خودروهایی که قبلاً از این برند ثبت سفارش شده‌اند به طور مستمر وارد می‌شوند. ضمن اینکه با رعایت اصل حمایت از تولید ملی و صادرات، هیچ ممنوعیت و محدودیتی در سقف واردات برای نمایندگی‌های رسمی متعهد به تأمین خدمات پس از فروش قایل نیستیم.

حمایت خاص از خودروسازان داخلی نداریم

قدس آنلاین - فرزانه غلامی: سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت وجود هرگونه التهاب در بازار خودروهای وارداتی را تکذیب کرد.

یدالله صادقی در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید آیا تأیید می‌کنید به خاطر حمایت از دو خودروساز داخلی و «جوینت فینچرهای» فرانسوی، ثبت سفارش دو برند معتبر کره‌ای را که نزدیک به ۵۰ درصد از بازار خودروهای وارداتی را در اختیار دارند، متوقف کرده‌اید و آیا در آستانه شب عید نگران تشدید التهاب بازار نیستید، توقف ثبت سفارش هیوندای و کیاموتور و حمایت خاص از خودروسازان داخلی را هم تکذیب کرد و گفت:  ثبت سفارش و تأمین کالای دو برند کره‌ای به شکل مستمر ادامه دارد، اما گواهینامه واردات این دو برند در ایران منقضی شده و هنوز فرم تمدید را مبنی بر تعهد ۱۰ ساله به تأمین خدمات پس از فروش به طور کامل پر نکرده‌اند.

صادقی ادامه داد: خودروهایی که قبلاً از این برند ثبت سفارش شده‌اند به طور مستمر وارد می‌شوند. ضمن اینکه با رعایت اصل حمایت از تولید ملی و صادرات، هیچ ممنوعیت و محدودیتی در سقف واردات برای نمایندگی‌های رسمی متعهد به تأمین خدمات پس از فروش قایل نیستیم.

معاون وزیر صنعت بار دیگر بر آرامش نسبی بازار خودرو در روزهای اخیر تأکید و اضافه کرد: ماده ۴  قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نمایندگی‌ها را مکلف به ارایه خدمات پس از فروش کرده و بر همین اساس هم اکنون۴۰ خودروساز معتبر آسیایی و اروپایی در ایران نمایندگی مستقیم رسمی دارند که شاید روند اعطای این نمایندگی به ایرانی‌ها به سرعت دیگر کشورها نباشد، اما همچنان روند اعطای نمایندگی به ایران ادامه دارد.

 صادقی در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص ادعای برخی واردکنندگان خودرو مبنی بر دریافت نمایندگی از شرکت مادر با وجود ثبت نشدن نام شرکت در سایت خودروساز مادر تأکید کرد: تمام واردکنندگان خودروی فاقد گواهی معتبر از شرکت مادر صرفاً تا پایان دوره گواهی قبلی خود اجازه واردات دارند و با توجه به تمدید نشدن این گواهینامه‌ها از سوی شرکت‌های مادر، واردکنندگان اجازه ادامه فعالیت ندارند.

به گفته معاون وزیر صنعت برخی برندها مانند تویوتا، بی ام و، آلفارومئو و پورشه نتوانسته‌اند، مجوز نمایندگی از شرکت مادر را دریافت کنند، اما  برای وزرات صنعت سایت شرکت مادر ملاک نیست.

وی در همین راستا به دریافت نامه‌ای از سوی شرکت ولوو سوئد اشاره کرد که  در آن هرگونه ارتباط شرکت افراموتور (وارد کننده محصولات ولوو) با خود را رد کرده و از ایران خواسته نام این شرکت را از سایت نمایندگی‌ها و ثبت سفارش حذف کند.

سرپرست معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، همچنین به مکلف شدن سیستم بانکی به گشایش اعتبار برای تأمین مالی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده با ۱۰ درصد پیش پرداخت، اشاره کرد.

صادقی همچنین در پاسخ به سؤالی، فعالیت برخی از فعالان حوزه فروش کالا در دنیای مجازی را غیرمجاز اعلام کرد و گفت: تاکنون برای ۲۲ هزار شرکت یا فرد، نماد اعتماد از سوی وزارت صنعت صادر شده است و غیرمجازها هم با همکاری نیروی انتظامی به سمت دریافت مجوز سوق داده می‌شوند.  

خبرنگاری پرسید: طرح رجیستری موبایل به کجا رسید؟ صادقی پاسخ داد:  وزارت صنعت آمادگی اجرای این طرح را دارد، اما منتظر اعلام آمادگی وزارت ارتباطات در بخش فنی است.

معاون وزیر صنعت همچنین در پاسخ به سؤالی زمان راه‌اندازی طرح کد شناسایی کالا را ۲۵ بهمن اعلام کرد.

در ادامه این نشست رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات هم در پاسخ به خبرنگار ما سهم تولیدات داخل در تأمین سیگار مصرفی کشور را در ۹ ماهه امسال ۸۰ درصد اعلام کرد. علی اصغر رمزی گفت: این سهم سال گذشته ۵۴ درصد بود و در ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۱۲ میلیارد نخ افزایش تولید داشته‌ایم که این به معنی کاهش همین میزان از حجم واردات مطابق برنامه پنجم توسعه برای داخلی سازی برندهای اصلی در کشور و رسیدن سهم تولید داخل تا پایان سال به ۹۰ درصد است.

به گفته وی تا پایان سال جاری سه شرکت تولیدکننده سیگار به آمار قبلی اضافه می‌شود و این تعداد به ۱۵ شرکت می‌رسد که همگی خصوصی هستند. ضمن اینکه ۲۱ شرکت خصوصی تولیدکننده تنباکو هم در کشور فعال است.

وی به واردات ۷/۳ میلیارد نخ سیگار در ۹ ماهه امسال اشاره کرد که کاهش ۶۷ درصدی واردات را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و این کاهش تا پایان سال به ۷۵ درصد خواهد رسید.

رمزی همچنین گفت: در ۹ ماهه سال قبل ۸/۹ میلیارد نخ سیگار قاچاق برآورد شد که این میزان در مدت مشابه امسال با ۴۵ درصد کاهش حدود ۴/۵ میلیارد نخ برآورد شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.