گناوه-شاید هیچ وقت به عنوان یک شهروند مسیر شما با محل تخیله و دفن پسماند های بندر گناوه تلاقی نکند اما برای بسیاری از خبرنگاران و یا ساکنان روستای قلعه حیدر که با این مکان هم نشینی داشتند خاطرات نامطبوعی به همراه دارد.

مدیریت پسماند در بندر گناوه دچار سوء مدیریت شده است

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه از سال ۱۳۸۰ و بر اساس قانون شهرداری مکلف به ساماندهی و برنامه ریزی برای دفع زباله ها بوده است اما این موضوع پس از ۱۵ سال با همان شیوه سنتی دفن در طبیعت دنبال شده و نه تنها باری از دوش محیط زیست برداشته نشده بلکه به سایر مشکلات نیز دامن زده است.

رها سازی زباله ها در مسیر کوهستانی و سنگلاخی سال گذشته موجب شد تا بر اثر بارندگی  حجم انبوهی از پسماند ها و شیرابه های آن ها به طبیعت و اراضی کشاورزی پائین دست سرازیر شود.

در این مکان بسیاری از زباله گردان، زباله ها را به آتش می کشند و لذا دود حاصل از این بی توجهی به چشم ساکنان منطقه و به ویژه مردم روستای گردشگری قلعه حیدر می رود.

زباله های بیمارستانی مزید بر علت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با زدن مهر تایید بر روی این نقیصه بیان کرد: وضعیت دفع پسماند شهر در معدن دفن زباله در جوار روستای قلعه حیدر بحرانی شده است.

محمد تولیده افزود: باتوجه به ارتباط مستقیم این مشکل با سلامتی مردم همکاری بین بخشی برای حل آن ضروری است.

وی یادآورشد: هم اینک زباله های شهری در محل یادشده بدون دفن کردن رها می شود که این امر سبب مشکلات زیست محیطی و بهداشتی حادی برای این منطقه شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با تایید رهاشدن زباله های بیمارستانی در زمین های کشاورزی منطقه نیز گفت: باتوجه به خطرات این نوع زباله از دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در نامه ای خواسته ایم که به وضعیت زباله های بیمارستانی رسیدگی کند.

محمد تولیده افزود: درحال بررسی موضوع یادشده هستیم و با هر  شخص که اقدام به چنین کار خلافی کرده برخورد قانونی خواهد شد.

وضعیت خوبی نداریم

فرماندار گناوه از معدود مسئولانی است که سرپوشی برای این نقیصه نمی گذارد و قبول دارد که وضعیت بحرانی بوده و باید اقدامی انجام داد.

سید علی پاک نژاد اظهار می کند: موضوع پسماند ارتباط مستقیمی با شهرداری دارد و نوک پیکان متوجه این دستگاه است اما با کمال تاسف این موضوع خیلی جدی گرفته نشده و حتی اتفاق افتاده است درجلسه ای که به همین منظور در فرمانداری تشکیل شده شهردار حضور نداشته است.

وی محل دفع پسماند این بندر را با مشکلات عدیده و زیست محیطی همراه دانست و یادآور شد: همه چیز به اعتبارات ختم نمی شود و لذا با تلاش مضاعف و مدیریت صحیح باید مسایل را حل کرد.

وی با اظهار نگرانی از اجرایی نشدن مصوبه های جلسه های کمیته پسماند سال قبل افزود: در این راستا کمیته پسماند گناوه مصوبه های متعددی را به تصویب رسانده است که با وجود گذشت یک سال هیچ نتیجه ای نداشته است.

وی یادآورشد:پذیرفتنی نیست جایی که درگذشته آن را بهشت می نامیدند امروز برای مردم مشکل ساز شود.

راه برون رفت

گفتنی است به نظر می رسد راه برون رفت از این معضل نابسامان محیط زیستی عمل به آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند ابلاغی در دهه ۸۰ که به صراحت شهرداری های ساحلی را ملزم به اجرای کامل آن تا سال ۱۳۹۰ کرده بود، است که پیش نیاز آن تدوین طرح پسماند شهرستان است که تاکنون انجام نگرفته است.

به نظر می رسد در راستای ریشه یابی و بی توجهی به رفع این مشکل باید ابتر ماندن این طرح، عدم تدوین طرح جامع پسماند شهری گناوه، مطالبه گری ضعیف شهروندان و کم دانشی متولیان این حوزه را به دلایل موجود پیوست کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.