قدس آنلاین - رها واعظی : مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان، به تازگی پروژه تازه ای را آغاز کرده است که در این پروژه، استعدادهای خام در زمینه رایانه و امنیت سایبری شناسایی و سپس این افراد برای مقابله با هزاران مشکل امنیت سایبری در آینده، استخدام می شوند.

با آغاز این پروژه، مرکز ملی امنیت سایبری انگلستان، بودجه ای به میزان 1.9 میلیارد پوند برای جنگ با جرم و جنایت های آنلاین اختصاص داده است.

کارشناسان امنیت سایبری به تازگی هشدار داده اند، جرایم اینترنتی در حال افزایش است و باید باور کرد که این موضوع تهدیدی برای همه دنیا به حساب می آید و رفع این تهدید بایستی یکی از اولویت های تمام کشورهای جهان قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل بروز چنین تهدیدی برای جهان، کمبود افراد دارای مهارت مورد نیاز برای مواجهه با مشکلات امنیت سایبری، مقابله با این مشکلات و دفاع از فضای سایبری در برابر تهدیدهای هکرها می باشد.

گزارش های جهانی حاکی از آن است، سازمانی مانند گلوبال سایبر دیفنس که یکی از سازمان های امنیت سایبری جهان می باشد، تا سال 2020 به بیش از 1.5 میلیون کارمند نیاز دارد.

مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان، در راستای اجرای پروژه تازه خود برای گسترش امنیت سایبری، رقابتی سه روزه طراحی کرده است. در این چالش، هکرها و افرادی که دارای استعداد و مهارت در زمینه امنیت سایبری می باشند، بهترین عملکرد خود را به نمایش می گذارند و بدین ترتیب برای رفع کمبود نیروی کار این حوزه، به استخدام مرکز ملی امنیت سایبری انگلستان در می آیند.

استفانی دامان، مدیر اجرایی چالش تازه مرکز ملی امنیت سایبری انگلستان معتقد است که این کشور قصد دارد افرادی را با نام هکرهای اخلاقی به جهان معرفی کند و ارزش وجودی آن ها را به رسمیت بشناسد. هکرهای اخلاقی که با نام «کلاه سفید» شناخته شده اند، دسته ای از هکرها هستند که کارهای مفیدی انجام می دهند و پس از نفوذ به سیستم ها، آسیبی به آن ها وارد نمی کنند، بلکه معمولاً به بررسی وضعیت امنیتی یک سیستم می پردازند. این هکرها به حفاظت از جهان کمک بسیاری می کنند.

به گفته دامان، انگلستان در حال آغاز شرایطی برای تشکیل گروهی از مردم است که در حوزه مسایل امنیتی به دولت این کشور کمک کنند.

آژانس جرایم ملی انگلستان، امیدوار است که با برگزاری رقابت تازه برای جذب و استخدام هکرهای «کلاه سفید»، نسل جدیدی از محافظت کنندگان سایبری را به جهان معرفی کند.

جالب آن است، که شغل اصلی و یا تحصیلات نیمی از شرکت کنندگان در چالش برگزار شده توسط مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان، چیزی غیر از علوم مرتبط با آی تی و رایانه بوده است و تمام اطلاعات آن ها در زمینه امنیت سایبری تجربی می باشد.

استخدام افراد به سبکی مشابه با برگزاری چنین رقابتی، به افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی کامل نیستند نیز اجازه می دهد تا شانس خود را برای کسب عنوان شغلی مناسب با استعدادهایشان، امتحان کنند.

چالشی که در سال گذشته در این رقابت ایجاد شد، یک حمله سایبری و امنیتی خطرناک اما جزیی به شبکه امنیتی سلطنتی انگلستان بود و از شرکت کنندگان در این رقابت خواسته شده بود تا با این حمله مقابله کنند.

شرکت کنندگان علاوه بر اینکه وظیفه مقابله با حمله را داشتند، می بایستی مجرمان سایبری ساختگی را متوقف می کردند و سپس اطلاعات را بازسازی می کردند.

انگیزه مقابله با حملات سایبری، تنها برای اطلاعات دولتی نبوده است، بلکه انگلستان در مورد زیرساخت ها انرژی، حمل و نقل و ارتباطات از راه دور خود یا حتی بیمارستان ها نیز نگران جملات سایبری می باشد.

کریس مکونکی، یکی از شرکای کمپانی امنیت سایبری پی دبلیو سی، می باشد، وی در خط مقدم مبارزه علبه جرایم اینترنتی است و وظیفه اش، غیرقابل تحمل کردن زندگی مجازی برای هکرها می باشد. به گفته وی، انگلستان باید در برابر حملات سایبری اعتصاب کند. در بسیاری از موارد، ریشه مشکلات امنیتی ایجاد شده در سازمان های دولتی، خود سازمان ها هستند.

براساس گفته های مکونکی، شاید شرکت ها برای جلوگیری از حملات سایبری، فایروالی در سیستم ها حساس داخلی خود نصب و راه اندازی کنند، اما این سیستم امنیتی، همواره پاسخگوی حملات نمی باشد.

شاید شرکت های بزرگ بتوانند اطلاعات خود را به سرویس های امنتی متصل کنند، اما باز هم می توانند با استفاده از سایر روش های هک، دچار حملات سایبری شوند.

چالش امنیت سایبری برای پیدا کردن افرادی است که توانایی های لازم فنی را برای مقابله با هکرهای مختلف دارند و خودشان نیز دارای مهارت های لازم در زمینه هک کردن می باشند. این افراد همچنین بایستی دارای مهارت های فردی برای برقراری ارتباطات در زمینه کسب و کار باشند و به علاوه قدرت تصمیم گیری سریع و صحیح را داشته باشند.

 فضای این رقابت راه اندازی شده برای جذب کارمند هکر در انگلستان، بسیار سخت و نفسگیر بود و بسیاری از شرکت کنندگان زن و مرد، در سنین مختلف برای کسب عنوان شغلی هکر تلاش می کردند.

جالب اینجاست که در این رقابت ها، تعداد زنان بسیار کمی شرکت کرده بودند و حتی زنان شرکت کننده در این رقابت نیز معتقد بودند که زنان بیش تر به مشارکت در حوزه علوم بنیادی تمایل دارند.

به هر ترتیب، کشور انگلستان، برای عوض کردن جهت زندگی هکرها به سمت زندگی سودمند، اینگونه چاره اندیشی کرده است، حال باید دید که سایر کشورهای جهان، چه برنامه ای برای مقابله با افزایش هکرهای سودجو و حملات سایبری دارند؟

منبع : گاردین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.