به هر حال علی رغم آزادی مهم و تاثیر گذار شهر حلب نباید اینگونه تصور شود که با آزادی این شهر بحران در سوریه پایان پذیرفته است. مسلما آمریکا از کنار این موضوع که  سوریه در دست چه کسی باقی خواهد ماند به سادگی عبور نخواهند کرد.

تروریست های تکفیری و حامیانشان  برای جبران روسیاهی در حلب چه خوابی دیده اند؟

کشورهایی که بیش از پنج سال است تجزیه سوریه را دنبال می کنند با آزادی حلب در شوک بزرگی فرو رفته اند. به گفته کارشناسان مسلما محور غربی – عربی دست روی دست نمی گذارد از این رو آمادگی وبرخورداری از برنامه های راهبردی برای حفظ این پیروزی از اهم واجبات است. قدس آنلاین در گزارش پیش رو نظرات کارشناسان را درخصوص اهمیت آزادی حلب و تمهیدات حفظ این پیروزی را جویا شده است.

دکتر احمد دستمالچیان با اشاره به اهمیت دراختیار داشتن شهر حلب برای دولت سوریه وگروه تکفیریهای تروریست گفت :حلب از نظر سوق الجیشی شهرتاریخی بزرگ وبسیار حساسی در سوریه به شمار میرود. با توجه به مرکزیت اقتصادی این شهر و هم مرز بودن با ترکیه واینکه از قدمت تاریخی و جمعیت زیادی برخوردار است  برای  دولت سوریه، تکفیریها و حامیان آنها شهری بسیار مهم وحیاتی به شمار می رود. مساله مهم همزمانی آزادی حلب و شکست تروریستهای داعشی در موصل عراق است.   بی شک روزهای آخر حیات تروریست ها در موصل و آزادی شهر استراتژیک حلب منجر به تحولاتی در منطقه خواهد شد. هر چند هم پیمانان تروریست ها چون آمریکا، ترکیه وعربستان در تلاش بودند ولو به برقراری آتش بس برای در دست داشتن چند محله درحلب به هر کاری دست بزنند و برای تروریست ها پادرمیانی کنند تا نیروی تازه ای به داعش بدهند اما خواست خداوند بر آن بود تا با رشادت های نیروهای ارتش سوریه و مقاومت باقیمانده های تروریست ها در حلب نابود شوند.

سفیر سابق ایران در لبنان واردن دراین باره افزود: در حقیقت امروز شهر حلب که بهترین پایگاه تروریست های تکفیری در سوریه است به دست ارتش و نیروهای مقاومت و صاحبان اصلی آن رسیده است. ترکیه بسیار امیدوار بود با سقوط حلب و همراهی آمریکا و عربستان طرحهای آتی خود را دراین کشور اجرا کند. مهمترین مساله درآزادی حلب موضوع ناکام ماندن طرحهای ضد سوری و صهیونیستی دشمنان این ملت وکشور است. اصلی ترین دلیل حمله آنها به سوریه وحمایت از تکفیری ها تضعیف مقاومت در منطقه بود. اینک با گذشت بیش از پنج سال از آغاز بحران سوریه، این معادله نه تنها معکوس شد بلکه آخرین باقیمانده های تروریست های تکفیری همپیمان امریکا ورژیم صهیونیستی  در سوریه و  شهر حلب نابود شدند. بی شک باید منتظر آزادی سایر مناطقی در سوریه بود که اینک در دست داعش و سایر گروه های تکفیری تروریستی است تا با بسته شدن این پرونده و طرحی که با هزینه گزاف که بر نابودی دولت آقای بشار اسد اصرار داشت جهانیان شاهد ناکامی طراحان شوم این تهاجم باشند.  

دکتر دستمالچیان با تاکید بر پیروزی مقاومت و بیانات خردمندانه مقام معظم رهبری خاطر نشان شد: هرچند دشمنان جمهوری اسلامی و مردم سوریه در سالهای اخیر تلاش کردند تا با سرنگونی بشار اسد هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران را متفرق و تضعیف کنند اما بنا بر بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری که با حکمت و دور اندیشی همیشگی خود فرمودند که در"نهایت مقاومت پیروز می شود" دنیا شاهد پیروزی مقاومت دربرابر حامیان سرتا پامسلح تکفیریها شد.

وی افزود: بدیهی است که قدرت ایران و هم پیمانانش در منطقه تکلیف آمریکا و نیروهای حامی عربستان ومزدوران امریکایی را روشن کرده است و به روشنی به آنها گفته است که آنها جایی در منطقه و حرفی برای گفتن در این جغرافیا ندارند. بنابراین نمی توانند در معادله سازی آینده این منطقه سهمی داشته باشند.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با اشاره به اینکه باید در برابر سیاست های پرخاشگرانه آمریکا و رژیم صهیونیستی راهبردهای خاصی داشت افزود: به هر حال علی رغم آزادی مهم و تاثیر گذار شهر حلب نباید اینگونه تصور شود که با آزادی این شهر بحران در سوریه پایان پذیرفته است. بدیهی است امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی  در پی این شکست، خواب هایی دیده اند. مسلما آمریکا و نیروهای استکباری از کنار این موضوع که  سوریه در دست چه کسی باقی خواهد ماند به سادگی عبور نخواهند کرد همانگونه که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران ونیروهای مقاومت نیز بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

وی افزود: دراین بین موضوع مهم قابل تامل تحرکات سیاسی بعد از آزادسازی حلب است. بی شک این موضوع باید بیش از این مورد توجه ایران؛ روسیه و سوریه قرار داده شود تا مواضع فتح شده تثبیت و به قدرت خود در دست دولت سوریه باقی بماند. به نظر می رسد با سفر نماینده آقای پوتین در سوریه  به تهران این هماهنگی مورد توجه مسئوولان کشورهای یاد شده قرار دارد. حتی به نظر میرسد ترکیه نیز درصدد است برای پایان دادن به بحران سوریه قدری مواضع خود را با محور ایران و روسیه هماهنگ کند.

دکتر اصغر زارعی با تاکید براینکه تروریست های آخرین پایگاه خود را در سوریه از دست داده اند گفت : آزادی شهر استراتژیک حلب به عنوان دومین شهر بزرگ با موقعیت اقتصادی و راهبردی سوریه در بحران چندین ساله ای که تروریست ها بر این کشور  تحمیل کرده بودند پیروزی  و موفقیت بزرگ برای نیروهای مردمی و ارتش سوریه به شمار می رود. بی شک با فتح حلب تروریستها آخرین و مهمترین  پایگاه خود را از دست داده اند. آزادی این شهر راهبردی که مرکز مدیریت گروه های تروریستی و مخالف سوریه بود همانگونه که اهمیت این موضوع در اظهار نظرهای حامیان تروریست ها و اقای اردوغان مشخص بود موضوع غیر قابل باوری برای غرب؛ عربستان و رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به اینکه غربی ها در پی تعویق آزاد سازی حلب بودند خاطر نشان شد: آزادی و پاکسازی این شهر از نیروهای تروریستی به معنای تیر خلاص در شهرهای رقه و عملیات هایی است که برای اشغال تدمر انجام می شود. این عملیات ها که با فریب مردم سوریه سعی داشتند تا با منحرف کردن اصل حمله، آزادی حلب را به تعویق انداخته و مانع آن شوند با هوشیاری مقاومت محقق نشد.

 کارشناس مسائل سیاسی در این باره افزود: در این شرایط همه دولتهای همراه و حامیان تروریست ها اعم  از منطقه ای وغیر منطقه ای بر آن بودند  تا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک سازمان های بین المللی، شورای امنیت و مجمع عمومی دولت سوریه را وادار به عقب نشینی کنند تا مانع سقوط کامل حلب شوند. خوشبختانه مقاومت دولتهای همسو و دولت قانونی آقای اسد و اقدامات دولت روسیه، چین، ایران و برخی کشورهای مردمی و خصوصا حضور نیروهای مقاومت در سوریه باعث شد آنها به مسائل مورد نظر خود نرسند بنابراین عدم توفیق آنها به منزله پیروزی بزرگی  برای ملت سوریه است.

 دکتر اصغر زارعی با بیان اینکه تاریخ مصرف تررویست ها به پایان رسیده اظهار داشت: درشرایط پیش آمده گروه های تروریستی موصل تحت فشار خواهند بود از این رو می توان انتظار داشت که به زودی موصل در آستانه آزاد سازی باشد. خوشبختانه آزاد سازی موصل گواه این واقعیت است که  تاریخ مصرف گروه های تروریستی در منطقه منقضی شده است. مسلما حامیان و پشتیبانان گروه های تروریستی به فکر راه های جدیدی برای فتنه گری هستند. لذا می طلبد کشورهای حامی و دوستان مقاومت از تمامی ظرفیت های خود برای استقرار ثبات وامنیت در سوریه، عراق، یمن وحتی لبنان و بحرین استفاده کنند. بی شک آزادی حلب  امیدواری ملتهای منطقه را افزایش داده است  از این رو امید می رود  دولتهای ضد تروریستی همسو با جمهوری اسلامی یک بار دیگر به گروه های تروریستی وحامیان آنها اجازه به مخاطره کشیدن منطقه را ندهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Hg ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    4 9
    اگه روسیه نبود الان بشاری هم نبود
  • بی نام ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    7 1
    اوباما در آخرین نشست مطبوعاتی خود اقرار کرد که در سوریه شکست خورده است بنابراین تا آزادی کامل سوریه از دست تروریستهای آل سعود راه کمی باقی مانده است .
  • محمد غ ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    10 2
    باید از موضع دفاعی به موضع هجومی در امد.باید در کشورهای انان فتنه درست کرد.