مشهد- بیش از دو دهه ازشروع ساخت کتابخانه مرکزی در مشهد می‌گذرد و علی رغم وعده‌های فراوان برای به بهره برداری رسیدن آن، گشایش آن هنوز هم در ‌هاله‌ای از ابهام باقی مانده است .

پروژه ناتمام کتابخانه مرکزی مشهد/ وزیر ارشاد و استاندار پاسخگو باشند

به گزارش قدس آنلاین،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص علت مسکوت ماندن و به بهره برداری نرسیدن این پروژه گفت: بحث افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد یک امرحیثتی برای شهرمان شده است.

حجت الاسلام پژمانفر اظهار داشت: اعتبارات بسیارزیادی در نوبت‌های مختلف از شهرداری مشهد کسر شده است که به نظر من با این مبالغ قابل توجهی که تا کنون از مردم شهرمان برای این موضوع برداشت و هزینه شده است نه یک کتابخانه، بلکه چندین کتابخانه می‌شد در مشهد ساخت.

نماینده مردم مشهد درمجلس افزود: ازطرفی نمی‌دانم چرا این پول‌ها به سمت تهران سرازیرمی شود در حالی که طبق قانون، نیم درصد از درآمدهای شهرداری باید در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گیرد و با اولویت همان شهر هزینه شود .

در حال حاضر،نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تأمین نیم درصد به سراغ شهرداری‌ها می‌روند و از جمله شهرداری مشهد این نیم درصد را کسر می‌کند.


 وی ادامه داد: اما این نیم درصد باید برای شهرمان و آن هم خود نهاد کتابخانه‌ها هزینه شود.
حجت الاسلام پژمانفر اذعان داشت: متأسفانه این کار برخلاف چیزی است که قانونگذار پیش بینی کرده است و باید با آن برخورد شود. باید دستگاه‌های اجرایی دراین موضوع تدبیرکنند .
وی گفت: اینکه نهاد کتابخانه‌ها بدون هماهنگی از حساب شهرداری‌ها برداشت کند و از آن طرف هم خود شهرداری‌ها مطالباتی را از دستگاه‌های فرهنگی دارند، این موضوع باید پیگیری شود.
وی اضافه کرد: نتیجه این می‌شود که بیش از دودهه از شروع ساخت کتابخانه مرکزی مشهد می‌گذرد، بدون آنکه این رقم منتج به نتیجه شود و بدتر از آن اینکه در چند نوبت این پروژه ساخته، سپس تخریب و دوباره بازسازی می‌شود.
 نماینده مردم مشهد در مجلس بیان داشت: متأسفانه به رغم این همه هزینه‌های غیر کارشناسی، این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه شاید به جهت ظاهرفیزیکی ساختمان ۱۰ الی ۱۵ درصد از کارهای عمرانی این کتابخانه باقی مانده باشد،تصریح کرد:این درصد باقی مانده به ظاهر اندک، بسیار هزینه براست.

بلاتکلیفی که ادامه دارد

پژمانفر اظهار داشت: متأسفانه وقتی به سازمان برنامه و بودجه هم مراجعه می‌شود، برغم تکلیفی که دارند، هیچ برنامه‌ای را پیش بینی نکرده‌اند.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من استاندار باید بیاید و دقیقاً توضیح بدهد و باتوجه به وعده‌هایی که داده شده است باید مسئول نهاد کتابخانه‌ها و نیز سازمان برنامه بودجه، پاسخگو باشند که در قبال پول‌هایی که از شهرداری اخذ شده که در مشهد هم هزینه نشده چرا باز هم این کتابخانه بلا تکلیف مانده است و بالاخره چه برنامه‌ای برای تکمیل و افتتاح این پروژه دارند.
وی تأکید کرد: تمام شدن بحث عمرانی این کتابخانه بخشی از مسئله است. تأمین میز، صندلی، کتاب، قفسه، تجهیزات و امکانات سخت و نرم افزاری و پرسنل این کتابخانه هم رقم قابل توجهی را نیاز دارد که ما نسبت به آن هم ابهام داریم که بعد از راه اندازی و تکمیل فیزیکی ساختمان، چگونه قرار است، این ساختمان تبدیل به کتابخانه بشود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اذعان داشت : کتابخانه نیاز به امکانات و زیرساخت دارد، آیا صرف داشتن دیوار و سقف می‌توان آن را کتابخانه نامید؟
وی درپایان اعلام کرد: من به طورقطع در مجلس این موضوع را مطرح خواهم کرد. این مسئله را وزیر ارشاد با توجه به خلف وعده‌هایی که در خصوص بهره برداری کتابخانه مرکزی مشهد صورت گرفته است باید پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.