مشهد- در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۴ هزار و ۷۰۰ سند مکتوب و غیرمکتوب تاریخی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شد.

۱۴ هزار و ۷۰۰سند تاریخی به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا شد

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس مسئول بخش اطلاع‌رسانی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی گفت: همچنین بیش از سه هزار سند مکتوب، تصویری و دیداری شنیداری از طریق خریداری به منابع آرشیو اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات این سازمان افزوده شده است.

مهدی حسامی با تأکید بر اینکه در پایان آذرماه گذشته، شمار اسناد مکتوب آرشیو این مرکز به بیش از ۱۳ میلیون و ۳۶۵ هزار برگ رسیده است، بیان کرد: ۱۱ هزار و ۴۷۵ برگ سند مکتوب در ۹ ماهه نخست سال جاری جذب این آرشیو شده است که ۸ هزار و ۹۸۷ برگ و فایل دیجیتالی از طریق اهدا و ۲ هزار و ۴۸۸ برگ آن به صورت خریداری به اسناد این مجموعه اضافه شده است.

وی ادامه داد: در این مدت، ۶ هزار و ۸۰ قطعه سند تصویری در قالب فایل دیجیتال و آنالوگ به آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده که پنج هزار و ۵۱۵ قطعه به صورت اهدایی و ۵۶۵ قطعه نیز از طریق خریداری، جذب شده است.

حسامی افزود: همچنین ۳۱۳ فایل دیجیتالی تصویری از بافت قدیم شهر مشهد توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بخش تاریخ شفاهی این مرکز، در ۹ ماهه ابتدای سال جاری تولید شده است.

وی گفت: اسناد دیداری و شنیداری نیز به تعداد ۱۶۱ ساعت و ۳۰ دقیقه، به تعداد ۹۵ شماره اموالی در این مدت خریداری شده و ۲۴۵ حلقه و فایل دیجیتالی سند دیداری شنیداری به مرکز اسناد اهدا شده است.

کارشناس مسئول بخش اطلاع‌رسانی اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری، نزدیک به ۶۰۰ پژوهشگر از اسناد مکتوب و غیرمکتوب نفیس و تاریخی آرشیو این مدیریت طبق ضوابط موجود، استفاده کردند.

وی حفظ و نگهداری اسناد این گنجینه تاریخی را مهم‌ترین دغدغه این مرکز دانست و بیان کرد: در این مدت، ۱۴۵ هزار و ۷۵۲ صفحه نسخه پشتیبان از اسناد مکتوب تهیه شده، علاوه بر این ۶ هزار و ۲۵۰ اموالی سند مکتوب، ۲ هزار و ۹۷۴ عنوان سند دیداری و شنیداری و ۲ هزار و ۱۰۵ قطعه سند تصویری نیز در دفاتر ثبت اسناد مکتوب و غیرمکتوب ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار برگ سند تاریخی، عکس، نقشه و پایان‌نامه موجود در مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی، نسخه دیجیتال تهیه شده است، گفت: این اقدام ارزشمند در راستای حفظ این آثار بی‌بدیل برای نسل‌های آینده و ارائه خدمات مطالعاتی به محققین و دانشجویان مراجعه‌کننده صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.