۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
کد خبر: 526144

کنفرانس بین المللی «زنجیره تامین سبز» در حالی در گیلان برگزار شد که مسئولان از رکوردداری این استان در ابتلا به سرطان و مصرف بالای آب در کشور تا مرز دو برابر خط قرمز خبر دادند.

کدام استان ایران رکورددار ابتلا به سرطان است؟

به گزارش قدس آنلاین، کنفرانس بین المللی «زنجیره تامین سبز» پیش از ظهر پنج شنبه در تالار حزین لاهیجی دانشگاه آزاد لاهیجان، در حالی برگزار شد که مشاور عالی رییس سازمان حفاظت محیط زیست از بحران آب در کشور سخن گفت و رییس انجمن لجستیک نیز بر ضرورت توجه به زنجیره سبز محصولات تولید شده از مرحله تولید، توزیع، حمل و نقل و مصرف و تا پسماند آن و تلاش برای بازگرداندن به چرخه طبیعت تاکید کرد.

این کنفرانس که تا عصر امروز به طول انجامید با هدف تبیین راهکارهای علمی حفاظت از محیط زیست در صنایع دستی و مدیریت شهری و بررسی فرصت های توسعه اقتصاد سبز برگزار شد.

در این مراسم رییس کنفرانس بین المللی زنجیره تامین سبز، به اهمیت زنجیره سبز از مرحله تولید تا مصرف اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا، بیشترین پایان نامه های دانشجویی، در حوزه لجستیک زنجیره سبز پژوهش می شود و این اهمیت زنجیره تامین سبز را نشان می دهد.

ابراهیم تیموری  مسیر ایجاد زنجیره های تامین سبز را تشریح کرد و افزود: تعداد نهادهایی که در یک زنجیره تولید درگیر هستند، بسیار زیاد است و باید در تمام مراحل اعم از تولید، توزیع و مصرف، به حفظ محیط زیست توجه کرد.

وی ابراز کرد: در دو دهه اخیر، محصولاتی در کشور تولید می شود که بخشی از ضایعات آن برگشت ناپذیر است و به شدت به محیط زیست آسیب می زند در حالی که در دنیا، یک چرخه تولید تا مصرف تشکیل شده و ریجکت ها مجدد به چرخه تولید بازمی گردد و همین امر میزان انرژی مصرف شده برای تولید و مصرف را کاهش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، توجه به حوزه حمل و نقل در زنجیره تولید و عرضه را تاکید کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما به کاهش اثرات آلودگی در حوزه ترابری توجه نشده است.

وی ادامه داد: نگاه تولید کنندگان تا کنون هزینه ای بوده  در حالی که با یک تغییر نگاه ارزشی، می توان هم هزینه های تولید را کاهش داد و هم به حفظ محیط زیست توجه کرد.

تیموری به جایگاه گیلان به عنوان کریدور ترانزبت کالا در عرصه صادرات کالا اشاره و تاکید کرد: مستهلک بودن ناوگان حمل و نقل در چرخه عرضه محصولات تولید شده، به شدت به محیط زیست آسیب می زند.

رییس این کنفرانس علمی اضافه کرد: اقبال عمومی به سمت خرید محصولات ارگانیک افزایش یافته ولی تولید تا مصرف یک چرخه است و تنها نباید به مرحله تولید محصول ارگانیک فکر کرد و تولید کنندگان باید به سبز بودن چرخه تا مرحله ریجکت و پسماندها هم توجه کنند.

تیموری تاکید کرد: ما محیط زیست را از گذشته به ارث نبردیم، بلکه امانتداری هستیم که باید فرهنگ سازی خوبی در تمام مراحل از تولید تا مصرف صورت گرفته و به فکر چرخه بازگشت مواد به طبیعت بود.

وی به سقوط ۶۳  پله ای عملکرد ایران در توجه به محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به بحران های زیست محیطی در کشور، لزوم توجه به مسولیت های اجتماعی در زنجیره سبز بیش از پیش مشهود است.

ابراهیم تیموری یادآور شد: در حوزه تحقیقات دانشگاهی در زنجیره سبز، کارهای اساسی شده ولی این تولید دانش زمانی به مرحله فن آوری و عمل می رسد که مراکز صنعتی با حمایت مسولان بتوانند این تولید علمی را در حوزه صنعت کاربردی کنند.

گیلان بالاترین آما سرطان در کشور را دارا است

رییس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی کشور، نیز در کنفرانس علمی زنجیره تامین سبز، بر بازگشت و استفاده از فن آوری نیاکان تاکید کرد و گفت: استانی که در دوران دیلمیان آل بویه، خواستگاه تحولات علمی در کشور بود و بر علوم دنیای غرب در قرن ۹میلادی تاثیرات شگرف گذاشت، متاسفانه امروز بالاترین آمار سرطان در کشور را دارد.

دکتر مهدی طالع ماسوله، ابراز کرد: روزانه ۴۰۰ لیتر شیرابه سمی وارد دریای خزر می شود و آلودگی آبزیان این دریا موجب شده خود من دیگر ماهی سفید مصرف نکنم.

وی با اشاره به دستاوردهای علمی دیگر کشورها که در حفظ محیط زیست داشته اند و بازگشت به چرخه سبز، یادآور شد: در یکی از بازدیدها در یکی از جزایر ژاپن در سال ۲۰۰۲مشاهده کردم تمام فاضلاب یک شهر جزیره ای تصفیه و قابل شرب شده است. سال ۲۰۱۴ بنده همین تکنولوژی را برای احیای رودخانه های رشت پیشنهاد دادم ولی هنوز در گیلان رودخانه های رشت و مرکز دپوی زباله های سراوان یک معضل اساسی زیست محیطی شده است و عزم عملی در مسئولان برای رفع این معضل دیده نمی شود.

طالع ماسوله ابراز کرد: در قرن ۲۱ دیگر وقت خطا کردن نیست و موتور توسعه با توبیخ و تشویق همراه است.

وی تاکید کرد: توسعه قطاری نیست که ایستگاه داشته باشد تا کسی مفت سوار آن شود. دنیا به سرعت در حال توسعه است و ما اکنون هنوز نتوانسته ایم فن آوری های عملی در حفظ و تجدید محیط زیست را عملیاتی کنیم.

میهمان ویژه کشوری کنفرانس علمی زنجیره تامین سبز، تاکید کرد: در هر پروژه بین المللی امروز دو محور اساسی در اجرا مورد توجه قرار می گیرد؛ سلامت انسان امروزی و سلامت پیرامون انسان و محیط زیست.

طالع ماسوله که در زادگاه تولید چای سخن می گفت، ضمن ابراز تاسف از تخریب باغ های چای اظهار کرد: کمتر از ۱۰۰ سال پیش، پدربزرگ های بی سواد ما ۷۴ هزار تن چای تولید می کردند و امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی، سهم تولید چای به یک سوم کاهش یافته است.

وی افزود:  امروز باغ های چای تخریب و ویلاهای کاریکاتوری ساخته می شود و کشور از خارج چای وارد می کند.

رییس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: چرا از تکنولوژی سنتی خود در تولید محصولات ارگانیک غافل شده ایم و در عوض مواد خوراکی تولید می کنیم که سرطان زا است؟

وی راهکارهای عملیاتی برای زنجیره تامین سبز را برشمرد و افزود: طرحی مصوب شده که هر اداره باید یک کارشناس محیط زیست داشته باشد اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

طالع ماسوله یادآور شد: درحالیکه گردشگری فرهنگی و تاریخی شش درصد رشد داشته، اکوتوریسم ۱۷ درصد رشد داشته است بنابراین در این حوزه باید بیشتر سرمایه گذاری کرد.

وی بر لزوم فرهنگ سازی در حفظ محیط زیست برای کودکان تاکید کرد وگفت: توسعه صنایع دستی از ضایعات و تفاله های طبیعی، تولید محصولات ارگانیگ حتی در منازل و تولید محصولات سالم از مزرعه تا سفره باید در دستور کار قرار گیرد.

مصرف آب در ایران؛ دوبرابر خط قرمز

نائب رئیس کمیته ملی توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این کنفرانس علمی در مورد بحران آب در کشور و میزان مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی و صنایع سخن گفت.

دکتر رضا مکنون با ارایه آماری در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و صنایع افزود: در دنیا تنها ۴۰درصد آب  تجدید پذیر مصرف می شود ولی این میزان مصرف در ایران ۹۰درصد آب تجدید پذیر است و ایران دو برابر خط قرمز، مصرف آب داشته است.

وی شرایط بحرانی کمبود آب در کشور را توضیح داد و افزود: اکنون به برخی از شهرها با تانکر آب رسانی می شود و اگر روند ناصحیح مصرف آب در کشور به همین شکل تداوم یابد، ظرف چند سال دیگر ایران پایدار نمی ماند و این سرزمین با این وضعیت جمعیتی از بین می رود.

وی به اتلاف منابع آبی در تولیدات بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: در شرایطی که عدس و لوبیا را از خارج وارد می کنیم، افتخار می کنیم که صادر کننده هندوانه ای هستیم ، که بیست برابر آورده خود، هزینه مصرف آب داشته است.

مکنون افزود: افتخار ما این نباشد که در تولید گندم بدون «روی» خودکفا شده ایم، آن هم با آبیاری سنتی، ما باید مواد غذایی تولید کنیم که سلامت مصرف کننده را تضمین کند.

وی به وضعیت تولید مواد غذایی ناسالم در کشور اشاره و اضافه کرد: برای تولید یک واحد مواد غذایی گوشتی،  ۲.۵ لیتر آب مصرف می شود ولی برای همین مقدار غذای گیاهی نیم لیتر آب مصرف می شود و همین یافته موجب شده در کشورهای اروپایی، الگوی مصرف تغذیه از سمت مصرف گوشت به سمت فراورده های گیاهی و یا ترکیبی سوق یابد تا ضمن مصرف آب کمتر، به سلامت مصرف کننده هم بیشتر توجه شود.

وی به موقعیت ممتاز گیلان در تولید مواد غذایی گیاهی اشاره کرد و افزود: گیلان باید به سمت تولید غذاهای گیاهی روستایی و عرضه در مراکز شهری برود و این کاری است که در ایتالیا عملیاتی شده و از همین راه آورده اقتصادی بالا دارند.

مشاور عالی سازمان محیط زیست، همچنین گفت: متاسفانه ۳۰درصد مواد غذایی تولید شده در کشور دور ریخته می شود و برای تولید همین مواد غذایی آب زیادی مصرف شده و ۱۰۰میلیون تن واردات محصولات کشاورزی داریم ضمن اینکه همین میزان مواد غذایی دور ریز می تواند ۱۶میلیون نفر را تغذیه کند.

مکنون تاکید کرد: وضعیت اقلیمی ایران نشان می دهد روند بارش تا ۲۰ سال دیگر بسیار کاهش یافته و ۱۰ درصد کمتر نزولات جوی خواهیم داشت، افزون بر آن یک و نیم درجه به گرمای فلات ایران اضافه می شود.

وی تاکید کرد: با این افزایش جمعیت و ایرانی که به سمت خشکی بیشتر پیش می رود، باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم و استفاده صحیح از آب در چرخه تولید و بازگشت به این چرخه بسیار ضروری است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.