شهرکرد- معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۹ اثر تاریخی طبیعی و معنوی چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 کوچ بختیاری ثبت جهانی می شود

به گزارش قدس آنلاین، معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ثبت جهانی کوچ بختیاری اظهار داشت: آثار مرتبط با فرهنگ کوچ بختیاری جزء به جزء در راستای حفظ و معرفی هویت بختیاری ثبت شده که تا پایان دولت یازدهم نویدبخش ثبت جهانی کوچ بختیاری است.

مصطفی هادی‌پور افزود: از مجموع ۵۹ اثر، ۵۰ اثر معنوی و ۹ اثر طبیعی است که ۴ اثر معنوی از جمله سیاه‌چادر یا بهون، مال‌کنون«آئین زمان کوچ بختیاری‌ها»، شاهنامه‌خوانی بختیاری و فنون ساخت شیرسنگی در جلسه چند روز گذشته ثبت شده‌اند.

وی افزود: از مجموع ۵۰ اثر معنوی ۲۱ اثر در دولت یازدهم و ۲۹ اثر نیز در دولت‌های نهم و دهم ثبت که البته در دولت‌های گذشته اثر معنوی از استان ثبت نشده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در حوزه آثار طبیعی نیز از مجموع ۹ اثر، ۴ اثر در طول دولت‌های نهم و دهم و ۵ اثر نیز در دولت یازدهم ثبت شده که در این حوزه نیز هیچ اثری در دولت‌های گذشته ثبت نشده است.

هادی‌پور با اشاره به اهداف ثبت آثار معنوی و طبیعی استان گفت: ثبت و نگه‌داشت آیین‌ها، فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های چهارمحال و بختیاری از اهداف ثبت این آثار است.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از آثار ثبت شده خاطرنشان کرد: پس از مرحله شناخت و ثبت اثر مراحل حفاظت و احیا آغاز می‌شود که در این زمینه ابتدا تابلوی راهنما و معرفی اثر نصب و مستندنگاری انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اتفاقی که در انجمن‌های میراث فرهنگی که پس از وقفه زمانی در دولت یازدهم دوباره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند این است که حفاظت، احیا، مرمت و ساماندهی بدون آگاهی‌بخشی به مردم محقق نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.