ساری- استاد حسین طیبی نوازنده و پیشکسوت موسیقی مازندران و پدر ساز «لَلِه وا»، عصر جمعه در ۸۰ سالگی درگذشت.

وداع با اسطوره «لَله ‌وا» مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درگذشت هنرمند برجسته موسیقی فولکور مازندران را تسلیت گفت.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، دلاور بزرگ نیا افزود: نوای ساز استاد حسین طیبی با زندگی و خاطرات مازندرانی ها عجین شده و هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه او احیاگر و پدر این ساز بومی  محسوب می شود، اضافه کرد: دلنشینی ساز «لله وا» زنده یاد طیبی در خاطره موسیقیایی علاقمندان به موسیقی فاخر و بومی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران افزود: با توجه به فعالیت‌های هنری استاد طیبی، نام و یاد، حضور و اجرای صحنه‌ ای موسیقی ایشان در خاطره علاقمندان به موسیقی مقامی و بومی به نیکی خواهد ماند.

گفتنی است از استاد طیبی چهار آلبوم، در ایام پیش از انقلاب منتشر شد و نخستین اثر نوازندگی‌اش پس از انقلاب را با نام «لَله‌وا» در سال ۱۳۶۵ از سوی فرهنگخانه‌ مازندران منتشر کرد. استاد در این اثر، قطعات ویژه‌ی للِه‌وا را نواخت. قطعاتی که هم‌اکنون منبع و ماخذ لَله ‌نوازانِ مازندران است.

استاد حسین طیبی از سومین جشنواره‌ موسیقی فجر تا هشتمین جشنواره، هر سال به‌عنوان نوازنده برتر شناخته شده است.

او همچنین در مرداد سال ۱۳۷۰ در جشنواره‌ آوینیون فرانسه و در شهریور همان سال در جشن هنر ایران در شهرِ دوسلدورف آلمان شرکت کرد.

استاد طیبی علاوه بر «لَله‌وا» به سازهای نی، سُرنا، نقاره و آواز محلی مازندرانی و آواز سنتی ایران (فارسی) تسلط کامل داست.

برای نخستین بار، او بود که بصورت ابداعی در آوازِ امیری از منطقه‌ صوتیِ سوم «لَله‌وا» استفاده کرد و نُتِ «فا» دیز که تا آن زمان روی لَله‌ وا وجود نداشت به ‌وسیله‌ استاد حسین طیبی ابداع و رایج شد.

این هنرمند فقید برای نخستین بار به‌ منظور آموزشِ درستِ «لَله‌وا» و حفظ و اشاعه‌ قطعات و نغمه‌های این ساز از سال ۱۳۶۴ در فرهنگخانه‌ مازندران تدریس را آغاز کرد و شاگردان و نوازندگان بسیاری را به موسیقی مازندران معرفی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.