گناباد-معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: با ثبت جهانی ۱۱ قنات ایرانی، ۳۰۰ میلیارد ریال ردیف بودجه از سوی سازمان جهانی یونسکو برای مرمت و ساخت زیرساخت‌های این قنوات در نظر گرفته‌شده و علاوه بر آن در سال آینده نیز بودجه‌ای برای این قنوات در نظر گرفته می‌شود.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بهسازی قنات‌های ایرانی

  به گزارش خبرنگارقدس انلاین محمدحسین طالبیان در حاشیه بازدید از قنات قصبه گناباد و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اقداماتی که امسال توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور انجام شد، ثبت جهانی قنات‌های ایران است. وی اظهار کرد: قنات‌های ایران حاصل دست رنج اجداد ما در سراسر کشور هست و با توجه به اینکه اکثر قنوات کشور در مکان‌های بیابانی ایجادشده است دارای ساختار و فنّاوری پیچیده و ویژه‌ای است لذا نوع مهندسی قنوات، کارشناسان یونسکو را در ثبت جهانی این آثار متقاعد کرد.

طالبیان بابیان اینکه در حال حاضر ۳۷ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۱۱ رشته قنات به‌صورت مشترک و در قالب قنات‌های ایرانی ثبت جهانی شد که محوریت ثبت جهانی این ۱۱ رشته با قنات قصبه گناباد بود چون این قنات مهندسی‌ترین قنات جهان بوده و ازلحاظ قدمت نیز ناصرخسرو در سفرنامه خود به قنات قصبه اشاره‌کرده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور بابیان اینکه ایران یکی از چهار تمدن جهان را داراست، خاطرنشان کرد: با توجه به عظمت مهندسی در قنات قصبه گناباد طی ۳ ماه آینده طرح مطالعاتی جامع برای این قنات تهیه و به سازمان یونسکو ارسال می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.