| بین الملل / احمد یوسفی صراف| انتخابات زودهنگام کره جنوبی تقریبا همه مناسبات منطقه را برای این کشور بهم ریخت. انتخاباتی که حاصل یک رسوایی مالی از سوی رئیس جمهور وقت این کشوربود؛ حالا کره جنوبی را که به تازگی از حمایت ویژه آمریکایی ها برخوردار شده بود را به شدت به دامان چین و روسیه پرتاب کرد. «مون جائه این» فردی است که سیاست هایش علاوه بر آنکه در داخل کره جنوبی طرفداران زیادی دارد در برخی کشورهای همسایه از جمله چین، کره شمالی و حتی روسیه نیز به آن احترام گذاشته می شود چرا که «مون جائه این» همواره گفته است سیاست آشتی‌جویانه‌تری در قبال همسایگان بویژه حکومت کره شمالی را در دستور کار قرار خواهد کرد.

پرتاب سئول به دامن پکن و مسکو

. به طور حتم پیروزی قاطع نامزد حزب لیبرال دمکرات کره جنوبی با کسب بیش از ۴۰ درصد آراء در رقابت بین ۱۳ نامزد را باید پایانی بر ماه‌ها تلاطم سیاسی و بازگشت آرامش به این کشور دانست


اولین مشکل کره جنوبی مساله استقرار سامانه موشکی تاد است
بدون شک یکی از مشکلات پیش رو میان دو کره، موضوع استقرار سامانه «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی خواهد بود که می تواند محل مناقشه جدید میان دو طرف باشد.
«مون جائه این» در حالی بدون برگزاری مراسم تحلیف کار خود را به عنوان نوزدهمین رئیس جمهوری کره جنوبی آغاز کرد که کشورش به دلیل آنچه سیاست های غلط دولت قبلی عنوان شده در شرایط با ثبات سیاسی قرار ندارد این کشور از یک سو روابط و مناسباتش با چین به دلیل استقرار سامانه «تاد» آمریکا تیره و تار شده و از سوی دیگر نیز کره شمالی هم به شدت از سیاست های دولت قبلی سئول به دلیل میدان دادن به آمریکا در شبه جزیره کره ناراحت و دلگیر است.
به همین خاطر رئیس جمهوری جدید کره جنوبی در شروع بکار خود می بایست در سیاست خارجی کشور مسائل مختلفی از جمله موضوع هسته‌ای شبه جزیره کره، فعالیت های نظامی و موشکی کره شمالی، استقرار سامانه تاد آمریکا و مرمت و احیای روابط آسیب دیده با چین و ... را مورد توجه قرار دهد.

کره شمالی، همسایه ای خطرناک ولی قابل تحمل!
در خصوص کره شمالی نیز او در تبلیغات انتخاباتی، به جای اعمال تحریم ها و لفاظی های تند با پیونگ یانگ، از سیاست گفتمان با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سخن گفت که این دیدگاه انتقاد شدید محافظه کاران تندرو کشور را در پی داشت.
او همیشه از دو دولت محافظه‌کاری که طی ۱۰ سال گذشته در کره جنوبی حکومت کرده‌اند به خاطر ناتوانی آنها در توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی انتقاد کرده استبه این ترتیب انتخاب «مون جائه این» از حزب لیبرال دمکرات کره جنوبی موسوم به حزب «مینجو» برای بسیاری از شهروندان کره جنوبی امیدواری زیادی ایجاد کرده است، امیدواری از آن جهت که او بتواند کشور را از بحران های پیش رو در منطقه شبه جزیره کره و خطراتی که ممکن است به واسطه بروز جنگ و درگیری گریبان آنان را بگیرد، محافظت نماید. به هر حال باید منتظر ماند و دید که او برای برآورده کردن آرزوی مردم خود در قبال آمریکا و بویژه کره شمالی سیاست های کشور را تغییر می دهد یا اینکه پس از مدتی دنبال رو سیاست های دولت قبلی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.