"پاتریک کاکبرن" تحلیلگر انگلیسی تأکید کرد که رژیم سعودی با سیاست های مداخله جویانه در امور دیگر کشورها و طمع کورکورانه به تسلط بر منطقه، عامل آشوب و تخریب در منطقه خاور میانه است.

عربستان سعودی منطقه را به آشوب و نابودی کشانده است

به گزارش"پاتریک کاکبرن" تحلیلگر روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، اظهار داشت رژیم سعودی با سیاست های مداخله جویانه در امور دیگر کشورها و طمع کورکورانه به تسلط در منطقه، عامل آشوب و تخریب در منطقه خاور میانه است.

«کاکبرن» در مقاله منتشر شده در این روزنامه نوشت: عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از نیمه قرن گذشته به دنبال تسلط بر جهان عرب و اسلام بوده اند اما این جاه طلبی ها به سرعت پیامدهای ناگواری را تقریبا برای همه به دنبال داشته است».

وی در این زمینه به دخالت عربستان سعودی در سوریه و حمایت نامحدود این کشور از گروه های تروریستی با عناوین متفاوتی چون «گروه های مخالف میانه رو» و نیز از دست دادن متحدان تروریستی خود به ویژه پس از آزادسازی «حلب» به دست ارتش سوریه اشاره کرد.

رژیم آل سعود از گروه های تروریستی در سوریه و منطقه با پول و سلاح و ارسال تروریست حمایت کرده و ناشر اصلی ایدئولوژی افراطی است که شالوده بنیان داعش و دیگر گروه های تروریستی- تکفیری است.

«کاکبرن» به این نکته اشاره کرد که رژیم سعودی مانند دیگر نظام های خلیجی به صورت غیر مستقیم و از طریق متحدان و مزدوران نیابی خود در امور کشورهای دیگر دخالت می  کرد اما این روند با وقوع به اصطلاح بهار عربی در سال 2011 تغییر کرد و عربستان و قطر به صورت مستقیم اقدام به تغییر رژیم های عربی کردند. 

«کاکبرن» معتقد است که اوضاع به نفع عربستان سعودی پیش نمی رود، زیرا متحدان تروریستی آنان در سوریه از هر جهت با شکست مواجه شده اند و در یمن نیز غیر از وقوع یک فاجعه انسانی خطرناک نتیجه ای دیگری عاید آنها نشده است.

این نویسنده معتقد است موضع «آمریکا» که به مثابه «ضامن نهایی و مستمر حکومت آل سعود به شمار می رفت»، در ابتدای مسیر تغییر تدریجی قرار گرفته است، به گونه ای که «باراک اوباما» از عادت همیشگی دولت آمریکا در حمایت از عربستان سعودی به عنوان یک متحد نزدیک ابراز ناراحتی کرد، در همین راستا نیز شاهد افزایش حمله به این رژیم در سطح اجماع مردمی در کنگره و اجازه به خانواده های قربانیان یازده سپتامبر در شکایت از این رژیم بوده ایم.

«کاکبرن» به بحران مالی عربستان سعودی اشاره کرد که ناشی از سیاست های این رژیم در حمایت از تروریسم در منطقه از طریق ارائه اموال هنگفت به تروریست ها و معاملات سلاح به ویژه در سوریه و حمله به یمن است. این بحران مالی همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت و عدم درآمدهای مالی بوده است اما این رژیم همچنان به حمایت از گروه های تروریستی در منطقه ادامه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.