قدس آنلاین- تبریز: معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با بیان اینکه میراث صنعتی هر شهر، معرف پیشینه فناوری و روند تکامل لایه‌به‌لایه آن شهر است، گفت: احداث مراکز صنعتی در گذشته با انرژی و هزینه هنگفت صورت گرفته است.

میراث صنعتی هر شهر، معرف پیشینه فناوری و روند تکامل لایه‌به‌لایه آن شهر است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  پیروز حناچی در همایش بین‌المللی مرمت معماری و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی در دانشگاه هنر تبریز، اظهار داشت: ورود صنایع مختلف و راه‌اندازی کارخانجات و واحدهای صنعتی به شهرهای مهم کشور، از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی شکل گرفت؛ با این حال، این مراکز همزمان با توسعه شهرها و تحولات علمی و فناوری صنایع، در محدوده شهرها، از حیز انتفاع خارج و بعضا به بافت‌های بلاتکلیف و رهاشده شهر تبدیل شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه بخشی از این مراکز، نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای مختلف جهان تخریب شده است، با این حال، بخشی از آنها به خوبی تغییر داده شده و در خدمت زندگی روزمره انسان قرار گرفته است.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور اظهار داشت: کشورهای توسعه‌یافته از قبیل انگلستان، اتریش، هلند و ایتالیا در این خصوص اقداماتی بسیار موفق داشته‌اند، به طوری که امروز، بخشی از نیروگاه‌ها و سیلوهای قدیمی، کارخانجات ریسندگی و چوب‌بری در این کشورها، با یک نگاه متفاوت، تغیر کاربری داده و ضمن حفظ اصالت صنعتی خود، به مراکز فرهنگی و اجتماعی جذاب و بانشاط برای حضور شهروندان تبدیل شده‌اند.

حناچی تاکید کرد: تنوع احیای میراث صنعتی در کشورهای مختلف، به قدری زیاد و جذاب است که هیچ عذر و بهانه‌ای را برای بی‌توجهی مدیران شهری به این موضع، باقی نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر این موضوع در کشورمان نیز به نتایج ارزشمندی رسیده است، اظهار داشت: تبدیل کارخانه چرم‌سازی خسروی به دانشگاه هنر تبریز، تبدیل نساجی کرمان به کتابخانه ملی، تبدیل یکی از کشتارگاه‌های صنعتی شهر تهران به فرهنگ‌سارای بهمن و تبدیل کارخانه کبریت‌سازی زنجان به موزه صنعت، از الگوهای موفق شهرسازی در حفاضت از میراث صنعتی کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.