مشهد- اوایل دهه ۵۰ که سنگ بنای مجتمع مسکونی «۶۰۰ دستگاه» در بلوار ارشاد امروزی نهاده شد، ساختمان‌هایی در آن قد کشیدند که بعد از شهرک اکباتان، نمونه دیگری در خاورمیانه نداشتند اما بنا بر گفته اهالی باید نگاه مهربانانه تری به خواسته های ساکنان آن داشت.

«۶۰۰ دستگاه»باغ محله‌ای که هر سالش دریغ از پارسال است

مهناز خجسته نیا: در این مجتمع ۶۰۰ دستگاه واحد مسکونی در ۱۹ بلوک و ۱۲ هکتار زمین به شکلی ساخته شد که به رغم گذشت بیش از ۴۰ سال هنوز ساکنان آن با مشکلات روبه رو هستند.
فضای سبز بی نظیر این مجتمع در کنار تمهیدات مورد نیاز برای کاربری‌های آموزشی، ورزشی، تفریحی و مذهبی نیز نکته‌ای است که نمی‌توان براحتی از کنار آن گذر کرد و آن‌ها را نادیده گرفت.
گویا این مجتمع توسط شرکتی خارجی ساخته شده و پس از رایزنی‌های بسیار در اواسط دهه ۵۰ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت به صورت اقساط بلندمدت به کارکنان دولت واگذار شده است.

هرسال دریغ از پارسال

در جریان تهیه گزارش با اکثریت ساکنانی که همکلام می‌شویم، احساس رضایت به حدی است که اغلب جزو ساکنین قدیمی هستند، اما باز هم مسائلی به عنوان پیشنهاد مطرح می‌شود که طرح آن به حفظ این محله کمک خواهد کرد.

یکی از مادران جوانی که به همراه فرزند خردسالش به فضای بازی کودکان مجتمع مراجعه کرده، می‌گوید: روشنایی این محوطه در شب‌ها نیازمند تمهیداتی جدی است.

وی با بیان اینکه اکثر اهالی، شب‌ها برای بازی کودکانشان به این محوطه مراجعه می‌کنند، می‌افزاید: این در حالی است که تقریباً نیمی از این محوطه شب‌ها در تاریکی قرار دارد.

یکی دیگر از بانوان این مجتمع هم با گلایه از تعلل پیمانکار جدید مجتمع اظهار می‌دارد: این تعلل باعث شده تا بخشی از فضای سبز و چمن کاری‌های محوطه‌ها از بین برود.

وی با بیان اینکه وضعیت چمن کاری این مجتمع «هرسال دریغ از پارسال» شده، می‌گوید: این در حالی است که بی توجهی به فضای سبز این مجتمع به ضرر شهر در آینده خواهد شد.

یکی از کسبه هم با شاره به جای خالی نگهبان در این مجتمع می‌گوید: این کمبود باعث شده تا دوچرخه سواران و موتورسوران بدون توجه به حریم مسکونی جولان بدهند.

موش آزمایشگاهی شهرداری

یکی از اعضای هیئت مدیره مجتمع مسکونی «۶۰۰ دستگاه» هم از این محله به عنوان پارکی مسکونی و خصوصی یاد می‌کند و می‌گوید: بعد از شهرک اکباتان تهران، مجتمع مسکونی ۶۰۰ دستگاه تمام امکانات یک محیط زندگی ایده ال را دارد.

سپیدنام با بیان اینکه نگهداری فضای سبز این مجتمع در راستای تفاهم صورت گرفته با شهرداری در اختیار هیئت مدیره نیست، می‌افزاید: این در حالی است که متأسفانه فضای سبز این مجتمع به موش آزمایشگاهی شهرداری تبدیل شده است.

به گفته وی هم اکنون گونه‌های گیاهی با ارزشی در این مجتمع پرورش داده می‌شود، اما بعد از مدتی برای استفاده همیشگی به سایر نقاط شهر منتقل می‌شوند.

این عضو هیئت مدیره به کارگیری نگهبان در این مجتمع را هم جزو وظایف شهرداری عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: اینجا چون فضای سبز و پارکی عمومی است، مراقبت از آن نیز باید برعهده شهرداری باشد.

وی روشنایی کم زمین بازی کودکان را می‌پذیرد و می‌گوید: دلیلش تعلل شرکت برق در انجام تعهداتش است.

وی تعیین تکلیف واحدهای تجاری تملک شده در دهه ۵۰، پاسخ به درخواست اضافه بنای مالکان، صدور مجوز نصب آسانسور، نوسازی دریچه‌های قدیمی و فرسوده کنتورهای آب و چاه‌ها را از جمله دغدغه‌هایی مطرح می‌کند که باید به عنوان اولویت مسائل این مجتمع برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.