زاهدان- مردم سیستان و بلوچستان در سال های متمادی ، قطعی برق را در شرایط نامناسب جوی و در گرمای ۵۰ درجه به کرات تجربه کرده و بسیاری از مردمان جنوب استان همچنان از افت ولتاژ، قطعی برق و خسارت به وسایل برقی منزل همچنان گلایه مند هستند.

برق در سیستان و بلوچستان کم می آورد

قدس آنلاین - گروه استانها- الهه خشاوه: با توجه با افزایش دما و افزایش میزان استفاده از وسایل سرمایشی و عدم استاندارد بودن شبکه های داخلی برق بعضی از منازل سبب ایجاد اختلال در شبکه توزیع می شود .

علت اصلی افت ولتاژ برق در سیستان و بلوچستان عدم وجود نیروگاه تولید برق و تامین برق مورد نیاز استان است. همچنین نیروگاه زاهدان فقط جوابگوی حدود ۶۷ درصد نیاز مردم این استان است که متأسفانه ۳۳درصد برق مورد نیاز از استانهای دیگر تامین می‌شود.

استفاده غیر مجاز بلای جان شبکه توزیع

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی افت ولتاژ برق در استان استفاده غیرمجاز از شبکه و تأسیسات برق است ،اظهار میکند: از برقی که برای تعداد مشخصی مشترک برنامه ریزی شده است در صورت استفاده بیشتر و بصورت غیرمجاز متعاقباً منجر به کاهش ولتاژ برق برای سایر مشترکین می گردد.

غلامعلی رخشانی مهر عدم توسعه متوازن خطوط فوق توزیع برق را در وجود افت ولتاژ برق در روستاهایی که در انتهای شبکه های برق قرار دارند را نیز موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین اهداف شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان توسعه برقرسانی به روستاهای استان حتی در دورترین نقاط صعب العبور می‌باشد به نوعی که این خود از جمله موارد منجر به کاهش ولتاژ برق بوده است.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق استان رسالت خود را برق رسانی به روستائیان عزیز نیز میداند و بر این باور است که برق رسانی به روستاهای دور افتاده باعث میشود تا مشترکین حداقل ۱۰ ماه از سال را از برق مطمئن و پایدار استفاده کنند و تنها دو ماه گرم سال را ممکن است دچار مشکل برق شوند و این به مراتب بهتر از این است که مشترک کلأ از نعمت برق بی بهره باشد.

رخشانی مهر اذعان داشت: پس از برق رسانی و توسعه شبکه به روال عادی، عملکرد برق در دو حوزه شرکت برق منطقه ای و شرکت توزیع نیروی برق استان مشکل افت ولتاژ متعاقبآ مرتفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان از ابتدای سال ۹۰ تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام داده است عنوان کرد:از جمله اقدامات در بخش برق با نظارت سازمان های نظارتی ۶۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده که در نوع خود در کشور بی سابقه بوده است.

بیمه لوازم مردم منتفی شد

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سیستان و بلوچستان در خصوص وارد آمدن خسارت به لوازم برقی مشترکین برق عنوان کرد: تا سال ۹۵ در فیش های صادره از سوی شرکت توزیع نیروی برق در سراسر کشور مبلغ ناچیزی (۵۰۰ریال) تحت عنوان بیمه از مشترک کسر و به حساب وزارت نیرو پرداخت می شد و در قبال آن لوازم مصرفی برقی که در اثر نوسانات و یا مشکلات انفعالی برق دچار خسارت شده اند از محل بیمه پرداخت می‌ گردید.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ به بعد این مبلغ از مشترکان دریافت نشده است و منازل مردم در برابر نوسانات برق بیمه نیستند اما جهت رعایت رفاه حال مشترکین خسارت دیده از طریق مراجعه به مراجع قضایی و شکایت مبنی بر خسارت خود را مطرح میکنند لذا پس از بررسی و رسیدگی لازم توسط مراجع قضایی در صورت مقصر شناخته شدن اداره برق مبنی بر مشکلات فنی و برقی این شرکت به استناد رای قاضی دادگاه مکلف به پرداخت خسارت خواهد بود لازم به ذکر است مدت زمان اجرای فرایند فوق کوتاه بوده و مشترک در زمان کوتاهی به مطالبات خود دستیابی خواهد داشت.

خاموشی کمتر شده است

مدیر برق شهرستان چابهار نیز در خصوص کاهش افت ولتاژ برق در چابهار گفت: در راستای کاهش افت ولتاژ برق و خاموشی پروژه‌های خوبی از ابتدای سال ۹۵ تاکنون داشته ایم.

امیدرضا مشهدی با اشاره به گرمایی بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر افزود: امسال دما احساس بالغ بر ۵۴ درجه سانتیگراد بوده که عامل کاهش راندمان تاسیسات برق و کاهش راندمان شبکه های برق است.

مشهدی اذعان کرد: طبق برآورد انجام شده در دو ماهه سال ۹۵ خاموشی ۲/۶۳ و سال۹۶ خاموشی ۱/۰۳ بوده است که طبق این آمار کاهش۵۰ درصدی میزان خاموشی برق در سطح شهرستان چابهار شاهد بوده ایم. مشهدی خاطرنشان کرد: پروژه تعویض ۱۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف به شبکه جدید در راستای کاهش قطعی برق در این منطقه انجام گرفته است که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی در چابهار درگیر مسائل حاشیه نشینی است تصریح کرد: بزرگترین حاشیه شهر در استان متعلق به این شهر است و جز بزرگترین حاشیه نشینی ها در کشور می‌باشد که اگر این معضل رفع شود دیگر هیچ مشکلی در این شهرستان نداریم. مدیر برق شهرستان چابهار افزود: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم و سبب ایجاد وقفه در برق رسانی بموقع به مردم شهرستان چابهار گردیده سرقت شبکه های برق در سطح این شهرستان است.

سرقت سیم های انتقال برق

وی ادامه داد: بیش از ۲ تن از سیم های شبکه های برق در فروردین امسال به سرقت رفته است که با تلاش و همکاری فرمانده انتظامی شهرستان چابهار پس از برگزاری جلسات متعدد و گشت زنی ها ۱۰ نفر از این سارقین دستگیر شده اند.

امیدرضا مشهدی از ایجاد شبکه های پایدار و مطلوب با استفاده از نوآوری های به کار گرفته شده در چابهار خبر داد و گفت:از جمله این اقدامات استفاده از آلومینیوم آلیاژ روکش دار در شبکه ها ویژه استفاده در این مناطق و نحوه برق رسانی طرح ترانس ها با ظرفیت پایین‌ است که سبب شد تا کارشناسانی از شهر خوزستان و اصفهان برای بازدید و الگو برداری به شهرستان چابهار مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه این شهرستان در اعتبارات از سال ۹۲ تا اکنون رشد تصاعدی داشته است تصریح کرد: اعتبار اختصاص یافته در سال ۹۲ غریب به ۴۸ میلیارد ریال و در سال ۹۵ نیز غریب به ۸۵ میلیارد ریال بوده است که رشد دو برابری جهت کاهش افت ولتاژ برق و خاموشی داشته است.

فرماندار چابهار نیز حول محور این گزارش میگوید: پس از گرمای اخیر ۵۴ هزار ترانس برق در سطح این شهرستان برای جلوگیری از افت ولتاژ برق نصب شده است. درویشی افزود : اصلاح شبکه اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سه هفته اخیر برای تقویت شبکه برق در این شهرستان هزینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.