یرد – استاندار یزدبا بیان اینکه یزد یک استان بی آب می باشد گفت: برای کنترل بی آبی دراستان توسعه سطح زیر کشت در استان متوقف شده ،کشت غرق ‌آبی به کشت گلخانه‌ای تبدیل شده و کشت محصولات کم آبخواه جایگزین محصولات پرآبخواه شده تا در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشیم.

 کاهش سطح زیر کشت استان در راستای مقابله با  بی آبی بوده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به وضعیت آب و سفره‌های آبی استان اظهار داشت: تعادل بخشی سفره‌های آبی زیرزمینی را باید به‌عنوان یک اصل مدنظر داشته باشیم و محور فعالیت‌ها به نحوی باشد که منجر به تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی شود و در این مدت توانسته‌ایم توسعه سطح زیر کشت را متوقف و کاهش کشت غرق ‌آبی را دنبال کنیم و به کشت گلخانه‌ای تبدیل نماییم تا در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشیم.
وی بابیان اینکه توسعه کیفی محصولات به‌جای توسعه سطح زیر کشت در حوزه کشاورزی مدنظر قرارگرفته  گفت: رعایت الگوی کشت و جایگزینی برخی محصولات کم آب خواه که ازنظر درآمدی نیز برای کشاورزان به‌صرفه است در دستور کار قرارگرفته است.
استانداربا اشاره به استفاده استان از آب مجازی نیز تصریح کرد: درزمینهٔ توسعه دام‌پروری‌ها بر اساس آب مجازی و از طریق ورود علوفه به‌جای کاشت آن اقدام شده است.
میرمحمدی یزد با اشاره به ‌اضافه برداشت‌ها از سفره‌های زیرزمینی و وضعیت استان در خشک‌سالی‌های مکرر گفت: باید توجه داشت که خشک‌سالی یعنی کاهش نزولات که رطوبت هوا و زمین نیز برای اراضی کاهش داشته است.
وی بابیان اینکه برای جبران نزولات، کسانی که سطح زراعی مشخصی دارند باید به نحوی کاهش نزولات را جبران کنند و فضای مرطوب و مناسب‌تری داشته باشند افزود: اگر خشک‌سالی باشد مجبور به استفاده بیشتر از آب زیرزمینی می‌شوند و باید هماهنگی‌هایی بشود تا اضافه برداشت صورت نگیرد.
میرمحمدی خاطر نشان ساخت: در ارتباط با تعدیل اضافه برداشت‌ها و تعادل بخشی باید هماهنگی بین آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی وجود داشته باشد که هم منافع کشاورز دیده شود و هم هدف تعادل بخشی تأمین شود.
وی با تأکید بر اینکه کشاورزان همکاری خوبی دارند و گروه‌های کاهش تشکیل داده و مراقبت می‌کنند اضافه کرد: این موضوع نشان داده که آن‌ها ارزش آب را می‌دانند و زندگی و حیات خود را وابسته به آب می‌دانند.
میرمحمدی تأکید کرد: توصیه دارم کشاورزان را بیشتر آگاه کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید تا متوجه شوند که اگر همکاری نکنند تمام دستاوردها و زحمات خودشان نیز هدر می‌رود.
وی ادامه داد: صداوسیما نیز در این زمینه همکاری کند و برنامه‌هایی برای آگاهی کشاورزان داشته باشد و کشاورزان از این طریق آگاه شوند چون آن‌ها مشتاق‌اند سرمایه‌های خود را که باغ و درخت و زمین زراعی است حفظ کنند و باید با این شیوه‌ها جلو رفت.
استاندار یزد در بخشی از سخنان خود با اشاره به تغییر تولید محصول کشاورزی نیز بیان داشت: اینکه هر چیزی را به کشت گیاهان دارویی تبدیل کنیم و استان‌های دیگر را نمونه بیاوریم درست نیست بلکه باید به‌تناسب بازار، تولید را تغییر داد و مدیریت کرد و برنامه‌ریزی داشت که در سطح ملی نیز جوابگو باشد و نیاز بازار داخل و خارج را نیز تأمین کند و آسیبی به کشاورز نزند.
استاندار یزد تصریح کرد: اگر تولید کشاورز روی دستش بماند ضرر است و کمر کشاورز خم می‌شود بنابراین باید مراقب ممر درآمد قشر ضعیف بود چون اگر ضربه ببینند از پا می‌افتند و نباید کشاورز و تولیدکننده آسیب ببینند بلکه باید بتوانیم به نحوه‌های مختلف حمایت کنیم.
وی همچنین در ارتباط با قنوات و احیای آن نیز گفت: باید ابتدا آب دهی قنات را اندازه‌گیری کرد و بعد از احیای قنات نیز در همان زمان و فصلی که پیش از احیا اندازه‌گیری شده بود، میزان آبدهی اندازه‌گیری شود تا مشخص گردد عملیات احیا در راستای افزایش آبدهی به چه میزان تأثیر داشته است.
رئیس ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان یزد با تأکید بر اهمیت اقدامات مؤثر درزمینهٔ تولید آب و یا جلوگیری از هدر رفت آب اظهار داشت: ممکن است درجایی از قنات آب هدر رود که در این صورت باید عملیاتی انجام شود تا جلوی این کار را بگیرد ضمن اینکه سفره‌های آب زیرزمینی بحث پیچیده‌ای دارد و باید به آن توجه داشت.
میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ گازرسانی در سطح استان در حوزه روستایی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی عنوان کرد: خوشبختانه اعتبارات گازرسانی و پروژه‌های گازی استان رشد و افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود: اعتباراتی که برای گازرسانی تا قبل از این دولت داشتیم ۳۷ میلیارد تومان بود که در دو سال گذشته به ترتیب به بیش از ۱۳۷ و ۱۴۵ میلیارد تومان افزایش‌یافته است.
استاندار یزد با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه گازرسانی شده، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان را آلایندگی کوره‌های آجرپزی دانست و خاطرنشان کرد: با استفاده از سوخت گاز در سطح کوره‌های آجرپزی، از آلایندگی‌ها در این زمینه کاسته و یا پیشگیری شده است.
میرمحمدی همچنین در رابطه با پروژه‌های پیشنهادی دستگاه‌ها نیز گفت: لازم است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون هماهنگی امور عمرانی و معاون هماهنگی امور در رابطه با بودجه درخواست شده بررسی و هماهنگی‌های لازم را به عمل‌آورند تا اعتبارات لازم نیز جذب و تخصیص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.