وزیر امور خارجه قطر گفت که اخوان المسلمین در این کشور گروهی تروریستی نیست و واکنش کشورهای محاصره کننده هر چه باشد شبکه الجزیره هرگز تعطیل نخواهد شد.

الجزیره تعطیل نخواهد شد/ اخوان المسلمین در کشور ما تروریست نیست

به گزارش قدس آنلاین، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا اظهار داشت: دوحه در مورد هر مسئله ای که استقلال کشور را خدشه دار کند، گفتگو نخواهد کرد و محاصره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تحمیل شده به قطر اقدامی متجاوزانه و خصمانه و توهین به هر کشور مستقل و دارای حاکمیت است.

وی افزود: اگر با دقت به خواسته های کشورهای محاصره کننده توجه کنیم، اتهام هایی را در مورد حمایت قطر از تروریسم و همچنین خواسته هایی در مورد محدود کردن آزادی بیان و بستن کانال های اطلاع رسانی و اخراج مخالفان دیده می شود، علاوه بر این خواسته های آنها نقض قوانین بین المللی در مورد لغو تابعیت قطری از برخی افراد و بازگرداندن آنها به کشورشان است.

عبدالرحمان آل ثانی ادامه داد: قطر به هیچ یک از خواسته هایی که ناقض قوانین بین المللی است تن نخواهد داد، دوحه هیچ اقدام یک طرفه را انجام نخواهد داد و هر گونه راه حل باید شامل همه طرف ها و نه صرفا قطر بشود.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت: آنها دوحه را به داشتن روابط خاص با ایران متهم می کنند، در حالی خود این کشورهای مبادرت به هیچ اقدامی علیه ایران نکرده اند، از این رو هر گونه اقدام علیه قطر خصمانه و به خاطر مسائل دیگر است و نه ایران.

وی تاکید کرد: بستن شبکه الجزیره موضوعی غیر قابل بررسی است و ما دست به هیچ اقدادمی که حاکمیت قطر را زیر سوال می برد، نخواهیم برد.

این مقام قطر در مورد حمایت کشورش از جماعت اخوان المسلمین گفت: مصر این گروه را تروریستی می داند، ولی ما در قطر اخوان المسلمین را تروریست نمی دانیم و آنها در کشور ما حضور ندارند.

عبدالرحمان آل ثانی ادامه داد: اخوان المسلمین گروهی سیاسی است که در برخی کشورها مثل بحرین فعالیت می کند و بحرین یکی از کشورهای تحریم کننده قطر است و این نشان دهنده دوگانگی در معیارها است، منامه در حالی از ما می خواهد که اخوان المسلمین را تروریستی بدانیم که شماری از اخوانی ها در پارلمان بحرین حضور دارند.

وی در مورد دلیل اصلی به وجود آمدن بحران در روابط میان قطر و کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین گفت: استقلال قطر و سیاست آن ممکن است علت این بحران باشد، چرا که برغم اختلاف دیدگاه ما با طرف های دیگر سیاست ما مستقل بود، ولی با این وجود هیچ وقت این موضوع بر امنیت جمعی کشورهای خلیج (فارس) تاثیر نگذاشت و ما هیچ وقت به دنبال هدف قرار دادن امنیت کشورهای خلیج (فارس) نبودیم چرا که چنین اقدامی دارای پیامدهایی برای قطر خواهد بود.

عربستان روز دوشنبه (۱۵ خرداد ۹۶) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها، آن را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.

چهار کشور تحریم کننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط سیزده گانه خود برای ازسرگیری روابط با دوحه را توسط کویت به قطر اعلام کردند و به دوحه برای اجرای این شروط ده روز ضرب الاجل تعیین کردند که یکشنبه شب هفته جاری این مهلت به پایان رسید و با میانجیگری کویت به مدت ۴۸ ساعت دیگر (تا چهارشنبه) تمدید شد.

وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته پاسخ مکتوب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیرقطر را در کویت تحویل شیخ صباح الصباح امیر کشور قرار داد تا از این طریق در اختیار ۴ کشور قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.