مشهد- رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: ملت ایران هیچ‌گاه دست مطهر و پاک شهیدانش را در دست پلید و پلشت آمریکا نمی‌گذارد و با آنها بیعت نمی‌کند.

ملت ایران هیچگاه با آمریکا بیعت نمی کند/انقلاب اسلامی وامدار فرهنگ عاشورایی است

به گزارش قس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی ظهر جمعه در سخنرانی پایان راهپیمایی ۲۲ بهمن در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: به تعیبر تحلیلگران آمریکایی اینجا جزیره ثبات بود اما با فریاد یک روحانی، ملتی به پاخاست و این جزیره ثبات فرو ریخت.

وی عنوان کرد: روحانیت و دین و دیانت این انقلاب را ایجاد کرد آیا می‌توان شک کرد که این انقلاب دینی است؟ این انقلاب با مبانی دینی شکل گرفت و باید به همین صورت راه خود را ادامه دهد. یکی از راه‌های مطالعه تاریخ انقلاب، مطالعه رفتار و گفتار مردمی است که در این انقلاب حاضر شدند و از همان روز اول شعارها از قرآن گرفته شده بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: شعارهای انقلاب بیانگر خواسته‌های مردم است و باید اینها را مطالعه کنیم تا ببینیم مردم چه می‌خواسته‌اند و چرا اینها را تحمل کرده‌اند؟ انقلاب ما وامدار فرهنگ عاشورایی است، ویژگی نهضت عاشورایی این است که هرگز زیر بار ذلت و ظلم نمی‌روند. در فرهنگ اسلامی شهید و شهادت از منزلت بالایی برخوردار است و در انقلاب اسلامی، شهادت موتور محرک ما بوده است.

تقوی افزود: در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فرصت بسیار خوب و مغتنمی است تا تاریخ انقلاب اسلامی را مرور کنیم و فصل‌های پرفراز و نشیب تاریخ انقلاب را برای مردم بخوانیم.

وی ادامه داد: ملتی که تاریخ نداشته باشد در واقع هویتی نیز ندارد، اگر هویت تاریخی نداشته باشیم و یا این هویت مخدوش شود موج‌های فرهنگی و اجتماعی این ملت را هضم و یا حذف می‌کند و تاریخ از این جهت برای ما بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مقاطع تاریخ معاصر ما، تاریخ انقلاب است، تاریخ انقلاب را به خاطر حساسیتی که دارد و در زمانی که ما قرار داریم و دشمنی که این همه توطئه می‌کند، ضرورت دارد ‌با تاریخ انقلاب انس بیشتری پیدا کنیم. باید مراجعه کنیم به تاریخ انقلاب و آن را بخوانیم و زیبایی‌های آن را بشناسانیم.

تقوی تاکید کرد: رهبری یکی از فصل‌های تاریخ انقلاب است و بدون مطالعه شخصیت رهبری انقلاب مطالعه ما به نتیجه نمی‌رسد. فصل دیگر تاریخ انقلاب، فصل مردم است یعنی مردمی که سخنان رهبری را گوش کردند و رهنمودها را عملیاتی کردند و باید اینها را نیز بشناسیم که با تکیه بر چه اندیشه‌ای ندای رهبری را لبیک گفتند و انقلاب را پیش بردند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر اندیشه و تفکری است که بر آن انقلاب حاکم بوده ‌و اینکه ببینیم مردم با چه تفکری پای کار آمدند. شناخت رهبری انقلاب نیاز به ساعت‌ها زمان دارد، رهبری این انقلاب یک روحانی رشید بود که در فیضیه شخصیتش شکل گرفت و صاحب کرسی تعلیم و تربیت در حوزه علمیه قم است.

تقوی ادامه داد: جرقه نخستین انقلاب از کدام نقطه سرزمینی آغاز شده است؟ در مزرعه و کارخانه بود؟ فیضیه مدرسه‌ای در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) است با ۱۱۴ حجره و امروز دیگر مدرسه نیست و تبدیل به یک جریان فکری و فرهنگی شده است. امروز فیضیه مرکز جوشش و رویش یک اندیشه است.

وی اظهار داشت: مردم با هدایت‌های این رهبر به میدان آمدند و در صحنه حاضر شدند، این رهبری و این روحانی رشید، یک مرجع تقلید است، در سازمان روحانیت، عناوین و شعبه‌های مسئولیتی متعدد است. شاید در میان انقلاب‌های تاریخی، امام تنها رهبری باشد که از نیروی قهریه برای درهم شکستن حکومت طاغوت استفاده نکرد و مردم ایشان را پذیرفته بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.