مشهد- تعداد زیادی از روستاهای بخش مرکزی که در پایین دست سد کارده قرار دارند و دارای حقابه از این سد بودند، طی تفاهم نامه‌ای بین کشاورزان این روستاها و آب منطقه‌ای خراسان، تصمیم گرفتند که آب سد را برای شرب واگذار کنند و به جای آن پساب تحویل بگیرند و بر همین مبنا به کشت کشاورزی پرداختند، اما این اتفاق نیفتاد و متأسفانه کشت و کار کشاورزان منطقه این روزها در حال خشک شدن است.

اراضی کشاورزی سد کارده قربانی اختلاف شرکت آب و فاضلاب مشهد و آب منطقه‌ای

رضاطلبی: یکی از کشاورزان این روستاها می‌گوید: تا اواسط سال گذشته تفاهمنامه اجرا می‌شد و مشکل خاصی نبود ولی اکنون چند ماه است که به علت منافع مالی که فروش پساب برای شرکت آب و فاضلاب مشهد دارد، پساب کافی به آب منطقه‌ای خراسان تحویل نمی‌دهد و آب منطقه‌ای خراسان نیز به تعهد خود که جایگزینی پساب به جای آب شیرین سد کارده است عمل نمی‌کند.

جواد اکبری در ادامه می‌گوید: مقداری از پساب تصفیه شده نیز که سال‌های قبل مازاد و سر ریز می‌شد آب منطقه‌ای جهت جلوگیری از آلودگی کشف رود با قیمت آزاد و بالاتر به کشاورزان حاشیه تصفیه خانه‌ها می‌فروخت و طبق سال‌های گذشته همه کشاورزان اقدام به کشت پاییزه می‌کردند ولی اکنون که نیاز به آب کشاورزی دارند به علت منافع مالی و شخصی شرکت آب و فاضلاب و اختلاف با آب منطقه ای، کشت کشاورزان در حال خشک شدن است.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد نیز گفت: شرکت آب و فاضلاب مشهد هیچ پسابی به کشاورزان و متولی آن یعنی آب منطقه‌ای تحویل نمی‌دهد.

مهدی فهیمی افزود: پساب به صورت تصفیه شده یا خام وارد کشف‌رود می‌شود و در پایین دست مشهد، وارد اراضی خود شرکت آب و فاضلاب که در اجاره می‌باشد هدایت می‌شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه مسئولان این شرکت تنها به فکر منافع خود و یا یک شخص خاص هستند و زندگی مردم این منطقه و کشاورزی آن‌ها برایشان اهمیتی ندارد.

فهیمی اظهار داشت: متأسفانه به جای آنکه در سال‌هایی که به اسم اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده، مسئولان به رونق کشاورزی توجه کنند و از طریق آن تولید را توسعه ببخشند، هنوز مشکل آب کشاورزی چندین روستا برطرف نشده و موجب تعلل در زندگی کشاورزان و رشد بیکاری جوانان این روستاها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.