مشهد- مدیرکل مدیریت بحران استاندار خراسان رضوی در خصوص خسارت ریالی زلزله اخیر در استان اظهار داشت:طبق برآوردهایی که در مرحله اول و ظرف هشت روز ابتدایی بروز حادثه در خصوص میزان خسارت ریالی زلزله انجام شد ۸۶۰ میلیارد رالد میزان خسارت ناشی از زلزله فروردین ماه سال جاری در استان است.

خسارت ۱۰۰۰میلیارد ریالی زلزله ۶ ریشتری فروردین ماه به خراسان رضوی

حجت علی شایانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: از این میزان خسارت برآورد شده ۳۰ میلیارد رالل مربوط به خسارت زلزله به بخش کشاورزی استان،۵۶۰ میلیارد رالا به بخش اماکن مسکونی و تجاری  و ۲۷۰ میلیارد رالا نیز در حوزه تأسیسات زیر بنایی برآورد شده است.
وی اضافه کرد:در روزهای اولیه بروز حادثه با هدف پیگیری تأمین اعتبار جبران خسارت این برآورد انجام ودر قالب فرم‌های خسارت  به تهران ارسال شد.
وی اضافه کرد:با توجه به پس لرزه‌ها و اضافه شدن خسارت‌ها، برآورد مرحله اول در دست تکمیل و بررسی است با این همه پیش‌بینی ما این است که میزان خسارت به هزار میلیارد رالر برسد.
وی با بیان اینکه پیگیر دریافت اعتبار برای جبران خسارت زلزله به استان از طریق وزارت کشور هستیم، یادآورشد: وزارت کشور نیز موضوع را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع و از آن جا نیز به هیئت وزیران ارسال شده است و اکنون باید منتظر تصویب هیئت وزیران بود، تا اگر تأیید شود بتوان در قالب اعتبار و تسهیلات بخش اعظم خسارت وارده را جبران کرد.
*۱۵۴۵ پس لرزه
وی ادامه داد:از زلزله ۶ ریشتری ۱۶ فروردین ماه جاری در استان تا دیروز (۱۰ اردیبهشت) هزار و ۵۴۵ پس لرزه رخ داده است که ۱۴۴ مورد آن بیش از ۳ ریشتر بوده است.
وی درباره روند بازسازی مناطق زلزله زده نیز تصریح کرد: با وجود زمان بر بودن پروسه تأمین اعتبار اما با هماهنگی انجام شده و پیگیری و اقدام‌های بنیاد مسکن کار بازسازی در حال انجام است و تاکنون ۴۳۲ واحد مسکونی و معیشتی آوار برداری شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد:از این شمار ۱۱۲ مورد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است و پیکنی ۱۵۰ واحد نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه فنداسیون یک واحد نیز انجام شده است، اذعان داشت: برنامه بازسازی به گونه‌ای طراحی شده است که تا آخر مهر ماه سال جاری بازسازی ۲۰۰۰ واحد انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.