رئیس سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به اینکه تعرفه پزشکان در مناطق محروم نه تنها نباید کم شود بلکه بالاتر از کلان‌شهرها باشد، گفت: بیمه‌ها لازم است پرداخت بخش خصوصی در مناطق محروم را در اولویت خود قرار دهند.

تعرفه پزشکان در مناطق محروم افزایش یابد/ تمدید پروانه ۷۰ هزار مطب/ آمار پزشکان مهاجر را نداریم

به گزارش «قدس آنلاین»،  علیرضا زالی در نشست خبری با اشاره به اینکه جایگاه پزشکی ایران در منطقه و فرامنطقه بسیار ممتاز است، گفت: در حال حاضر در حوزه پزشکی پیشقراول هستیم و بضاعت علمی جامعه پزشکی به صورت بومی در منطقه به نقطه سرافرازانه رسیده است و نیازی به کشورهای دیگر در حوزه پزشکی نداریم.  

وی با اشاره به استقلال پزشکی کشور گفت: در ده سال آینده در بسیاری از حوزه‌های پزشکی مرجعیت علمی را در دست گرفته و در نانوتکنولوژی در منطقه نیز در شرایط بسیار عالی هستیم.  

رئیس سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به اینکه بدنه پژوهشی کشور سالم، امن و مصون از خطا است، گفت: هیچ جای نگرانی در این زمینه نیست و خبر مربوط به مجله نیچر نیز جزو اتفاقات اندک است.

وی در ارتباط با شرایط بودجه‌ای و تعرفه پزشکان گفت: ما بسته‌ای را در این زمینه پیشنهاد کرده‌ایم که به نفع مردم است و در واقع یک بسته استراتژیک تعرفه‌ای به شمار می‌رود.  

زالی گفت: در برخی از رشته‌ها باید تعرفه ترجیحی را مدنظر قرار دهیم، به طور مثال؛ پزشکان عمومی، ماما، داخلی، روانپزشک، کودکان و متخصصان عفونی که همه زندگی آنها براساس نسخه‌نویسی می‌چرخد، تعرفه آنها باید رشد بیشتر داشته باشد، این مسئله درآمدها را به عدالت نزدیک و انگیزه کار را افزایش می‌دهد.  

رئیس سازمان نظام‌پزشکی  با اشاره به اینکه رشد تعرفه پزشکان عمومی به اعتقاد برخی سبب آسیب‌پذیری آنها می‌شود، گفت: اگر فاصله تعرفه پزشکان عمومی و متخصص کم شود، مردم ترجیح می‌دهند به پزشک متخصص مراجعه کنند، بنباراین سازمان بیمه‌گر باید برای پزشکان عمومی قرارداد متفاوتی ببینند و درصد بالاتر از پوشش بیمه‌ای درنظر گیرند.  

وی تصریح کرد: پزشکانی که در مناطق محروم نیز فعالیت می‌کنند باید نه تنها تعرفه آنها کم نشده بلکه بالاتر از کلان‌شهرها نیز باشد و در واقع، بیمه‌ها پرداخت بخش خصوصی مناطق محروم را باید در اولویت قرار داده و سهم بیمه‌ها در مناطق محروم نیز افزایش یابد تا از این طریق پزشکان انگیزه بیشتری برای کار در مناطق محروم داشته باشند و بیمه‌ها نیز پوشش کامل را در این زمینه درنظر گیرند.  

رئیس سازمان نظام‌پزشکی در ادامه با بیان اینکه به طور متوسط ۸۰ هزار پزشک عمومی و ۳۰ هزار فوق تخصص و متخصص در کشور داریم، گفت: آمار پزشکان مهاجر را نداریم.

زالی ادامه داد: هر سال ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر به عنوان دستیار مشغول می شوند. همچنین، تعداد فوتی‌های گروه‌ پزشکی مشکل دارد که قرار است این موضوع با همکاری سازمان ثبت احوال اصلاح شود.

وی افزود: در این میان خلاء ۱۲ هزار نفری جامعه پزشکی فارغ‌التحصیل را داریم که تنها یک بار به سازمان نظام پزشکی مراجعه کرده‌ و شماره نظام پزشکی گرفته اند اما دیگر مراجعه‌ای نداشته‌اند. که می‌توان گفت این پزشکان یا به طبابت نمی‌ کنند یا مهاجرت کرده‌اند و یا شغل دیگری غیر از طبابت را برگزیده‌اند.

زالی خاطرنشان کرد: تا آخر امسال ۷۰ هزار پروانه مطب را تمدید خواهیم کرد و این در حالی است که  ۱۱۰ هزار مطب فعالیت پزشکی روزانه دارند.  

وی در پایان از راه‌اندازی سایت بیش اندیش خبر داد و اعلام کرد: پزشکان براساس فعالیت فرهنگی و هنری همچنین قرآنی، براساس این سایت، ساماندهی شده و اسامی آنها ثبت خواهد شد. این پزشکان در واقع، فعالیتهای فرهنگی و هنری را برجسته‌تر از کار پزشکی انجام میدهند که از طریق این سایت، اسامی آنها کاملاً مشخص است.  

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.