همدان- پیست اسکی تاریکدره همدان در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه و در دامنه کوه الوند قرار گرفته است، این پیست پس از پیست شمشک و دیزین سومین پیست مطرح و مهم کشور است که با گذشت دو ماه از زمستان هنوز به طور کامل آماده نیست.

اسکی بازان همدان در پیچ و خم «تاریکدره»/اوضاع پیست اسکی مناسب نیست

قدس آنلاین - پرستو الماسی نهنجی:یکی از اسکی بازان استان در گفت و گو با قدس با اظهار اینکه اوضاع پیست اسکی همدان مناسب نیست، اذعان کرد: با اینکه زمستان از نیمه گذشته، هنوز پیست اسکی مناسب نیست.

محمدی ادامه داد: در فصل تابستان، گردشگران زیادی از منطقه دیدن کردند، اما متأسفانه با وارد شدن به فصل سرد سال، تله سی یژ تعطیل شد.

این اسکی باز استان با اظهار تأسف از اینکه در فصل زمستان هنوز نتوانسته‌ایم از فضای پیست استفاده کنیم، ادامه داد: به دلیل اشکال فنی ماشین برف کوب، فضای پیست برای اسکی آماده و مناسب سازی نشد.

وی افزود: اگر برف پیست توسط دستگاه برف کوب، کوبیده و آماده نشود عملا امکان استفاده از فضای پیست وجود نخواهد داشت.

این اسکی باز پیشکسوت با عنوان اینکه هم اکنون دستگاه تله سی یژ به دلیل نقص فنی مشکل داشته و عملاً تعطیل است، اظهار کرد: تله اسکی (پیست کوچک) برای استفاده آماتورها باز بوده و از طرف اسکی بازان حرفه‌ای به دلیل مشکلاتی خاص استقبال نمی‌شود.

 نقص فنی دستگاه برف کوب

یکی از مربیان با سابقه ورزش اسکی استان با اظهار تأسف از اینکه به بهانه نقص فنی دستگاه برفکوب هنوز پیست مهیای اسکی نشده است، افزود: اسکی ورزشی مفید و مفرح بوده که زمان در این ورزش نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

 محسن باقری  با اشاره به اینکه فصل مناسب ورزش اسکی از دی تا اواخر اسفندماه است، ادامه داد: اقدام‌های زیربنایی پیست بسیارمهم بوده و در این خصوص نگهداری برف از وزش باد از اولویت‌هاست.

این مربی و پیشکسوت ورزش اسکی افزود: همدان استانی بادخیز بوده و نگهداری و تثبیت برف با دستگاه برف کوب میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: بعد از حادثه غم انگیز سقوط بهمن در سال ۹۰ یک دستگاه برف کوب با هزینه بالا خریداری شد که متأسفانه بنا به گفته مسؤولان هیأت اسکی دارای نقص فنی است.

در سال گذشته پیست اسکی تعطیل نشد

این مربی با سابقه با بیان اینکه سال گذشته حتی یک هفته نیز پیست تعطیل نشد، ادامه داد: دستگاه برف کوب اواخر فروردین تحویل شده، اما اکنون در بهمن ماه بسر می‌بریم. زمان زیادی برای تعمیر دستگاه وجود داشته که متأسفانه هنوز محقق نشده است.

وی در ادامه به بحث توریسم ورزشی اشاره کرد و افزود: گردشگران، فصول بهار و تابستان از امکانات تله سی یژ استفاده کافی را بردند، اما از مهر تا کنون به دلیل بازرسی سازمان استاندارد مبنی بر نقص فنی، این دستگاه آماده به کار نشده است.

وی ادامه داد: صندلی دستگاه سی یژ در زیر برف و باران مانده و با گذشت زمان هزینه‌های بیشتری را بر دوش خواهد گذاشت.

گردانندگان پیست به ورزش اسکی تسلط ندارند

وی با بیان اینکه متأسفانه گردانندگان پیست به ورزش اسکی تسلط ندارند، افزود: متأسفانه دفتر امداد و مربی اسکی در پیست وجود ندارد تا درصورت اتفاق و یا مشکلی وارد عمل شده و این جای نگرانی است.

وی با تأکید بر اینکه درسال‌های گذشته از شهرو استان‌های دیگر توریست ورزشی داشتیم و همدانی‌ها نیز در شهر خودشان اسکی می‌کردند، ادامه داد: نزدیک بودن پیست به شهر از دلایل مهمی بود که اسکی بازان را برای حضور تشویق می‌کرد، اما با مشکلات پیش رو ترجیح می‌دهند به سایر استان‌ها رفته و عملاً بخش مهمی از درآمدزایی این ورزش را به استان‌های دیگر هدیه کنند.

تنها به بیمه ورزشی نمی‌توان استناد کرد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود مشکلات پیست از جمله کوبیده نشدن برف آن به بهانه نقص فنی دستگاه برف کوب نمی‌توان فرد مبتدی را وارد پیست کرد، افزود: شرایط پیست برای اسکی افراد مبتدی مناسب نبوده و نمی‌توان تنها به بیمه ورزشی استناد کرد.

وی با بیان اینکه اداره تربیت بدنی بسیار همراه این قشر از ورزشکاران بوده است، ادامه داد: متأسفانه هیأت ورزش اسکی نواقص موجود را رفع نکرده و به بهانه‌های گوناگون هنوز پیست تاریکدره همدان آماده بهره برداری نشده است.

ا شنیدن صحبت های این پیشکسوت ورزش اسکی به سراغ رئیس هیئت اسکی همدان رفته تا دلیل آماده نبودن پیست و برطرف نشدن نقص فنی دستگاه برفکوب را تا به امروز جویا شویم که در ادامه می خوانید:

پیست اسکی تاریکدره از ۱۹ دی ماه بازگشایی شده است

رئیس هیئت اسکی استان همدان با بیان اینکه پیست اسکی تاریکدره از ۱۹ دی ماه بازگشایی شده است، تصریح کرد: در اول فصل نقص فنی دستگاه برفکوب برطرف شده ومنتظر تثبیت هوا برای کوبیده کردن برف هستیم.

کاظم عرب با اشاره به اینکه در بازدیدی که از تله سی یژ به عمل آمد دستگاه دارای عیوب و نواقصی بود، ادامه داد: مشکل حادی که جان مردم را به خطر بیندازد وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه اصل فعالیت هیئت های ورزشی گسترش رشته ورزشی است ، افزود:  در زیر ساخت ها هیچ  دخالتی نداریم.

رئیس هیئت اسکی همدان با تاکید بر اینکه اسکی بازان باید از تمام پیست های کشور استفاده کنند، اعلام کرد: دیزین بزرگترین پیست خاورمیانه بوده که دارای شش کیلومتر مساحت می باشد.
وی درادامه با اشاره به اینکه از شهرهای بیجار، اراک، کرمانشاه وسنندج توریسم ورزشی داشته ایم، افزود: به دنبال جذب توریسم ورزشی هستیم.

 عرب با بیان اینکه در ابتدای فصل نفص فنی دستگاه برفکوب برطرف شده، تصریح کرد: منتظر تثبیت هوا  بوده تا برف کوبیده شود.

وی با اشاره به اینکه  سه روز پس از تثبیت هوا پیست را بازگشایی می کنیم، ادامه داد: مشکل قطعه و نقص اولیه دستگاه برطرف شده و منتظر دریافت قطعه برای نقص دوم دستگاه هستیم  چرا که کلیه دستگاههای برف کوب های ایران وارداتی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل دستگاه  برف کوب حل شده است، اضافه کرد: با تثبیت هوا و توقف بارش پیست فعالیت خود را آغاز می کند.

رئیس هیئت اسکی همدان در خاتمه با بیان اینکه دارای همدان کوههای  جوان و منطقه بهمن خیز است، افزود: سیستم جوی تغییر یافته و نمی خواهیم حادثه سال ۹۰ و سقوط بهمن و از دست رفتن چند نفر از اسکی بازان تکرار شود.

باید گفت استان همدان از استانهای توریستی کشور بوده و استاندار محترم همواره بر جذب توریسم تاکید فراوان داشته اند جذب توریست در استان به نوعی حرف اول را می زند و در این راستا جذب توریست ورزشی نیز در نیل به مقصود بی تاثیر نخواهد بود. به نظر می رسد با تعلل در رفع نواقص و مشکلات پیست نه تنها توریست ورزشی را از دست داده ایم بلکه نوعی بی انگیزگی و بی میلی رابرای اسکی بازان به ارمغان آورده ایم.

امید است با رفع نواقص موجود و جزم کردن عزم بیشتر در حل مشکلات اسکی بازان و آماده کردن پیست اسکی برای شهری که اسکی و اسکی بازی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه یکی از ورزش های مفرح استان می باشد گامی در جهت اعتلای ورزش استان برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.