| بین الملل / احمد یوسفی صراف| هنوزیک روز از خبر عجیب آمادگی کره شمالی برای مذاکره با آمریکایی ها نگذشته بود که آزمایش موشکی جدید کره شمالی دوباره کشورهای همسایه اش را به نگرانی انداخت. دیروز چو سون هوی، مدیرکل امور آمریکا در وزارت خارجه کره گفت‌، پیونگ‌یانگ اگر شرایط درست برقرار باشد با دولت آمریکا وارد مذاکره خواهد شد. یونهاپ می‌نویسد، از خانم چو در مورد آمادگی گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سئوال شد. او پاسخ داد: «ما اگر شرایط مهیا باشد گفت‌وگو خواهیم کرد.»

عقب نشینی پیونگ یانگ  از مبارزه طلبی

او به این پرسش که ‌آیا کره شمالی آمادگی مذاکره با  دولت جدید در کره جنوبی  به ریاست مون جا ـ این لیبرال را دارد پاسخ داد: «ما خواهیم دید

از منازعه بزرگ ترامپ تا دیدار افتخار امیز رهبر کره!

اظهارات چو که سابق بر این عضو تیم گفت‌وگوهای هسته‌ای کره شمالی بود در زمانی مطرح می‌شود که فشارهای بین‌المللی بر کره شمالی به دلیل تلاش این کشور برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی بالا رفته است

دونالد ترامپ  در ماه آوریل در گفت‌وگویی با رویترز وقوع "منازعه‌ای بزرگ" با کره شمالی را متحمل دانست اما در عین حال گفت که آمریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک مناقشه‌ای است که به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی ایجاد شده است

ترامپ چندی بعد گفت، دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در شرایط مناسب برایش "افتخارآمیز" خواهد بود.

به گفته رسانه‌های ژاپن، چو سون هوی، مدیرکل امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی در نروژ با مقام‌های سابق دولتی آمریکا دیدار کرده است

مون جا ـ این، رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی که طرفدار میانه‌روی در رویکرد با کره شمالی است گفته است، در صورتی که شرایطی مناسب وجود داشته باشد تمایل دارد به کره شمالی برود. او افزود، مذاکره با کره شمالی باید به موازات تحریم این کشور برای حل مشکلات مربوط به سلاح‌های این کشور پیش برود.

کره شمالی تا کنون به رغم تحریم‌های سازمان ملل متحد و آمریکا پنج  آزمایش هسته‌ای انجام داده و دست‌اندرکار توسعه موشک‌های دوربردی است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند

پرتاب شئ مشکوک به موشک بالستیک توسط کره شمالی

خبرگزاری رسمی کره جنوبی «یونهاپ» گزارش داد؛ کره شمالی یک پرتابه ناشناخته را که احتمال می‌رود موشک بالستیک باشد، بامداد یکشنبه آزمایش کرد.همچنین خبرگزاری «رویترز» به نقل از ارتش کره جنوبی نوشت با اینکه هویت شئ آزمایش شده هنوز قابل شناسایی نیست اما از منطقه‌ای نزدیک به ساحل غربی پرتاب شده است.در اولین واکنش خارجی به پرتاب شئ مشکوک به موشک بالستیک توسط کره شمالی، رئیس کابینه ژاپن این اقدام را محکوم و شدیدا به آن اعتراض کرد.

شبکه خبری «راشاتودی» نیز گزارش داد این موشک که از نوع بالستیک میان‌برد بوده به مدت ۳۰ دقیقه و مسافت ۷۰۰ کیلومتر پرواز کرده و بدون وارد شدن به آب‌های سرزمینی ژاپن، در دریا سقوط کرد.

همچنین کره جنوبی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هرچه سریعتر نشست اضطراری را برای بررسی پرتاب جدید کره شمالی تشکیل دهد. شبکه خبری «فاکس نیوز» گزارش داد وزارت دفاع آمریکا پرتاب موشک بالستیک توسط کره شمالی از ساحل غربی این کشور را تایید کرد.

مواضع متفاوت کره جنوبی در قبال کره شمالی

در تحلیل اوضاع بین دو کره آقای سهیل کرامتی کارشناس مسائل بین الملل نیز در گفتگو با قدس می گوید:

در شرایطی که برخی گزارشها از آمادگی کره جنوبی برای گفتگو با پیونگ یانگ حکایت دارند، رسانه ها از تجهیز جنگنده های این کشور به موشک های دور برد برای مقابله با کره شمالی خبر می دهند.

همان طور که شاهد بودیم مون جا-این رئیس جمهور جدید کره جنوبی در زمینه سیاست خارجی، گفته است که رسیدگی به برنامه هسته‌ای کره شمالی را در اولویت قرار می‌دهد و همچنین مساله استقرار شبکه دفاع ضد موشکی آمریکایی تاد در کره جنوبی را حل و فصل خواهد کرد.

از نظر کره شمالی، توقف برنامه های هسته ای این کشور به پایان سیاست های خصمانه آمریکا علیه پیونگ یانگ وخاتمه حضور نظامی آمریکا درشبه جزیره کره بستگی دارد. مقامات کره شمالی، سیاست های آمریکا در شبه جزیره کره را تحریک آمیز و تهدیدی برای منافع ملی خود می دانند و به همین دلیل فعالیت های هسته ای و موشکی خود را برای بازدارندگی در قبال حمله احتمالی آمریکا و کره جنوبی ادامه می دهند.  

آنچنان که باید گفت؛ شاید مواضع متفاوت در سیاست خارجی سئول به ویژه درباره کره شمالی، همکاری آتی با دولت آمریکا و استقرار سامانه موشکی به تاد توسط احزاب کره جنوبی، برنامه ای برای ارزیابی واکنش مردم کره جنوبی به چنین طرح هایی باشد. باید در اینده ای نزدیک شاهد واکنش های دو کشور کره شمالی و جنوبی نسبت به این تنش های تاریخی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.