مشهد- در پی درج گزارشی از وضعیت کارخانجات شهرک صنعتی توس با تیتر ماتم کار و کارگر در مرگ تولید که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه در صفحه ۳ قدس خراسان به چاپ رسید رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی جوابیه‌ای ارسال کرده است که در ذیل بدان اشاره می‌شود.

تعطیلی ۵۳ واحد تولیدی در شهرک صنعتی توس

به گزارش قدس آنلاین، طبق آخرین سرشماری که توسط بخش خصوصی در شهرک صنعتی توس انجام شده است، از تعداد ۷۶۸ قراردادی که به بهره‌برداری منجر شده است ۵۳ واحد آن به طور کلی تعطیل بوده و هیچ گونه فعالیتی ندارند. که این عدد معادل هفت درصد از کل واحدهای مستقر در این شهرک است و الباقی واحدهای صنعتی با ظرفیت‌های مختلف و با اشتغال معادل ۲۵ هزار نفر در حال فعالیت می‌باشند.
در شهرک صنعتی توس، از محل تسهیلات طرح رونق سال ۹۵، تقریباً ۵۰ واحد صنعتی بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند و درخواست تعدادی دیگر از واحدهای صنعتی نیز در دستور کار بانک‌ها جهت پرداخت می‌باشد.
فعالیت واحدهای صنعتی در طول سال متناسب با بازار فروش آنها بخصوص برای واحدهایی که تمرکز عمده آن‌ها بر فروش داخلی می‌باشد، متغیر است. اکثر واحدهای صنایع غذایی استان به دلیل شرایط بازار بخصوص در شهر مشهد در ماه‌های آخر سال و تقریباً فروردین ماه فعالیت شدید دارند و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد فعالیت آن‌ها کمتر می‌شود. اکثر صنایع فلزی مستقر در شهرک صنعتی توس نیز صنایع کوچکی هستند که تأمین کننده سایر صنایع بزرگ، نظیر خودروسازی، نیروگاه‌ها و به طور کلی شرکت‌های بزرگ دولتی هستند که معمولاً فعالیت خود را با آن‌ها هماهنگ می‌نمایند.
ورود روزانه حداقل ۶۰۰۰ مترمکعب فاضلاب صنعتی به تصفیه خانه نشان از پویایی واحدهای شهرک داشته و همچنین وجود تقاضاهای زیاد برای دریافت زمین توسط واحدهای موجود برای اجرای طرح‌های توسعه نیز مؤید پویایی در شهرک می‌باشد.
همچنین با حضور در شهرک بین ساعت‌های ۳۰/۵ تا هفت صبح و ۱۴ الی ۱۶ ملاحظه خواهد شد که ترافیک قابل ملاحظه‌ای درخصوص سرویس‌های ایاب و ذهاب کارخانجات وجود دارد که این نیز خود نشان از فعالیت‌های واحدهای تولیدی مستقر در شهرک توس دارد.
در هر صورت، برای رونق بخشیدن به تولید نیاز است در کلیه زمینه‌های مرتبط با واحدهای صنعتی شامل روش‌های مدیریت، روش‌های تأمین نیروی انسانی، فناوری های تولید، روش‌های تأمین مالی، بازارهای فروش و... نوآوری صورت بگیرد. باید واحدهای صنعتی جهت ورود به بازارهای رقابتی بین المللی مهیا شوند. وجود واحدهای موفق و سرآمد در شهرک صنعتی که در طول سال‌های اخیر هم افزایش تولید و هم افزایش نیروی انسانی داشته و به عنوان برندهای جهانی شناخته می‌شوند، جهت اثبات این ادعا قابل استناد می‌باشند.
در این مسیر هم تولید کننده (به عنوان بخش خصوصی) و هم دولت وظایفی دارند که باید مشخص و تفکیک گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.