وزیر راه و شهرسازی پس از مدت‌ها کش و قوس در فهرست استیضاح خانه ملت قرار گرفت و عباس آخوندی باید در برابر نمایندگان مردم در کمیسیون عمران مجلس ازعملکرد خود دفاع کند.

امروز کارنامه آخوندی تعیین تکلیف می‌شود

قدس آنلاین - وزیر راه و شهرسازی پس از مدت‌ها کش و قوس در فهرست استیضاح خانه ملت قرار گرفت و عباس آخوندی باید در برابر نمایندگان مردم در کمیسیون عمران مجلس ازعملکرد خود دفاع کند.

عملکرد این وزارتخانه که بخش‌های هواپیمایی، خطوط ریلی، ناوگان جاده ای، بافت شهرها، خرید هواپیما، قطار، اتوبوس و واگن و اختیارات مفصل در حوزه پیمانکاران و ده‌ها مأموریت  را در برمی گیرد و هر سال هزاران میلیارد تومان چرخش مالی دارد، چند وقتی است زیرذره بین نمایندگان قرار گرفته است.

البته درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی، نیمه آذرماه با ۸۲ امضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده بود که به دلیل بررسی برنامه پنج ساله ششم توسعه و تعطیلی فعالیت کمیسیون‌ها در آن مقطع، به کمیسیون عمران برگشت.

پس از حدود دو ماه در ۱۰ بهمن ماه نشست بررسی استیضاح دوباره در دستور کار قرار گرفت که این بار هم به علت حضور نیافتن آخوندی این مهم به تعویق افتاد، البته معاونان وی در آن زمان اظهارداشتند چون به صورت رسمی از وزیر برای شرکت در کمیسیون دعوت نشده، وی در جلسه استیضاح حضور نیافته است.

اما یکشنبه ۲۴ بهمن یعنی امروز، با دعوت رسمی کمیسیون عمران، بهارستان قرار است شاهد چالش وزیر و اعضای کمیسیون عمران باشد.

محورهای استیضاح آخوندی

دلایل طرح استیضاح از سوی نمایندگان تقاضاکننده در ۱۳ بند مطرح شده که بروز دو سانحه مرگبار در شبکه ریلی در دو سال گذشته در صدر آن‌ها قرار دارد.

نمایندگان خواستار توضیح وزیر درباره توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به او و فرزندش در حوزه قراردادهای مربوط به وزارتخانه و به کارگیری نیروهای بازنشسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه و سکوت در قبال تخلفات اقتصادی انجام شده، هستند.

دلایل بلاتکلیف ماندن مسکن مهر و عمل نکردن به شعار مسکن اجتماعی و توقف طرح جامع مسکن، مخفیانه انجام شدن توافق خرید هواپیما و ارایه نکردن گزارش آن به مجلس نیز از دیگر پرسش‌هایی است که وزیر باید به آن‌ها پاسخ گوید.

شفاف نبودن قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و نبود نظارت بر فعالیت اقتصادی مدیران این شرکت، علت توقف بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران- طبس و چهار سانحه مرگبار هوایی و ریلی و دیگر موارد در فهرست پرسش‌هایی قرار دارد که از سوی نمایندگان تقاضا کننده استیضاح مطرح شده است.

مهم ترین سؤال نمایندگان از وزیر

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این جلسه باید زودتر از این برگزار می‌شد، تأکید می‌کند: محورهای زیادی مطرح است، اما موضوع اصلی سوانح روی داده در مدت وزارت ایشان و از جمله مهم ترین آن‌ها تصادف قطار است، سانحه دردناکی که ۴۰ کشته و شمار زیادی مجروح در پی داشت، آن هم در محوری که سامانه‌های کنترل خودکار آن به عنوان افتخار مدیریتی وزارت و به عنوان یک پیشرفت در شبکه حمل و نقل ریلی توسط وزیر مطرح شده بود.

محمدعلی پورمختار می‌افزاید: امروز این ایرادها در مجلس مطرح می‌شود و چنانچه نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشوند، استیضاح ایشان در صحن علنی دنبال خواهد شد تا وی پاسخ افکار عمومی را در این رابطه بدهد.

حداقل دستاورد استیضاح

وی در پاسخ به این پرسش که استیضاح وزیر در ماه‌های پایانی دولت آیا مشکلی را حل خواهد کرد، می‌افزاید: استیضاح و مطرح شدن این موضوعات در مجلس دست کم سبب ایجاد تعهد در وزارتخانه و دولت برای حل مسایل و مشکلات این حوزه خواهد شد، بخصوص تدبیر برای ایمنی بیشتر در حوزه حمل و نقل که این دستاورد بسیار خوبی برای نمایندگان مردم  در مجلس خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.