۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 475350

وکلای ملت در صحن علنی امروز خانه ملت،‌ نسبت به آلودگی هوا و همچنین حقوق‌های نجومی به دولت هشدار دادند.

هشدار به بی‌توجهی دولت درباره آلودگی هوا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس

، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 195 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 91 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری متحده تانزانیا، رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در زمینه لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قبرس به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به‌انضمام تشریفات (پروتکل) الحاقی و همچنین بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب به منظور اجتناب‌ از أخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.

*اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ابتدای آغاز جلسه، اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز (24 آبان ماه 95) مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت رئیسه پارلمان اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده مردم چابهار

2- هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک

3- کارن خانلری نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران در مجلس 

4- ولی داداشی نماینده مردم آستارا 

5- جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده مردم تربت‌جام 

6- علی ساری نماینده مردم اهواز 

7- قاسم ساعدی نماینده مردم هویزه 

8- زهرا ساعی نماینده مردم تبریز 

9- ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران 

10- اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر 

11- محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان 

12- عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان 

13- جواد کاظم‌نسب نماینده مردم اهواز

14- مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان 

15- سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین 

*لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و تانزانیا تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری متحده تانزانیا را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری متحده تانزانیا مشتمل بر یک مقدمه و 16 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده، در اجرای مواد 12 و 13 این موافقتنامه رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

*نمایندگان با اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در همکاری‌های ایران و قبرس موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) پارلمان به بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قبرس به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام تشریفات (پروتکل الحاقی) پرداختند.

بر این اساس، پس از سخنان موافقان و مخالفان، لایحه مذکور که مشتمل بر 28 ماده است با 136 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

*مجلس با یک‌فوریت طرح ابقای کارت سوخت موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی  همچنین یک‌فوریت طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، در ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت مصوب 18 آذر 86 عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرفه بنزین و گازوئیل در بخش‌های حمل و نقل و صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» شود.

همچنین با تصویب نهایی این طرح در ماده 2 آن تبصره ذیل به ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الحاق می‌شود:

تبصره- دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف‌کننده به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست‌های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.

وکلای ملت با 112 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 212 نماینده حاضر در صحن علنی با یک‌فوریت طرح مذکور موافقت کردند.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: استفاده از کارت سوخت ضمن ارائه اطلاعات ارزشمند از وضعیت ناوگان حمل و نقل و مصرف سوخت انواع خودرو، شفافیت عرضه سوخت را افزایش می‌دهد و از قاچاق جلوگیری می‌کند. ضمناً با اجرای سیاست‌های مختلف قیمتی و غیرقیمتی بر بستر آن می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد و همچنین قیمت‌ها را طبق هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح کرد.

در ادامه این مقدمه توجیهی مندرج است: تصویب این طرح از قاچاق بنزین جلوگیری می‌کند و همچنین با حفظ حداقل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه هوشمند بنزین، فضای اجتماعی را برای احیای مجدد آن در آینده آماده نگه می‌دارد.

*دهقان: دولت پیش از آنکه آلودگی هوا از مرز هشدار بگذرد به فکر باشد

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در ادامه و با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری شفاهی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما اصرار داشتید که به موضوع آلودگی هوا توجه شود و در مجلس نهم نیز کار متنابهی درباره آن صورت گرفت.

وی با اشاره به عبور میزان آلودگی هوای تهران از مرز هشدار و افزایش 20 درصدی مرگ و میرها به واسطه آن اظهارداشت: لایحه هوای پاک به مجلس جدید هم آمد اما به علت برخی ایرادات به کمیسیون ارجاع شد. من از شما ـ رئیس مجلس ـ می‌خواهم که خود وارد شوید و این مسئله را حل کنید چرا که کشور به قدر کافی از این موضوع آسیب دیده است.

دهقان با انتقاد از دولت که اجازه می‌دهد وضعیت هوا به حالت هشدار برسد و سپس به فکر مسکن برای آن می‌افتد، گفت: از ابتدا هم اعلام شده بود که بارندگی امسال 25 درصد نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود، من از شما می‌خواهم به دولت تذکر دهید که قبل از اینکه کار به اینجا برسد به فکر چاره باشد.

نماینده مردم طرقبه و چناران با تاکید بر اینکه منابع آلایندگی هوا از جمله خودروها و کارخانه‌ها مشخص هستند، گفت: دولت باید نسبت به آلودگی هوا پیشگیری کند تا کار به تعطیلی مدارس نرسد هرچند که ما موافق تعطیل کردن مدارس در این شرایط هستیم.

عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: ما از اول صبح در حال بررسی و تصویب موافقت‌نامه هستیم در حالیکه باید به موضوعات مهم‌تری از جمله محیط زیست و بحث اراضی کشاورزی رسیدگی می‌کردیم.

به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ با تائید اهمیت مسئله آلودگی هوا به اشکالات لایحه هوای پاک اشاره کرد و با درخواست از کمیسیون کشاورزی جهت اهتمام جدی برای اصلاح آن بیان داشت: اشکال فقط از قانون نیست و از قوانین موجود نیز می‌توان برای مقابله با آلودگی هوا استفاده کرد.

*قاضی‌پور: خبر منتشرشده درباره پناهندگی خانواده‌ام کذب محض است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز در جریان بررسی یک لایحه موافقتنامه در تذکری خطاب به هیأت رئیسه خانه ملت گفت: خبر منتشرشده در فضای مجازی درباره پناهندگی خانواده‌ام کذب محض است.

وی همچنین تصریح کرد: هیأت رئیسه مجلس طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان موظف به دفاع از شأن و جایگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

*عدم نظارت بر کالاهای واردشده به گمرکات «طیب‌نیا» را به صحن علنی مجلس کشاند

غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سوال ملی 4 نماینده مجلس از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اقدامات این وزارتخانه در زمینه حل مشکل موسسه منحله میزان و جلوگیری از مواجه شدن موسسات مالی با بحران اعلام وصول شد.

همچنین سوال ملی جلال محمودزاده نماینده مهاباد از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عدم مدیریت در کاهش کنترل بیمه‌های تجارت و فشارها به اصناف و بازاریان و عدم نظارت بر کالاهای واردشده به گمرکات کشور اعلام وصول شد.

لایحه موافقتنامه حمل و نقل دریایی بین ایران و جمهوری کره، لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره و لایحه معاهده معاضدت دوجانبه در امور کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره اعلام وصول شدند.

همچنین دو طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها نیز در نشست امروز پارلمان اعلام وصول شدند.

*مجلس با اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های پردرآمد بین ایران و مغرب موافقت کرد

نمایندگان همچنین لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بردرآمد را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بردرآمد مشتمل بر یک مقدمه و 29 ماده، به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده، هزینه‌های مالی موضوع بند 4 ماده 11 موافقتنامه، مجوز کسب درآمد غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی‌شود.

همچنین در تبصره 2 ماده واحده این لایحه، در اجرای بندهای 2، 3 و 4 ماده 25 این موافقتنامه رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

*مجلس با حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری میان ایران و روسیه موافقت کرد

در ادامه لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه و تشریفات (پروتکل) آن به بحث و بررسی گذاشته شد و به تصویب نمایندگان رسید.

براساس ماده واحده این لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری میان ایران و روسیه مشتمل بر 12 ماده و یک تشریفات مبادله می‌شود.

در دو تبصره این ماده واحده ارجاع اختلافات موضوع مواد 9 و 10 آن به داوری توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصل 139 قانون اساسی ایران است و رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 12 این لایحه الزامی است.

*کواکبیان: هیأت رئیسه مجلس باید از خانه ملت دفاع کند

سپس، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در تذکری شفاهی اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی خانه ملت، هیأت رئیسه مجلس موظف به دفاع از شأن و جایگاه مجلس و نمایندگان ملت است.

وی افزود: همین امروز هم یکسری از دوستان بحث فتنه را مطرح کردند اما هیأت رئیسه مجلس در برابر امام جمعه محترمی که کل خانه ملت را فتنه حساب کرد، هیچ واکنشی نشان نداد، هیأت رئیسه مجلس می‌بایست از خانه ملت دفاع می‌کرد، مجلس شورای اسلامی «خانه ملت» است و قطعاً این اتهامات و صحبت‌ها درباره مجلس نباید مطرح شود، رئیس مجلس موظف به دفاع از جایگاه پارلمان بود.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به منتفی شدن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، تصریح کرد: روز گذشته مسئله عجیبی در کمیسیون عمران مجلس اتفاق افتاد، آقای قالیباف شهردار تهران هم روز گذشته در نشست کمیسیون عمران تشریف آورده بودند، اما کمیسیون به متقاضیان تحقیق و تفحص از املاک نجومی اجازه نداد که صحبت‌هایشان را مطرح کنند، می‌گفتند چون پرونده قضایی درباره این جریان در دستگاه قضایی تشکیل شده فلذا طبق قانون مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص درباره این موضوع را ندارد، یعنی آقایان خودشان چاقوی خودشان را کُند کردند.

کواکبیان ادامه داد: این موضوع خیلی عجیب است، مجلس شورای اسلامی فردای همان شبی که آقای غندالی رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان دستگیر شد، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را به تصویب رساند، بنابراین چگونه است که این اتفاق برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران افتاد؟!

وی در پایان با بیان اینکه هیأت رئیسه مجلس باید به کمیسیون عمران تذکر دهد که حق ندارد جلوی تحقیق و تفحص را بگیرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از همکاران علیرغم اینکه ما روابط خوبی با روسیه داریم، امروز در صحن علنی اظهارات خوبی درباره روسیه مطرح نکرد.

*صادقی: کدام قانون اجازه می‌دهد وجوه دولتی به حساب‌های شخصی واریز شود؟

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس نیز پیش از پایان نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی شهادت شهید محسن خزائی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما را تبریک و تسلیت گفت و اظهار داشت: از وزارت ارشاد به دلیل برگزاری موفق نمایشگاه مطبوعات با شعار «شفافیت و صداقت» تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: بنده با اظهار خرسندی از آزادی «یاشار سلطانی» یکی از اصحاب رسانه که نماد شفافیت و صداقت در عرصه رسانه هست، اعلام می‌کنم در روزهای اخیر اخبار و شایعاتی درباره افتتاح حساب‌های متعدد شخصی به نام رئیس محترم قوه قضاییه در فضای مجازی و حقیقی منتشر شده است، این اخبار و شایعات موجبات سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و مشوح نشان دادن جلوه دستگاه‌های حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم ساخته است، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه‌ای ضمن تکذیب این شایعات اظهار داشتند از 20 سال پیش از هماهنگی خزانه‌داری کل و بانک مرکزی مجموعه مبالغی با رعایت حدود قانونی و موازین شرعی برای قوه قضاییه به صورت سپرده در سیستم بانکی قرار گرفته است.

صادقی تصریح کرد: از وزیر اقتصاد سوال دارم توضیح دهند مقصود ایشان از حدود قانون و موازین شرعی چیست؟ کدام قانون اجازه می‌دهد وجوه دولتی به حساب‌های شخصی واریز شود به ویژه اینکه بخش قابل توجهی از وجوه واریزی به این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی است و متعلق به اصحاب دعوی در محاکم حقوقی و کیفری و بعضاً متعلق به متهمان در دادسراهاست که بابت قرارهای وثیقه و تودیع خسارت احتمالی در صندوق دادگستری واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: سوال من این است که کدام موازین شرعی اجازه می‌دهد قوه قضاییه در این وجوه تصرف کند؟ این وجوه را سپرده‌گذاری و سود حاصله را تملک کند؟

نماینده تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس محترم قوه قضاییه به عنوان قوه‌ای که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است، تقاضا می‌کنم برای جلوگیری از ادامه سوءاستفاده‌های بیگانگان و برای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی گزارشی از عملکرد این حساب‌ها شامل مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آن را طی 5 سال گذشته اعلام بفرمایند.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی؛ 25 آبان

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول پارلمان پایان یافت.

جلسه علنی بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شنبه) با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه چند لایحه موافقتنامه همکاری میان دولت جمهوری اسلامی ایران و چند کشور مانند قبرس، مغرب، روسیه و تانزانیا را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.