زاهدان- با شروع روزهای گرم تب کریمه کنگو هم خود را نشان می دهد و از طریق تماس با دام آلوده وهمچنین لاشه و ترشحات خونی دام و گزش کنه عامل این بیماری به انسان منتقل می شود.

تب کریمه کنگو در کمین شهروندان/ کنه ها جان می گیرند

به گزارش قدس آنلاین، تب کریمه کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده ای است که با علائم وجود خون در ادرار ، خونریزی از مقعد ، استفراغ خونی ، خلط خونی ، خونریزی در حفره شکم و خونریزی از لثه ها بروز می کند. در فصول گرم سال یعنی از میانه بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه های ناقل در طبیعت وجود دارد، پرخطر ترین زمان سال برای ابتلا به تب کریمه کنگو می باشد.

راه اندازی آزمایشگاه تشخیص سریع تب کنگو در زاهدان

  مطابق آمار  کارگران کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، چوپانان، دامداران، زنان خانه دار، دامپزشکان، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی به ترتیب بیشتراز دیگر رده های شغلی جامعه در معرض خطر هستند و در سالیان اخیر که واردات قاچاق دام های الوده از مبادی شرق کشور افزایش یافته ، میزان بروز این بیماری در استان های مرزی با کشور پاکستان نیز رو به ازدیاد نهاده است.

  تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن ، تماس مستقیم با انسان آلوده و ترشحات آن ، تماس با کنه های گزنده ناقل ویروس بیماری ، تماس با فراورده های خام حاصل از دام آلوده با تاکید بر گوشت قرمز، از عمده راه های انتقال بیماری به انسان است.

طی روزهای اخیر افزایش ابتلا به این بیماری خطرناک در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان گزارش شده است.  در پی شیوع این بیماری دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت و درمان می گوید: ورود بی رویه دام از دو کشور افغانستان و پاکستان به استان سیستان وبلوچستان از دلایل مهم ابتلای به تب کریمه کنگو در استان است. 

دکتر نبوی همچنین با اشاره به اینکه برای جلو گیری به ابتلاء به این بیماری ابتدا دام را بعد از کشتار در یکی از سیستم های با دمای معمولی  به مدت ۲۴ ساعت باید نگهداری  می کردند و سپس  بسته بندی می شد گفت: متاسفانه طی روزهای اخیر در زاهدان به سبب اختلال وخرابی این سیستم پیش سرد کارگران کشتارگاه  بلافاصله اقدام به بسته بندی  لاشه های آلوده کردند که متاسفانه به این بیماری آلوده شدند.  

دکتر نبوی با اشاره به این مطلب که بزودی آزمایشگاه تشخیص سریع بیماری تب کنگو در زاهدان راه اندازی خواهد شد خاطر نشان کرد: مکان آزمایشگاه مرجع تشخیص این بیماری در سیستان و بلوچستان مشخص شده و بزودی تجهیزات آن ارسال خواهد شد وکادر ان نیز توسط انستیتو پاستور آموزش های لازم را فرا خواهند گرفت.

آماده باش نظام مراقبت  از بیماری های غیرواگیر

با بررسی موارد بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در ایران و سایر کشورهایی که بیماری به صورت بومی در آن ها وجود دارد ، درمی یابیم که بروز بیماری با مصرف گوشت و دیگر فراورده های خام دامی که تحت نظر کارشناسان و بازرسان دامپزشکی در کشتارگاه های مجاز و مراکز بسته بندی دارای پروانه بهداشتی بسته بندی شده اند ، ارتباطی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این زمینه با شاره بر لزوم مراقبت های لازم از آماده باش نظام مراقبت از بیماری های غیرواگیر خبر داد و گفت: از ۲۴ فروردین تا اول اردیبهشت ۱۷ نفر در استان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند.

میری همچنین افزود: درصد زیادی از این افراد ، شاغلان کشتارگاه ها  و دامداران بودند که با رعایت موارد حفاظت بهداشتی شخصی مانند استفاده از چکمه و دستکش هنگام رسیدگی به دام از ابتلاء به این بیماری مصون می مانند.

 میری گفت: هر زمان تعداد غیر معمول از افراد با علائم بیماری های بومی به پزشک مراجعه می کنند نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر در حالت آماده باش قرار گرفته و براساس پروتکل های تدوین شده، اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد.

وی با اشاره به شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی استان، خاطر نشان کرد:  فعال بودن نظام مراقبت بیماری ها، از گسترش آن به سایر نقاط کشور پیشگیری می کند.

پیشگیری بهترین راه

  تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن ، تماس مستقیم با انسان آلوده و ترشحات آن ، تماس با کنه های گزنده ناقل ویروس بیماری ، تماس با فراورده های خام حاصل از دام آلوده با تاکید بر گوشت قرمز، از عمده راه های انتقال بیماری به انسان است.

 سید مهدی طباطبایی؛ معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این زمینه می گوید: کسانی که با دام سرو کار دارند باید از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و روپوش وعینک استفاده کنند  وشهروندان محترم لازم از قصابی های مجاز نسبت به خرید گوشت اقدام نمایند و موقع خدید گوشت حداقل به مدت ۲۴ ساعت گوشت را در دمای معمولی یخچال قرار دهند.

وی به همه شهروندان محترم استان توصیه کرد: مردم گوشت خودشان را از قصابی های مجاز تحت نظر اداره دامپزشکی تهیه کنند.

وی تصریح کرد :آموزش به مردم وافزایش نظارتها وهمچنین رعایت نکات ایمنی وبهداشتی از سوی مردم از راهکارهای مهم پیشگیری از بیماریهاست. 

وی پیشتر در کارگروه سلامت و امنیت غذایی میزان مرگ و میر تب کریمه کنگو در دنیا را ۵۰ درصد خوانده و گفته بود که این میزان در استان با توجه به مراقبت ها ۱۵ درصد است.

وی همچنین بیشترین میزان ابتلاء را در شهرهای زاهدان، زابل، خاش و سراوان عنوان کرده و افزوده بود: یک چهارم از مبتلایان خانم های خانه دار و محصلان بوده اند که به دلیل مصرف جگر خام و یا قطعه قطعه کردن گوشت دام آلوده بدون استفاده از دستکش، مبتلا شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.