بجنورد – مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار نهال شناسه دار در نهالستان های استان تولید و آماده توزیع بین باغداران استان است.

۳۰۰ هزار اصله نهال شناسه دار در خراسان شمالی تولید شد

شریکیان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: این نهال ها از ارقام هسته دار و دانه دارشامل سیب، هلو، گیلاس، شلیل و بادام است که در ۱۰ نهالستان استان تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه دو نهالستان پسته نیز در شهرستان های جاجرم و بجنورد در حال فعالیت هستند، افزود: تولید نهال شناسه دار پسته توسط این دو نهالستان نیز در استان در حال پیگیری است که تا پایان سال نهال پسته تولید شود.

شریکیان نیز به فعالیت دو واحد تولیدی گل محمدی در شهرستانهای بجنورد و شیروان نیز اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود این دو واحد ۱۰۰ هزار اصله قلمه گل محمدی را برای استان تولید کنند و دیگر نیاز به واردات از استانهای دیگر نخواهیم داشت.

وی در رابطه با یک واحد تولیدی گیاهان دارویی در شهرستان شیروان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضریک واحد تولیدی در شهرستان شیروان قلم گیاهان دارویی شامل آویشن باغی، بادرنج بویه، مریم گلی و به لیمو را تولید کرده که متقاضیان می توانند از این قلمه ها استفاده کنند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های استان توسعه گیاهان دارویی است، تصریح کرد: به دلیل اینکه گیاهان دارویی نیاز به آبدهی کمتر مقاومت بیشتری دارند فرصت مناسبی برای استان محسوب می شود.

شریکیان از راه اندازی باغ گردوی مادری در یکی از نهالستان های استان خبرداد و گفت: از سال آینده نهال شناسه دار گردوی پیوندی نیز در استان تولید می شود که باغداران می توانند برای افزایش تولید خود ازاین نهال ها استفاده کنند.

وی در رابطه با نظارت بر مراکز فروش و عرضه نهال در استان نیز یادآور شد: نظارت بر این مراکز در سال جاری با راه اندازی اکیپ های نظارتی از اداره تعزیرات حکومتی، نظام مهندسی، جهاد کشاورزی و شهرداری ها به طور جدی پیگیری می شود.

شریکیان خاطرنشان کرد: همچنین پلیس راهور استان به مبادی های ورودی و خروجی استان برای جابه جایی نهال نظارت دارد و اگر نهالی بدون شناسه و گواهی بهداشت باشد عودت داده می شود.

وی در پایان در توصیه به باغداران استان گفت: باغداران برای اینکه تولید کمی و کیفی خوبی داشته باشند و بتوانند با تنش های محیطی و بیولوژیکی مقابله کنند باید از نهال های سالم و شناسه دار استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.