علی مشکلی باف، روانشناس می گوید: خون بازی، شبیه اختلال شخصیت مرزی است و مهم ترین ویژگی اینها این است که در هویت، رفتار و فکرشان خیلی بی ثباتند و معمولاً رفتار تکانشی دارند.

خون بازها دچار اختلال مرزی اند

قدس آنلاین - این روزها ویدئوهای خون بازی دختران نوجوان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.ویدئوهایی که در آن دست دختران نوجوان با چاقو یا تیغ به کرات بریده شده و دلیل این رفتار را هم کاهش استرس یا تخلیه هیجانات عنوان می کنند.در این خصوص علی مشکی باف مقدم کارشناس ارشد روانشناسی عمومی که بارها توسط شبکه ها این فیلم ها را دریافت کرده به این موضوع واکنش نشان داده و آن را تحلیل کرده است.

به گفته او این موضوع شبیه اختلال شخصیت مرزی است و مهم ترین ویژگی اینها این است که در هویت و رفتار و فکرشان خیلی بی ثباتند و معمولاً رفتار تکانشی دارند. از همین رو هم به آن ها مرزی می گویند.چون به صورت دوره ای دچار سایکوز و باز دچار نورزو می شوند.

او می گوید: رفتارهای این گروه از افراد هنگام عصبانیت بیانگر منتهای بی ثباتی عاطفی است. برخی از این افراد سوءمصرف مواد دارند یا مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته اند و به دیگران بدبین هستند.

مشکی باف اظهار می دارد: این اختلال بیشتر در زنان شایع است بطوریکه از 13 یا 14 سالگی شروع می شود.

او خاطر نشان می کند:البته نمی توان بصورت قطع هرگونه خط انداختن برروی دست ها و اندام بدن را به عنوان علامت اختلال مرزی به شمار آورد بلکه حتماً باید توسط روان درمانگر خبره  مورد معاینه قرار گیرد.

وی تصریح می کند: در کل می توان گفت بین 30 تا 35 درصد افراد جامعه دچار اختلال شخصیت هستند.

وی در مقایسه این بیماری با سایر اختلالات یادآور می شود که در تشخیص افتراقی، تفاوت آن ها با روان پریشی مرز سایکوز کوتاه مدت است و تفاوتش با دو قطبی ها این است که دو قطبی ها نوسانات شان دوره ای است.اما اینها در یک روز دچار نوسانات می شوند.علاوه بر این مثل شخصیت اسکیزوتایپال عجیب نیستند،وجدانشان قوی است و احساس گناهشان بالاست.

مشکی باف مقدم  ادامه می دهد:این اختلال در مقایسه با اختلال شخصیتِ خود شیفته شخصیت اینها با ثبات تر است.رفتار خودزنی این گروه از افراد نمایشی نیست و واقعاً اقدام به خود زنی می کنند.

این کارشناس بهترین درمان برای این گروه از افراد را رفتار درمانی دیالکتیک عنوان می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.