تقابل مواضع تهدیدآمیز نظامی واشنگتن و پیونگ یانگ همزمان با روانه شدن ناوگروه تهاجمی آمریکا به سواحل شبه جزیره کره، نگرانی روسیه را از احتمال آغاز مناقشه مسلحانه در منطقه نزدیک خاک این کشور و وقوع یک جنگ تمام عیار برانگیخته است.

سایه جنگ احتمالی آمریکا و کره شمالی بر مرزهای روسیه و چین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روسیه به ویژه ساکنان مناطق خاور دور این کشور که باریکه مرزی کوچکی با کره شمالی دارد، از امکان اغاز مناقشه هراس دارند و مقام های روس همگام با کشورهای مختلف در روزهای اخیر از طرف های مساله شبه جزیره کره به ویژه آمریکا که به بهانه تهدید موشکی کره شمالی به منطقه لشکرکشی کرده است، دعوت به خویشتنداری کرده اند.

روس ها بارها اعلام کرده اند که در صورت وقوع جنگ در منطقه با توجه به فاصله اندک با کره شمالی، ممکن است پیامدهای آن به ویژه انفجارهای اتمی مناطق خاور دور روسیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.


آمریکا در روزهای اخیر، کشتی ها و ناوهای جنگی خود را به سمت آبهای شبه جزیره کره گسیل کرده و ناوگروه تهاجمی «کارل وینسون» این کشور هم از فرمان گرفته است تا در غرب اقیانوس آرام و نزدیک شبه جزیره کره لنگر بیندازد.

رسانه های روسی در روزهای اخیر در گزارش های خود از امکان حملات پیشگیرانه و غافلگیرانه امریکا به کره شمالی خبر داده اند.

روزنامه کامرسانت روز یکشنبه در مقاله ای به نقل از رسانه های آمریکایی نوشت: دولت ترامپ ممکن است به دنبال حمله موشکی به سوریه در آینده نزدیک نیز اقدام مشابهی علیه کره شمالی انجام دهد.

در گزارش آمده است: پاسخ احتمالی پیونگ یانگ به تجاوز امریکا بسیار سخت تر از سوریه خواهد بود و در صورت مورد حمله قرار گرفتن با موشک های خود پاسخ خواهد داد.

روزنامه روسی با اشاره به اوضاع نزدیک به انفجار شبه جزیره کره و هشدار مقام های کشورهای منطقه در مورد امکان اغاز جنگ مخرب نوشت: دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو از تشدید تنش ها در شبه جزیره کره به شدت نگران است.

وی از طرف های مناقشه در مورد پیامدهای رویارویی مسلحانه هشدار داده و از انجام هر گونه اقدامات تحریک آمیز برحذر داشت.

رسانه های روسی همچنین در گزارش های خود به نقل از منابع تجسسی آمریکا اعلام کردند که دولت ترامپ حمله موشکی از دو ناو موشک انداز خود را به کره شمالی بررسی می کند.

در گزارش ها آمده که آمریکا افزون بر موشک های تام هاوک می خواهد از بمب افکن های خود برای هدف قرار دادن مراکز نظامی و هسته ای کره شمالی استفاده کند.

به گزارش شبکه ان.بی.سی آمریکا، پنتاگون از اعلام جزئیات عملیات نظامی احتمالی علیه کره شمالی خودداری و اعلام کرده است که تمام گزینه ها ازجمله شرایط پیش بینی نشده را بررسی می کند.

به عقیده آندره لانکوف استاد دانشگاه کوکمین در کره جنوبی، سه سناریوی اقدام امریکا در مورد کره شمالی وجود دارد. سناریوی اول اینکه آمریکا مراکز موشکی و اتمی کره شمالی را هدف قرار می دهد.

وی افزود: آما اجرای این سناریو با توجه به اینکه واشنگتن از محل قرار گرفتن تمام مراکز هسته ای کره شمالی اطلاع ندارد، بعید به نظر می رسد.

لانکوف خاطرنشان کرد: در آن صورت پیونگ یانگ به اهداف آمریکا در منطقه از جمله در ژاپن و کره جنوبی حمله موشکی می کند و ستاد کل ارتش کره شمالی هم در این مورد هشدار داده و اعلام کرده که قاطعانه ترین پاسخ را به متجاوز خواهد داد.

به گفته وی، سناریوی دوم حمله به محدوده های نظامی کره شمالی محل استقرار موشک ها است. در این سناریو هم احتمال پاسخ متقابل وجود دارد که نخست ممکن است کره جنوبی مورد حمله تلافی جویانه قرار گیرد.

سومین گزینه رهگیری موشک های کره شمالی است، اما با توجه به کارایی پایین سامانه های پدافند موشکی آمریکا در منطقه احتمال زیادی وجود دارد که چند موشک به اهداف اصابت کنند

لانکوف استاد دانشگاه کوکمین معتقد است که در زمان حاضر دولت ترامپ این سناریوها را بررسی می کند و به احتمال زیاد می خواهد با حمله برق آسا به یک پیروزی بزرگ و کم هزینه دست یابد تا برتری خود را بر دولت باراک اوباما به رخ مخالفان بکشد.

روزنامه کامرسانت نیز در مقاله خود به نقل از منابع کارشناسی در آمریکا نوشت: در زمان حاضر واشنگتن پاسخ نظامی به کره شمالی را در اولویت قرار نمی دهد. دولت ترامپ در شرایط کنونی وارد کردن فشارها بر این کشور را ترجیح می دهد، اما حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه نشان داد، پیش بینی اقدام های کاخ سفید بسیار دشوار است.

مقام های روسیه نیز چنین عقیده ای دارند و بسیاری از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور حمله موشکی آمریکا به سوریه را مورد انتقاد شدید قرار داده و اقدامات واشنگتن را تهدیدی برای امنیت جهانی دانسته اند.

رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) هم در این زمینه گفته است: اقدام های آمریکا نشان می دهد، این کشور بیشتر از کره شمالی صلح و آرامش جهانی را تهدید می کند.

کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه روز شنبه در فیس بوک خود نوشت: غیرقابل پیش بینی بودن اقدامات آمریکا در برابر کره شمالی، از این کشور بیشتر صلح و آرامش جهانی را تهدید می کند.
کاساچیف افزود: نگران کننده ترین وضعیت پیرامون اقدامات دولت آمریکا این است که نمی توان اطمینان یافت تهدیدها برای انجام اقدام نظامی جدید (حمله یا لشکرکشی) توخالی یا واقعی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل، اخبار مبنی بر آماده شدن آمریکا برای حمله پیشگیرانه به کره شمالی را در صورت کسب اطلاعات آمادگی پیونگ یانگ برای آزمایش هسته ای، باید کاملا جدی تلقی کرد.

مقام پارلمانی روس همچنین گفت: اکنون به هیچ روی نمی توان در مورد مقاصد واقعی آمریکا پیش بینی قطعی کرد.
به گزارش ایرنا، در این شرایط دولت روسیه تمامی تلاش خود را بر جلوگیری از تنش آمیزتر شدن اوضاع و حرکت آن به سمت نظامیگری، تهاجم آمریکا به کره شمالی و حل و فصل مسائل با خویشتنداری طرف های مناقشه متمرکز کرده است.

مسکو که در این اقدامات از جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان عضو دائمی دارای امتیاز وتو بهره می گیرد، تلاش می کند با کمک چین از تنش های موجود در منطقه بکاهد هر چند شانس برای آرامش اوضاع به ویژه آغاز مذاکرات شش جانبه شبه جزیره کره که از چند سال پیش متوقف شده، اندک است.

چین نیز به دلیل هم مرز بودن با شبه جزیره کره، انباشت جنگ افزارهای پیشرفته و موشکی آمریکا در کره جنوبی و اعزام رزمناوهای این کشور به آب های ساحلی همراه قدرت نمایی موشکی و تهدیدهای اتمی کره شمالی به عنوان ابزار دفاع از خود، شرایط و نگرانی های مشابه روسیه را دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.