زنجان- فرماندار زنجان با اشاره به اینکه برخی از کاندیداها بعد از فرصت قانونی اقدام به اعتراض کردند، گفت: در این زمینه پای یک دلال که حتی از کاندیداها نیز نیست، به این ماجرا باز شده و گفته است که اعتراض‌های کاندیداها را پیگیری می‌کند.

پای دلالان به انتخابات زنجان باز شد/ تجمع‌های اعتراضی کاندیداها عبور از قانون است

به گزارش قدس آنلاین، رسول بیات در جمع خبرنگاران که به منظور تشریح فعالیت‌های پیرامون انتخابات و نتایج آن برگزار شد، اظهار کرد: قبل از انتخابات اقدامات متعددی در شهرستان برای برگزاری بهتر برنامه‌ها صورت گرفت.

وی با اشاره به آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قبل از انتخابات شوراها افزود: در این ایام همه کاندیداها فرصت حضور در زنجان را پیدا کردند و مشکلی برای آنها به وجود نیامد.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه همه تلاش فرمانداری بر این بود که هیجانات انتخابات کنترل شود که البته این کار بسیار زمان‌بر بود، تصریح کرد: تلاش شد در این مدت فضای شهر به سمتی برود که کاندیداها احساس کنند که عرصه برای آنها آزاد است.

بیات با بیان اینکه با آغاز تبلیغات انتخاباتی آموزش‌هایی به کاندیداها نیز ارائه شد، افزود: در این همایش به همه کاندیداها متذکر شدیم که تخلفاتی را مرتکب نشوند که از جمله آن نصب بنرها بود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره با جنگ بنرها مواجه بودیم، اضافه کرد: در همین زمینه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی به دبیری دادگستری کل استان آغاز به فعالیت کرد که اقدامات خوبی نیز در این زمینه شکل گرفت.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه با وجود تذکرات داده شده، از همان شب نخست تخلفات هم آغاز شد، افزود: اما ما نیز با ارائه تذکراتی در تلاش برای ممانعت از تخلفات بودیم که فقط در شب نخست ۲۵۰ بنر و در یکی از شب‌ها نیز ۹۰۰ بنر جمع‌آوری شد.

بیات با اشاره به اینکه در جمع‌آوری بنرهای تبعیضی قائل نشده و برابر قانون با همه برخورد شد، اضافه کرد: برخی از کاندیداها حرفه‌ای بودند چون در پشت‌‎بام منازل بنر نصب می‌کردند و ما در این زمینه حق ورود نداشتیم چرا که باید برای همه اینها مجوز ورود می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه تبلیغات محیطی بر عهده شهرداری بود، تصریح کرد: درست است که این فضا اضافه شده بود ولی بازهم کافی نبود، هرچند شهرداری در این زمینه تلاش بسیاری کرد.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه برخی از افراد تمرد و تخلف از قانون دارند، گفت: درصدی از افراد آنچه را که هیأت اجرایی تأیید کرده بود را چاپ نکرده و عکس‌‎های خود را در تهران به چاپ رساندند که البته این تخلف بود.

بیات با اشاره به اینکه پروسه چاپ عکس برخی از افراد و تأیید آن چند مرحله به طول انجامید، تصریح کرد: وقتی کسی تخلف می‌کند، فرمانداری دیگر قادر نیست که تک تک عکس‌ها را چک و با قیافه شخص تطبیق دهد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در روز انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه نیز اشاره کرد و گفت: آنچه مشخص بود از قبل تعیین شده بود که در زنجان انتخابات الکترونیکی برگزار شود که با این احتساب پیش‌بینی می‌شد که فرآیند با تأخیر حداقل ۴۵ دقیقه‌ای همراه باشد که البته روند انتخابات قبل از این ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه آرای مأخوذه نشان می‌دهد که نقصی در رأی‌گیری نبوده است، افزود: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بسیار خوب انجام شد.

بیات با اشاره به اینکه برخی از کاندیداها ناشیانه انتخابات را قضاوت می‌کنند، گفت: اشتباه ما آنجا بود که کاندیداها را در شعبات حاضر نکردیم که ببینید فرآیند به چه شکل بوده و تخلفی رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه طبق هماهنگی قبلی قرار بود که ابتدا نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام و سپس شوراها اعلام شود، تصریح کرد: پس از اعلام نتایج کاندیداها فرصت اعتراض داشتند که بر این اساس ۳۴ نفر اعتراض خود را تسلیم کردند.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه اعتراض کاندیداها به نحو احسن رسیدگی و حتی به برخی از کاندیداها به صورت تفکیکی نیز آراء اعلام شد، گفت: الان در مرحله هیأت نظارت شهرستان هستیم و فرآیند انتخابات در حال انجام است.

بیات گفت: اقداماتی از قبیل تجمع تمرد از قانون است، وقتی کاندیداها از طریق قانون کار خود را پیگیری می‌کنند، پس دیگر نیازی به تجمع و یا تشکیل کانال تلگرامی برای اعتراض نیست.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی از قبیل تجمع عبور از قانون است، تصریح کرد: این اقدامات نشان می‌دهد که برخی از کاندیداها اعتقادی به قانون ندارند.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه مصداق انتخابات در قانون مشخص شده و همه باید به آن تمکین کنند، گفت: صورت جلسه انتخابات الکترونیکی موجود است و برای این نوع رای‌گیری دیگر صورت جلسه نوشته نمی‌شود.

بیات ساختگی بودن آمار را یک اتهام دانست و تصریح کرد: افرادی که به تأیید صلاحیت‌ها اعتراض دارند، اشتباه می‌کنند چون اصلا این کار دست فرمانداری نیست و دست هیأت نظارت است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کاندیداها بعدا اقدام به اعتراض کرده‌اند، افزود: حتی در این زمینه پای یک دلال که حتی از کاندیداها نیز نیست، به این ماجرا باز شده و گفته است که اعتراض‌های کاندیداها را پیگیری می‌کند.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه بیان یک سری از موضوعات نیاز به مستندات دارد، تصریح کرد: قرار نیست اگر کسی شکست خورد از هر نمدی برای خود کلاه ببافد.

بیات با تأکید بر اخلاق‌مداری در فعالیت‌ها و اخلاق‌مداری در شکست و پیروزی افزود: سوال می‌کنم آیا کسانی که امروز معترض هستند، اگر خودشان منتخب بودند، باز هم معترض می‌شدند؟

وی با اشاره به اینکه ده‌ها مستند داریم که اینها تخلف کرده‌اند، گفت: این تخلفات در واقع عبور از قانون بوده است.

فرماندار زنجان در واکنش به اظهارات علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات شوراها اظهار کرد: گزارشی که به وقف‌چی درباره انتخابات رسیده بی‌پایه است.

بیات گفت: آرای مأخوذه باطله در سامانه ۱۱ هزار عدد است که آرای سفید است و اینها دستی نیست.

وی افزود: قبل از انتخابات یک تعداد تعرفه برای دستی برگزار شدن انتخابات در نظر گرفته شده بود، اما این رخ نداد و همه انتخابات به صورت الکترونیکی اخذ شد.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه بحث صورت جلسه نیز از دیگر موضوعات مطرح شده توسط نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بود، افزود: انتخابات الکترونیکی دیگر نیازی به صورت جلسات نیست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.