در افراد ایجاد کند فراموش شده است. 
محبوبی گفت: در واقع یعنی عاشورا و مناسک دینی باید همانگونه که وجود دارد باشد و این خود در پایداری دینی اثر دارد اما در جایی که نظام معرفتی و ایمانی مورد توجه قرار نگیرد تشویق مناسکی هم می تواند نه تنها آثار مطلوب داشته باشد بلکه فرد را دچار تهور و جسارتی کند که اگر به درستی کنترل نشود در جای نامناسبی خود را نشان می دهد. 

* تشکیل هیات اندیشه ورز 
معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست به تشکیل هیات اندیشه ورز برای شورای اجتماعی کشور اشاره و بیان کرد: موضوع در این استان نیز به طور جدی پیگیری شده و در سریعترین زمان ممکن با حضور چهره های علمی، دانشگاهی و محققان فعال در این حوزه تشکیل می شود.
سیدجواد حسینی افزود: باید تحقیقات تقویت و تحلیل محتوا شده، تبدیل به دانش شوند و در وهله بعد به دستگاهها بر اساس شرح وظایف ابلاغ گردد. 
وی به موضوع خشونت و راهکارهای پیشگیری و فرهنگ سازی به ویژه در سطح نوجوانان نیز اشاره و بیان کرد: پارسال 800 هزار نفر از یک میلیون و 200 هزار دانش آموز خراسان رضوی در المپیادهای دانش آموزی فعال شدند که خود عامل کاهنده خشونت است.
معاون استاندار خراسان رضوی رشد و توسعه سازمانهای مردم نهاد را نیز برای ورود به عرصه آسیبهای اجتماعی از جمله ضرورتها توصیف و بیان کرد: در این راستا نظامنامه همکاری و مشارکت دستگاهها با سمنها برنامه ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.