قدس آنلاین/ محمد رضایی: سوداگران در کمین افرادی هستند که می‌خواهند از کوتاه‌ترین مسیر برای زیارت اربعین اقدام کنند، اما وعده صدور ویزای عتبات و مانیفست چند ساعته عراق، سرابی است که فقط جیب فرصت طلب‌ها را پر می‌کند.

روادیدهای بدون شناسه سماح موجب ازدحام در مرزها می‌شود

همه ساله با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی و شور و شوق زیاد مردم برای سفر به عتبات عالیات، برخی افراد از ناآگاهی زائران سوءاستفاده می‌کنند و با وعده صدور روادید ارزان و سریع، آن‌ها را سرکیسه می‌کنند. سال گذشته توسط پلیس، اعضای یک باند در این رابطه دستگیر شدند که از آن‌ها ۴۰ هزار برگه ویزای جعلی کشف شد. امسال نیز طی دو روز اخیر اعضای دو شبکه جعل ویزا توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند.

زائران تنها به حج و زیارت اعتماد کنند

حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با «قدس» می‌گوید: هنوز هم برخی زائران برای  ثبت‌نام و اعزام به مراسم اربعین حسینی از مبادی نادرست اقدام می‌کنند، اما با توجه به مردم فریبی باندهای ویزای قلابی، مردم باید تنها به سازمان حج و زیارت اعتماد کنند.

وی می‌افزاید: در حوزه پیش‌اعزام، سامانه سماح تنها و مطمئن‌ترین راه برای ثبت‌نام زائران اربعین است و علاقه‌مندان به شرکت در راهپیمایی معنوی اربعین با کمترین صرف هزینه و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند از منزل خود به سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir مراجعه کرده و امن ترین مسیر را برای دریافت ویزای اربعین، انتخاب کنند.

نام نویسی 650 هزار نفر در سامانه سماح

این مسؤول در سازمان حج و زیارت کشورمان با اشاره به استقبال هموطنان از زیارت اربعین امسال یادآور می‌شود: تاکنون نزدیک به 650هزار نفر در سامانه سماح، نام‌نویسی کرده‌اند و هرچه به روزهای پیاده روی بزرگ اربعین حسینی نزدیک‌تر شویم، این آمار با سرعت افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر مزایای نظام‌مند شدن اعزام‌ها از طریق سامانه سماح خاطرنشان می‌کند: برای نظم‌بخشی، مدیریت صحیح، جلوگیری از ازدحام و ترافیک و مشکلات گمرکی، با مساعدت سازمان حج و زیارت قرار شده، افرادی که خارج از سامانه سماح روادید خود را دریافت کرده‌اند نیز بتوانند با پرداخت هزینه‌های لازم از بیمه و خدمات درمانی چون زائران ثبت‌نامی در سامانه سماح استفاده کنند.

مشکل‌ آفرینی روادیدهای بدون شناسه سماح

معاون سازمان حج و زیارت درباره ترکیب جمعیتی زائران می‌گوید: طبق آمار 30 درصد نام‌نویسی‌ها مربوط به زنان و حدود 70 درصد مربوط به مردان است که تاکنون روادیدشان صادرشده است.

معاون سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلات روادیدهای صادرشده خارج از سامانه سماح می‌گوید: مشتاقان زیارت اربعین، هرچقدر بیشتر روادید خود را خارج از سامانه سماح دریافت کنند، به همان میزان هم بی‌نظمی و ترافیک و انتظار برای دریافت برگ خروجی این عزیزان افزوده خواهد شد و مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده را دچارمشکل خواهند کرد.

15روز تا پایان مهلت ثبت‌نام اربعین

سیدحسین عاشوری، عضو ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: تا عصر روز دوشنبه 10 آبان، نزدیک به 700 هزار نفر برای پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و سازمان حج و زیارت ۲۴ آبان ماه را آخرین زمان ثبت‌نام در سامانه سماح تعیین کرده، یعنی فقط 15روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه سماح برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین باقی مانده است.

وی می‌افزاید: این روزها ایام پرکاری برای بیش از 2200 دفتر خدمات زیارتی در سراسر کشور است که مسؤولیت جمع‌آوری مدارک و پیگیری صدور ویزای زائران را که در 16 مرکز کنسولگری عراق صادر می‌شود، بر عهده دارند و مردم باید از این دفاتر مجاز، ویزای خود را دریافت کنند.

مشتاقان زیارت زودتر نام‌نویسی کنند

به گفته عاشوری، ظرفیت اعزام‌ها در حال اتمام است و ممکن است در صورت عبور شمار مشتاقان از ظرفیت توافق شده با طرف عراقی، کار به قرعه‌کشی بینجامد، برای همین لازم است که هموطنان و مشتاقان زیارت اربعین زودتر برای نام‌نویسی از سامانه سماح اقدام و ثبت‌نامشان را به روزهای آخر موکول نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.