مشهد-چه نیکوست تفکر کسانی که به شکرانه سلامتی که خداوند در وجودشان به ودیعه گذاشته است، پیشکشی برای بیماران نیازمند چشم انتظار می‌فرستند و به دور از هیاهوی زندگی مادی، زکات سلامتی خود را «اهدای خون» می‌دانند.

اهدای خون مستمر یک قرار معنوی است

مهناز خجسته‌نیا: آنان قهرمانانی هســـتند که بدون هیچ توقع و چشمداشتی، بخشی از وجودشان را در اختیار همنوعان خود قرار می‌دهند و باران رحمتی می‌شوند که قطراتی از وجودشان بر درد و آلام بیماران نیازمند می‌بارد و این بارش مهر، به دیگران جانی دوباره می‌بخشد.
«جمیله کیمیایی» یکی از نیکوکارانی است که با احساسی ارزشمنـد از همدلی و مسئولیت خودش را به جایی رسانده که حالا بالاترین رتبه اهداکننده مستمر خون در استان را در وجودش جاری ساخته است.
او که هرگز به دنبال ثبت دفعات اهدای خون نبوده در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: رقم دقیقی از تعداد دفعاتی که نسبت به اهدای خون اقدام کرده ام، ندارم، اما می‌گویند با بیش از ۴۵ مرتبه اهدای خون بیشترین خانم اهدا کننده مستمر خون هستم.
وی با بیان اینکه از ۲۰ سالگی شروع به اهدای خون کرده است، می‌افزاید: آن زمان هنوز ازدواج نکرده بودم، اما حالا ۵۵ سال و سه فرزند دارم.
وی با اشاره به شرایط ثبت مشخصات اهداکنندگان خون اظهار می‌دارد: نه آن زمان که مشخصات اهدا کننده خون کارتی بود  و نه حالا که سیستمی و پیامکی شده، هرگز چیزی جز انجام مسئولیت و یک کار نیک هدفم نبوده است.
او که هر چهار ماه یک بار خون اهدا می‌کند، می‌گوید: اما شرایطی هم پیش آمده که به دلیل بارداری، زایمان و یا شیردهی وقفه‌هایی در آن افتاده است.
این اهدا کننده مستمر خون در استان خراسان در پاسخ به این پرسش که اهدای خون چه تأثیری بر سلامتی شما داشته، اظهار می‌دارد: همین که تا الآن هیچ مشکل و بیماری خاصی ندارم، دلیلش دعای خیر افرادی است که خون من به آن‌ها اهدا شده است.
کیمیایی با بیان اینکه معتقدم که گاهی زندگی من به جاهایی رسیده که فقط همین دعاهای خیر پشتوانه و گره‌گشای مشکل من بوده، می‌افزاید: وقتی به طور مستمر خون اهدا می‌کنی، حسی درون خودت می‌یابی که هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند تو را وادار به این کار کند.
وی از اهدای خون مستمر به عنوان یک قرار معنوی یاد می‌کند و می‌گوید: در دنیا همه چیز که پول و نگاه مادی نیست.
وی با اظهار تأسف از زندگی‌های مادی امروزی می‌افزاید: مردم این قدر نباید دنبال پول باشند، بلکه جایگاه کارهای معنوی خیلی بالاتر از پول است.
او به عنوان رکورددار ثبت اهدای خون از سوی زنان استان اظهار می‌دارد: سهم ناچیز بانوان در اهدای خون را نمی‌توانم، قبول کنم و زیر بار ناتوانی زنان در اهدای خون نمی روم چون تفاوت زیادی بین زنان و مردان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه همان فرم اهدای خونی که مردان باید به آن متعهد شوند برای زنان نیز همان است، می‌افزاید: این نگرش اشتباهی است که به جامعه تلقین شده است.
به گفته وی در حال حاضر خانم‌ها تنها پنج درصد جامعه اهدا کنندگان خون را تشکیل می‌دهند در حالی که بیشترین نیاز خون در حین عمل‌های جراحی را زنان دارند.
کیمیایی با بیان اینکه اهدای خون به جهت نجات جان انسان‌ها کاری است که نمی توان روی آن قیمت گذاشت، می‌گوید: نجات جان یک یا چند نفر گواه این ادعاست و شما زمانی پی به ارزش این اقدام نیکو خواهید برد که عزیزتان در بیمارستان به اهدای خون نیاز پیدا کند.
وی بچه‌های تالاسمی و بیماران سرطانی را بخشی از افراد نیازمند خون عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر خون به آن‌ها نرسد، مدام با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد.
این اهدا کننده مستمر خون یکی دیگر از ارزش‌های اهدای خون را پرهیز از نگاه مادی برمی شمارد و اظهار می‌دارد: اگر ذره ای احساس معامله کنم، هرگز حاضر به تکرار این کار نخواهم شد.
وی با اشاره به اینکه معمولاً در ماه مبارک رمضان شاهد کاهش اهدای خون هستیم، به همه توصیه می‌کند با فرار از کار نیک اهدای خون، خودتان را از چشیدن طعم یک حس خوش محروم نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.