مشهد- قیمت گوشت گوسفندیکه بنا بر وعده مسئولان قرار بود کاهش پیدا کند هر روز چرب تر می شود و البته این شتاب قیمت از طرفی با بی رغبتی خریداران روبرو شده و به نظر می رسد ناز بازار خریدار ندارد.

ناز گوسفندان خراسانی خریدار ندارد/قیمت گوشت چرب تر می شود

فاطمه معتمدی: شنیده‌ها حاکی از افزایش قیمت گوشت گوسفند در بازار مشهد دارد .در همین رابطه متصدی یکی از فروشگاه‌های مستقر در میدان استقلال به تغییر قیمت گوشت قرمز در هفته گذشته اشاره کرد و گفت:هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و دلیل آن هم کمبود عرضه دام کشتار شده است.
وی با بیان اینکه این افزایش قیمت سبب کاهش میزان فروش در بخش گوشت گوسفندی شده است، گفت: حداقل در این فروشگاه ۳۰ درصد مشتریان کم شده است و هم اکنون هر کیلوگرم گوشت گوسفندی (ران همراه با قلوه‌گاه) ۳۷ هزار تومان و بدون قلوه‌گاه ۴۲ هزار تومان است، بنابراین خرید آن برای خانواده‌ها سخت‌تر شده است.

بازار راکد گوشت گوسفندی

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار گوشت گوسفندی در مشهد به دلیل نداشتن توان خرید و بی پولی مردم بسیار خراب است،گفت:تمایل برخی از مردم از خرید گوشت گوسفند به سمت مرغ، پای مرغ، و سنگدان مرغ برای تهیه گوشت چرخ کرده، سوق یافته است .

احتمال افزایش

فروشنده فروشگاه دیگر نیز گفت: گوشت گوسفندی ۲۰ روزی است که در هر کیلو حدود ۵۰۰۰ تومان گران شده و تاکنون هم این افزایش قیمت کاهش نیافته است.
یکی دیگر از فروشندگان نیز با اشاره به افزایش ۴۰۰۰ تومانی قیمت گوشت گوسفندی در یک هفته گذشته گفت: اگر همین روند ادامه یابد احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت گوسفند وجود دارد.

کاهش ۵۰ درصدی مشتریان

وی با بیان اینکه در مقابل، قیمت گوشت مرغ پس از نوروز ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان کاهش داشته، افزود: مشتریان بازار گوشت گوسفندی از سال گذشته به دلیل بی‌پولی مردم در خرید و گران شدن قیمت گوشت، نصف شده است.
وی اضافه کرد: بارندگی‌های خوب سبب شده است دامداران از عرضه دام به کشتارگاه با هدف پروار دام خود داری کنند و همین مسئله سبب شده است قیمت گوشت گوسفند افزایش یابد، اما اگر دولت نسبت به توزیع بیشتر گوشت گوسفندی نوع تنظیم بازارآن اقدام کنند، این حرکت در تعدیل قیمت گوشت گوسفند مؤثر خواهد بود.
وی ادامه داد:در حال حاضر گوشت گوسفندی تنظیم بازار که قیمتی کمتر از سطح بازار دارد، کم توزیع می‌شود در حالی که باید به همه واحدها توزیع شود.
متصدی واحد بعدی عرضه و فروش گوشت قرمز نیزمعتقد است توزیع گوشت گوسفندی تنظیم بازار تنها ۱۰۰۰ تومان با سطح بازار تفاوت دارد که البته با اینکه گوشت تازه و کشتار روز است اما کیفیت آن نسبت به نوع موجود در سطح بازار کمتر و چربی بیشتری دارد، بنابراین مشتری هر چند ارزان‌تر می‌خرد اما در مقابل چربی بیشتر خریداری می‌کند.
وی گفت: گوشت گوسفند پس از نوروز حدود ۳۰۰۰ تومانی گران شده است و تاکنون هم کاهش نیافته است و نرخ گوشت گوسفند بدون قلوه‌گاه ۴۰ هزار تومان است که در سطح شهر بعضاً ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان هم عرضه و به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت ۱۵۰۰ تومانی

رئیس اتحادیه صنف گوشت دامی مشهد نیز با تأیید گران شدن قیمت گوشت گوسفند، اظهار داشت: از یک هفته گذشته قیمت گوشت گوسفند بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان گران شده است.
احمد احدی در خصوص دلیل این افزایش قیمت و گوناگونی نرخ گوشت در واحدهای عرضه افزود: دام‌های سنگین وزن و پرواری سال گذشته تمام شده است و دام‌هایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود، امسالی است که وزن آن کم است.
اما درخصوص گوناگونی قیمت گوشت در مراکز عرضه نیز افزایش قیمت‌ها بسته به کیفیت و کم چربی بودن گوشت بستگی دارد.

وی ادامه داد:وزن دام پروار ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم گوشت خالص با دنبه است در حالی که بره امسالی دارای وزنی بین ۱۳ تا ۱۴ کیلو است، بنابراین به لحاظ تناژ گوشت عرضه شده در بازار متفاوت است. از سوی دیگر به دلیل خوب بودن وضعیت بارندگی‌ها و زیاد شدن علف، عرضه دام به بازار با هدف پروار و سنگین وزن تر شدن گوسفند کاهش یافته است و همین مسئله در افزایش قیمت گوشت گوسفند تأثیرگذار بوده است که البته مسئله‌ای طبیعی است و هر ساله همین وضعیت رخ می‌دهد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود:وضعیت عرضه دام از اواخر خرداد ماه بهتر خواهد شد و قیمت گوشت گوسفند کاهش می‌یابد، البته باید توجه داشت که افزایش قیمت گوشت گوسفند تا خردادماه ادامه نخواهد یافت و در همین رنج قیمتی کنونی باقی می‌ماند.
وی در خصوص متوسط مصرف گوشت قرمز در مشهد تصریح کرد:به طور متوسط میزان مصرف روزانه گوشت قرمز در مشهد ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن است که در برخی ایام و مناسبت‌ها به ۴۰۰ تن هم می‌رسد.
وی درباره تأثیر افزایش قیمتی رخ داده در گوشت گوسفند بر بازار مصرف و میزان خرید مردم یادآور شد: این افزایش قیمتی در کاهش میزان مصرف تأثیرگذار بوده است، هر چند برای کسانی که مصرف گوشت گوسفند دارند این گران شدن فرقی در میزان مصرف و خرید آنان نداشته، ولی برای مابقی مردم تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت همه ساله در فصل بهار میزان مصرف گوشت قرمز از جمله نوع گوسفندی به طور طبیعی در بین مردم نسبت به زمستان کاهش می‌یابد و قیمت چندان در این حوزه تأثیرگذار نیست و همه ساله این مسئله رخ می‌دهد
وی درباره تغییرات قیمتی گوشت گاو و گوساله تصریح کرد: قیمت گوشت گاو و گوساله گران نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.