۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 526977

ولادیمیر پوتین در داخل روسیه بعنوان سیاستمداری قاطع و میهن پرست و در غرب رهبری غیرقابل پیش بینی شناخته شده که همین مسئله عامل موفقیت او در عرصه سیاست داخلی و خارجی است.

پوتین، سیاستمداری غیرقابل پیش بینی برای غرب

به گزارش قدس آنلاین، امروز، ۷ ماه می، سال ۲۰۱۷ دقیقا ۵ سال از آغاز دوره ریاست جمهوری "ولادیمیر پوتین" برای سومین مرتبه می گذرد.

پوتین در سال ۱۹۹۹ و در دوره ریاست جمهوری "بوریس یلتسین" ابتدا با انتصاب به سمت معاون اول و اجرایی نخست وزیر و سپس سمت نخست وزیری، پا به عرصه سیاست عظیم روسیه گذاشت. او در سال ۲۰۰۰، بعد از یلتسین، دومین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. پوتین در این سمت برای دو دوره و تا سال ۲۰۰۸ باقی ماند، ولی در آن سال "دمیتری میدویدف" رئیس جمهوری جدید روسیه، با امضای حکمی وی را به سمت نخست وزیری و ریاست کابینه وزراء منصوب کرد. ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۲ باردیگر بعنوان رئیس جمهوری از سوی مردم روسیه برگزیده شد و کار خود را با امضای احکامی که به «دستورات ماه مه» معروف شده اند- برنامه گسترده‌ای برای توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور، آغاز کرد. سومین دوره ریاست جمهوری پوتین در بهار سال ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید. (لازم به توضیح است که بر اساس قانون اساسی اصلاح شده در روسیه، دوران ریاست جمهوری از ۴ سال به ۶ سال افزایش یافته است). 

ولادیمیر پوتین واقعا کیست؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان، طی ۱۷ سال گذشته، کشورهای غربی دیگر به خوبی درک کرده اند که ولادیمیر پوتین، واقعا چه شخصیتی دارد. چه در داخل روسیه و چه در خارج از این کشور، وی بعنوان سیاستمداری مصمم، وطن دوست واقعی و دارای اعتبار جهانی و البته نه چندان قابل پیش بینی، شناخته شده است.

"مارتین هافمن" عضو هیئت مدیره انجمن آلمان و روسیه معتقد است که در اوایل دوره کنونی ریاست جمهوری پوتین، شفافیت سیاست وی در برخورد با غرب و تمایل برای همکاری با غرب، بسیار بیشتر از حال حاضر بود. البته وی به این مسئله نیز اعتراف دارد که در طول این مدت، روابط روسیه و کشورهای غربی دچار فراز و نشیبهای بسیاری بوده و مسکو مجبور به اتخاذ مواضع قاطع در برخورد با غرب شده است.

البته "کنستانتین کوستین" رئیس بنیاد توسعه جامعه مدنی روسیه معتقد است که برای سیاستمداران غربی، ولادیمیر پوتین همچنان یک رهبر غیرقابل پیش بینی باقی مانده است. برای مثال هیچکس در سال ۲۰۱۴ انتظار نداشت که سخنرانی قاطع پوتین در کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد دفاع از منافع ملی روسیه و الحاق منطقه کریمه به کشور و آمادگی مسکو برای مقابله با هر نوع را بشنود.  

این کارشناس افزود: «اکنون دیگر همه در غرب می دانند که پوتین سیاستمدار بسیار قاطعی است. در باره وی تاکنون هزاران مقاله نوشته شده و خود من بیش از ۲۰ کتاب منتشره در غرب خوانده ام که در آنها محققان تلاش کرده اند بفهمند که انگیره اقدامات پوتین چیست. به عقیده من سرنخ مسائل در این رابطه تنها به ارزشها برمی گردد. و شکایت رهبران خارجی از غیرقابل پیش بینی بودن رئیس جمهوری روسیه بسیار عجیب است. در عرصه سیاست، دقیقا مانند شطرنج، کسی برنده است که بتواند حرکات رقیب را درک کرده و طرف مقابل هم نتواند اقدامات وی را تا پایان بازی حدس بزند. »  

سیاست داخلی در اولویت اقدامات پوتین قرار دارد

در عین حال کارشناسان در این خصوص متفق القول هستند که سیاست خارجی و مواضع روسیه در عرصه جهانی در دوره سوم ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین به مرحله دوم اهمیت عقب نشینی کرده که البته باید هم همینطور باشد و در این دوره ما شاهد بودیم که دستور کار داخلی در درجه نخست اهمیت اقدامات کاخ کرملین قرار گرفته است. در صورت شرکت و پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری آینده، چهارمین دوره نیز به همین ترتیب خواهد بود. البته کارشناسان یادآور شده اند که موفقیت رهبری پوتین در روسیه تنها در صورتی ادامه خواهد داشت که وی اقدامات اصلاحی مشخصی را در کشور پیاده کند.

"فئودور لوکیانوف" رئیس هیئت مدیره شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه معتقد است که در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به سمت مشکلات داخلی گرایش پیدا کرده اند، روسیه نیز باید همین کار را انجام دهد، برای اینکه بدون حل مشکلات داخلی، نمی توان سیاست خارجی موفقی را نیز در پیش گرفت.  

لوکیانوف در عین حال یادآور شد که ولادیمیر پوتین احتمالا ضرورت اصلاح سیستم اداره امور کشور و الکترونیکی کردن دولت را احساس کرده و در دوره بعدی ریاست جمهوری، البته اگر بخواهد به آن ادامه دهد، قطعا به این مسئله خواهد پرداخت.

معمای شرکت پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۸ 

مسئله شرکت ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در روسیه که باید در سال ۲۰۱۸ برگزار شود، تا به امروز هنوز مشخص نشده است. "دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین اخیرا در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد امکان شرکت پوتین در انتخابات آتی، یادآور شد که مسئله انتخابات ریاست جمهوری هنوز در دستور کار کرملین قرار نگرفته است. البته پسکوف در اوایل سال جاری گفته بود که شخصا امیدوار است تصمیم ولادیمیر پوتین برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۱۸  مثبت باشد.

پیش از این بنیاد توسعه جامعه مدنی روسیه خبر داده بود که در صورت شرکت پوتین در انتخابات آتی ریاست جمهوری، حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد از شهروندان به او رای خواهند داد. ضمن اینکه هیچیک از رهبران مخالفان احتمالی نمی توانند با ولادیمیر پوتین رقابت کنند و انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشتر جنبه برگزاری یک همه پرسی خواهد داشت که مردم روسیه در آن ادامه رهبری پوتین را مورد تایید قرار می دهند.

بر اساس تحقیقات موسسه «رومیر»، شرکت کنندگان در یک نظرسنجی در پاسخ به این سئوال که در صورت عدم شرکت ولادیمیر پوتین به چه کسی رای خواهند داد، ۳۹ درصد نمی دانستند که بجز پوتین، به چه کسی می توانند اعتماد کنند. ۱۷ درصد هم گفته بودند که در آن صورت، اصلا در انتخابات رای نخواهند داد. نظرسنجی موسسه سنجش افکارعمومی سراسری روسیه نیز نتیجه مشابهی داشته است که نشان دهنده آن است که مردم روسیه جایگزینی برای نمی بینند.

بر اساس اطلاعات موسسه «رومیر»، هیچیک از رقبای مرسوم ولادیمیر پوتین و رهبران احزاب مخالف قابلیت رقابت با وی را ندارند و میزان محبوبیت آنها قابل مقایسه با رئیس جمهوری کنونی روسیه نیست.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.