رییس سازمان ثبت اسناد خبر داد که قرار است از ابتدای بهمن ماه ثبت گواهی امضا از دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور حذف و تمام گواهی های امضا الکترونیکی می شود.

گواهی امضا از ابتدای بهمن‌ماه الکترونیکی می‌شود

 به گزارش «قدس آنلاین»، احمد تویسرکانی در حاشیه همایش سراسری سردفتران که به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی برگزار شد با اشاره به اقدامات سازمان ثبت، گفت: در جهت اصلاح فرایندها و سازوکارها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قدم‌های متعددی برداشته تا بتواند در خصوص شفاف‌سازی و سرعت عمل اقدامات خوبی به شکل قانونی انجام دهد.

تویسرکانی با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰ میلیون اقدامات کاغذی الکترونیکی شده است و ما امیدواریم این امر به خوبی پیش رود تا تخلفات و جعل کاهش یابد، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای الکترونیکی اقدامات عزم جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه حذف دفاتر سردفتر یکی از اقداماتی است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام داده است، گفت: در واقع در مجموعه دفاتر ده‌ها هزار نفر مسئول بودند تا خلاصه معاملات را درج کنند که این امر خود باعث تخلفات و اشتباهات متعددی می‌شد.  

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گواهی امضای الکترونیکی است که امیدواریم در ابتدای بهمن‌ماه بتوانیم دفاتر را در این زمینه حذف کرده و تمام گواهی امضا را الکترونیکی کنیم.

تویسرکانی تصریح کرد: قرار است مجموعه فرایندها در دفاتر الکترونیکی صورت گیرد. در حال حاضر در حال اسکن مجموعه سوابق ثبت هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اختلافات در زمینه ثبت سند خودرو با پلیس، گفت: قانون در این راستا روشن است و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اجرای قانون تأکید دارد.

وی افزود: طبق ماده ۲۹ تأکید شده است که تمام ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و به موجب قانون دفترخانه‌ها در شماره‌گذاری‌های پلاک مستقر شوند ولی اکنون این امر صورت نگرفته و ما امیدواریم موضوعی که مدنظر قانون‌گذار است به زودی محقق شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا ابهامی در این قانون وجود دارد، اظهار کرد: اگر کسی در این زمینه ابهام دارد مبنی بر این نبوده که در قانون موضوع مشخص نباشد چرا که طبق قانون ثبت سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی باید انجام شود و این امر مشخص است.

تویسرکانی همچنین در راستای کاهش زمین‌خواری و طرح کاداستر اظهار کرد: در این رابطه اقدامات خوبی صورت گرفته تا بتوانیم با اجرای طرح کاداستر در حوزه منابع طبیعی به سرعت اقدامات را انجام داده و در تمام نقاط کشور و اراضی ملی این طرح  اجرا شود تا از پدیده زمین‌خواری و سواستفاده در این خصوص و اراضی دولتی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۴۰ میلیون هکتار از ارضی ملی در کشور وجود دارد که ۲۰ میلیون از این میزان را توانسته‌ایم در ۲ سال اخیر در سیستم کاداستر جاگذاری کنیم. همچنین ۹۹ درصد از اسناد مالکیت مردمی به شکل تک‌برگی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.