در ابتدای حمله موسوم به طوفان کوبنده عربستان سعودی مدعی شده بود که پاکستان قرار است به زودی به این حملات بپیوندد اما پاکستان دست به اقدام عملی نزده و تنها بر حمایت از عربستان تاکید کرد

قدس آنلاین -  عربستان سعودی در حمله هوایی به یمن از حمایت های مالی، نظامی و مشاوره ای از سوی برخی کشورهای عربی  استفاه کرد. این میان نام کشورهایی مانند امارات، قطر و پاکستان بیشتر به چشم می خورد. اما در میان این کشورها، ادامه درگیری ها پاکستان را بر سر دوراهی بودن یا نبودن همراهی با عربستان قرار داد. در ابتدای حمله موسوم به طوفان کوبنده عربستان سعودی مدعی شده بود که پاکستان قرار است به زودی به این حملات بپیوندد اما پاکستان دست به اقدام عملی نزده و تنها بر حمایت از عربستان تاکید کرد. در نهایت آنکه پارلمان پاکستان تصمیم گرفت این کشور در ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن مشارکت نکند.

این اقدام موجب بروز واکنش از سوی عربستان و حتی امارات شد. مقامات اماراتی در واکنش به اقدام پاکستان این کشور را تهدید به تلافی کردند. اما در داخل پاکستان برخی احزاب از مصوبه مجلس حمایت کرده اند. کارشناسان تصمیم پاکستان مبنی بر عدم همکاری با عربستان را به دلیل چالش های درونی این کشور می دانند.

پاکستان مشغول طالبان درافغانستان است

اینکه گفته می شود اقدام پارلمان پاکستان متاثر از فضای بین المللی است، باید گفت که بر اساس تعریف ما، هم جهان عرب و هم جهان غرب در یک راستا بودند و نسبت به اقدام نظامی عربستان علیه یمن، اتفاق نظر داشتند. بنابراین پاکستان در فضای بین المللی برای اعلام بی طرفی قرار نداشت. اما آنچه در خصوص مواضع پاکستان مشاهده می شود، برآمده از مشکلات داخلی است که این کشور در آن فرو رفته است. در حال حاضر توان ارتش در درگیری با نیروهای افراطی، تحلیل رفته است. در حال حاضر اقدامات نیروهای افراطی و جدایی طلب در شهر تربت بلوچستان که منجر به قتل تعداد قابل توجهی شده، پاکستان را هر روز در مواجهه با چنین رویدادهایی قرار داده است. از این رو بخشی از توان نظامی پاکستان معطوف به تنظیم مسایل داخلی، سرکوب شرارت ها و افراطی گری های داخلی و همچنین بخشی مستقر در مرزهای شرقی یعنی هند است. از سویی دیگر پاکستان در مواجهه با افراطی گری های طالبان در افغانستان از مصونیت برخوردار نیست. به همین دلیل پاکستان نمی تواند جبهه جدید دیگری را برای خود باز کند در حالی که خانه خودش در آتش شعله ور است.

افکار عمومی پاکستان، تاکجا تاوان افراطی گری عربستان را بدهیم؟

از زمانی که نواز شریف سفر کرد، افکار عمومی و در صدر آنها رسانه های این کشور، به شدت دولت را تحت فشار قرار دادند که دولت نباید وارد جبهه ای شود که جنگ، جنگ پاکستان نیست. افکار عمومی و رسانه ها این جنگ را جنگ غیرپاکستانی نام گذشته و می گویند تا کجا باید توان افراطی گری های عربستان را بپردازند. در حالی که عربستان طی سال های گذشته عامل اصلی رادیکالیسم و افراطی گری با تزریق پول در پاکستان بوده است. این اظهارات بخش فرهیخته و نخبه پاکستان است. به همین خاطر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان چاره ای جز این نداشت. او موضوع را به مجلس ارجاع داده و مجلس نیز به اتفاق آرا به عدم دخالت پاکستان در اقدام نظامی علیه یمن رای داد. این نشان می دهد که حتی نمایندگان حزب مسلم لیگ که هم حزبی نواز هستند و همچنین احزاب مخالف اتفاق نظر دارند که پاکستان نباید در اقدام عربستان مشارکت نظامی داشته باشد.

نامه ۴۰ سازمان غیردولتی به ترامپ

همچنین رویترز در خبری نوشت، ۴۰ سازمان غیردولتی برای عدم حمایت این کشور در حمله عربستان به یمن، به ترامپ نامه نوشتند. در بخشی از این نامه امده است: ما سازمان های غیردولتی امضاکننده این نامه، متوجه شده ایم کاخ سفید ممکن است رسما به درخواست پنتاگون  برای حمایت ایالات متحده از حملات تحت رهبری سعودی و امارات برای در اختیار گرفتن بندر و شهر الحدیده که در حال حاضر در اختیار اتئلاف (عبدالله) صالح – حوثی ها قرار دارد پاسخ مثبت داده باشد. در نتیجه دریافت ما این است که حمله ای بزرگ به الحدیده قریب الوقوع است. گزارش شده دولت شما به غیر از حمایت به شیوه هایی همچون "شناسایی، اطلاعات، سوخت رسانی و طرح ریزی عملیاتی" از ائتلاف، درگیری مستقیم ارتش ایالات متحده علیه حوثی ها را به عنوان بخشی از عملیات مد نظر قرار داده است. ما از شما می خواهیم پشتیبانی آمریکا از هر گونه حمله علیه حوثی ها را دریغ کنید.

مشارکت ایالات متحده در این عملیات نه تنها خطر همدستی ایالات متحده در نقض حقوق بین المللی انسانی و احتمالا جنایت جنگی توسط ائتلاف سعودی – امارات به همراه خواهد داشت، بلکه ایالات متحده را در نبردی نظامی گرفتار می کند که از شانس اندکی برای پیروزی استراتژیک برخوردار است و همچنین خلا امنیتی را تشدید می کند که گروه های افراطی همچون "القاعده در شبه جزیره عرب" مشتاق به قرار گرفتن در آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.