مشهد- مدیرعامل سازمان عمران و حریم حرم آستان قدس رضوی معتقد است، با احیا و احداث سرویس‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی مشکل دوری این سرویس‌ها حل شده است.

سرویس‌های بهداشتی حرم رضوی بازسازی و بهسازی شد

به گزارش قدس آنلاین، یکی از گلایه‌های زائران، دوری مسافت سرویس‌های بهداشتی از صحن‌های مرکزی بود و زائران برای تجدید وضو باید به ورودی‌ها مراجعه می‌کردند، اما در ماه‌های اخیر، چندین سرویس بهداشتی و وضوخانه در صحن‌های مختلف ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان عمران و حریم حرم حضرت رضا(ع) در خصوص احداث سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها در مجموعه اماکن متبرکه به خبرنگار قدس گفت: پیرو تأکید تولیت آستان قدس رضوی در خصوص ساخت مجموعه‌ای از سرویس‌های بهداشتی به منظور رفاه حال زائران بارگاه مقدس رضوی و در راستای بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر، توسعه و احداث سرویس‌های بهداشتی جدید در مجموعه اماکن متبرکه رضوی در دستور کار قرار گرفت.

بهره برداری از سرویس بهداشتی

وی درباره سرویس‌های بهداشتی صحن جمهوری اسلامی که بتازگی گشایش یافته است، گفت: فضای پروژه سرویس‌های بهداشتی صحن جمهوری اسلامی با زیربنای حدود ۲۰۰ متر مربع شامل دو بخش خواهران و برادران است که بخش خواهران شامل ۱۳ چشمه سرویس شرقی، یک سرویس فرنگی، ۱۲ عدد روشویی، یک رختکن و یک تی‌شویی است. بخش برادران نیز شامل ۱۴ چشمه سرویس شرقی، یک سرویس فرنگی و ۹ عدد روشویی، یک رختکن و یک تی‌شویی است.

مهندس جمشید میرشاهی با بیان اینکه اهمیت به بهداشت عمومی و دقت در حفظ سلامت زائران، از شاخص‌های مهم مد نظر سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی است، تصریح کرد: این سازمان برای رفاه زائران سالمند، کم توان و معلولان و به منظور افزایش سطح بهداشت عمومی در سطح صحن اماکن متبرکه رضوی در ماه‌های اخیر اقدام به استقرار ۶ کانکس سرویس بهداشتی با ۵۴ چشمه و ۶ کانکس سرویس بهداشتی ویژه معلولین با ۶ چشمه در ورودی‌های شیخ حر عاملی، طوسی و طبرسی کرده است .

وی در ادامه به بازسازی سرویس‌های بهداشتی بست شیخ بهایی اشاره و اعلام کرد: به سبب فرسودگی و نبود فضاهای مناسب در سرویس‌های بهداشتی قدیم بست شیخ بهایی، این سرویس‌ها نیز بازسازی شده‌اند.

بازسازی سرویس‌های بهداشتی بست شیخ بهایی

میرشاهی درباره جزییات بازسازی سرویس‌های بهداشتی بست شیخ بهایی، توضیح داد: سرویس‌های بهداشتی قدیم ویژه خواهران و شامل ۲۹ چشمه سرویس شرقی و فاقد سرویس ویژه معلولین بود که پس از بازسازی ۲۱ چشمه سرویس شرقی، چهار چشمه سرویس فرنگی و دو چشمه مخصوص معلولین قرار داده شد.

وی افزود: همچنین پس از بازسازی در فضایی ویژه خواهران، ۱۳ عدد روشویی(وضوخانه) در فضای سرویس‌ها و همچنین در فضای ورودی بست با جابه جایی تیغه میانی، وضوخانه ای اضطراری و مجزا با ۶ عدد روشویی به همراه فضای تعویض کودک قرار داده شده است.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، گفت: سرویس‌های قدیم ویژه برادران فضایی شامل ۳۶ چشمه سرویس شرقی و فاقد سرویس ویژه معلولین بود که پس از بازسازی ۲۷ چشمه سرویس شرقی، چهار چشمه سرویس فرنگی و دو چشمه مخصوص معلولین قرار داده شد و علاوه بر این در فضای برادران ۱۳ روشویی(وضوخانه) در نظر گرفته شد.

میرشاهی با بیان این مطلب که در هر دو فضای ورودی خواهران و برادران ۱۶ عدد پاشویه احداث شده است، از سامانه تهویه مدرن، شیرهای روشویی خودکار و فلاش برقی حسگردار به عنوان دیگر تجهیزات پیاده سازی شده در این پروژه یاد و اظهار کرد: همچنین در ورودی سرویس‌های بهداشتی بست شیخ بهایی پله و رمپ به گونه‌ای ساخته شده تا معلولان بتوانند بدون مشکل و براحتی رفت و آمد کنند.

احداث سرویس بهداشتی و حمام در حریم حرم

در کنار اقدام‌های مناسبی که آستان قدس رضوی در این خصوص انجام داده است، شهرداری ثامن نیز برای خدمت رسانی بهتر به زائران، احداث ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و سه مجموعه حمام در این منطقه را در دستور کار قرار داده است.

شهردار منطقه ثامن مشهد در این باره افزود: با توجه به نیازسنجی صورت گرفته از زائران، وجود سرویس بهداشتی و حمام در اطراف حرم مطهر یکی از نیازهای آنان به شمار می‌رود که امید است تا پایان سال با اجرای بیش از ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و سه مجموعه حمام با ظرفیت ۶۰ دوش در منطقه گامی مؤثرتر در راستای رفع نیاز زائران برداریم.

محمود عیدی هدف از اجرای این طرح‌ها را فراهم آوردن امکان غسل زیارت و استحمام برای زائران جهت تشرف به حرم مطهر رضوی دانست و گفت: جانمایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که حداکثر سهولت و دسترسی به این مکان‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۲۵ چشمه سرویس بهداشتی به صورت ثابت و سیار در سطح منطقه ثامن وجود دارد، بیان کرد: حدود ۶۰ میلیارد ریال برای احداث سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های جدید در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.