قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این مطلب در گفت و گو با «قدس» گفت: نرخ مشارکت اقتصادی زنان از پیش از انقلاب تا سال‌های اخیر رشد محسوسی نداشته و شاید به یک درصد برسد که نیازمند توجه است. البته وقتی صحبت از اشتغال می‌شود، به معنای جذب و استخدام در دولت نیست، بلکه تأکید ما ارتقای مشارکت اقتصادی زنان است که بخش‌های خصوصی، غیررسمی و اقتصاد دانش بنیان را شامل می‌شود، از این رو محورهای این حوزه نیز شناسایی و بررسی شده است.

بازار کار تعادل جنسیتی ندارد

مولاوردی با اشاره به انعقاد 20 تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف در حوزه مسایل زنان افزود: از محورهای اساسی در این تفاهمنامه‌ها مقوله کارآفرینی و اشتغالزایی از سوی سمن‌ها بوده که به این منظور تفاهمنامه‌هایی با صندوق کارآفرینی امید، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان فنی و حرفه‌ای و حتی سازمان زندان‌ها و انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان به منظور توان افزایی زنان منعقد شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هفته آینده نیز با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای حمایت از زنان روستایی تفاهمنامه‌ای امضا می‌کنیم. همچنین به منظور تأمین حقوق زنان و کودکان، بزودی تفاهمنامه‌ای با وزارت دادگستری منعقد می‌شود. البته چالش‌های حوزه زنان بیشتر فرهنگی بوده و متأثر از بینش‌ها و دانش‌هاست که نمی توان انتظارداشت بسادگی رفع شود .

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: وضعیت زنان در این مقوله جدای از شرایط کل جامعه نیست و حتی با وجود نگرانی‌هایی که نسبت به رشد این مشکلات مطرح می‌شود، هنوز زنان نسبت به مردان به عنوان مجرم و یا متهم از آسیب‌های کمتری برخوردار هستند.

مولاوردی تأکید کرد: آنچه می‌تواند نگران کننده باشد، روند زنانه شدن برخی آسیب‌ها همانند اعتیاد است که این امر نیز از یک سو به علت تغییر الگوی مصرف و گرایش به سوی موادمخدر صنعتی بوده و از سوی دیگر ناشی از کاهش سن دختران مصرف کننده است که البته نیاز دارد تدابیری اندیشیده شود.

وی در جمع بانوان فعال خراسان رضوی گفت: زنان روستایی سهمی متناسب با تلاش خود ندارند، چنانکه حتی برآورد می‌شود در تولید برخی محصولات کشاورزی این افراد تا 70 درصد مشارکت دارند. از این رو پیشنهاد دادیم در هفته ملی روستا روزی به عنوان روز ملی زن روستایی نامگذاری شود که هنوز موفق نبوده ایم.

در این نشست مریم اسلامی از فعالان اقتصادی با اشاره به رشد انکارناپذیر حضور بانوان در مراکز علمی و تحصیلی گفت: رشد ناچیز 3/1 برابری مشارکت زنان در سی و هشت سال گذشته در بازار کار نشان می‌دهد که ما طی این سال‌ها دختران دانشمندی پرورش داده‌ایم، ولی در تربیت دختران توانمند موفق نبوده‌ایم. ازاین رو برای رفع این چالش به بازنگری قانون کسب و کار زنان پرداختیم و امیدواریم در لوایح و قوانین به این تنگناها توجه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.