مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران معتقد است که «گزینه نظامی و تحریمها علیه تهران برای توقف برنامه هسته ای ایران کارساز نبودند».

با تحریم و اقدام نظامی نمی‌توان مانع توسعه هسته‌ای ایران شد

به گزارش قدس آنلاین، «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران روز چهارشنبه در مصاحبه ای اختصاصی با رادیو «A۱» آمریکا گفت که «گزینه نظامی و تحریمها علیه تهران برای توقف برنامه هسته ای ایران کارساز نبودند».

شرمن با اشاره به نگرانیهای موجود پیرامون توافق هسته ای با ایران افزود که «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا با دقت بسیاری در مورد این توافق اندیشید و مدعی شد که آمریکا از توان بمباران تمام تأسیسات هسته ای ایران حتی تأسیسات زیرزمینی «فردو» نیز برخوردار است.

وی در ادامه اعلام کرد که «دانش [هسته ای] قابل بمباران نیست. ایرانیان می دانند که [برای پیشرفت برنامه هسته ای خود] چه باید بکنند. بنابراین اگر شما تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کنید، آنها قادرند که احتمالاً ظرف دو سال این تأسیسات را از نو بسازند و احتمالاً این بار این تأسیسات را زیرزمینی و مخفیانه خواهند ساخت».

این دیپلمات برجسته آمریکایی و معاون سیاسی و پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود، «اقدام نظامی» را گزینه ای خواند که این روزها همچنان مطرح است. اما از دیدگاه وی، گزینه نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نخواهد کرد.

وندی شرمن همچنین گفت که «آمریکا می تواند به تحریمها علیه ایران ادامه دهد، اما این تحریمها هرگز برنامه هسته ای تهران را متوقف نکرد».

وی با اشاره به اینکه در آغاز مذاکرات هسته ای اروپا با تهران- قبل از سال ۲۰۰۰- ایران دارای ۱۶۴ سانتریفیوژ بود که در دوران مذاکرات و برغم وضع تحریمهای فوق العاده و مؤثر علیه ایران، تهران تعداد سانتریفیوژهای خود را به ۱۹ هزار رساند؛ افزود: «بنابراین تحریمها نیز برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند».

وندی شرمن در پایان صحبتهای خود «توافق هسته ای با ایران» را بهترین توافق ممکن برای حفظ امنیت آمریکا و جهان و همچنین تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای دانست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.