قزوین- رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سمپاشی هوایی در بخش کشاورزی منسوخ شده و غیر علمی است و برای مبارزه با آفات از جمله زنجره مو به هیچ‌وجه از آن استفاده نخواهیم کرد.

سمپاشی هوایی در مبارزه با آفات منسوخ شده و غیر علمی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی باغستانی در جلسه با رئیس و معاونان جهاد کشاورزی و جمعی از باغداران برای بررسی وضعیت آفت زنجره مو که در سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شده بود گفت: به دلیل تصمیمات غلط و غیر کارشناسی در گذشته در برخی موارد شاهد بی توجهی به مسائل ریست محیطی بودیم که باید با درس از گذشته نسبت به نگاه کارشناسی در امور جدی باشیم.

وی اضافه کرد: سمپاشی هوایی در بخش کشاورزی کشور دیگر منسوخ شده و نباید به هیچ عنوان مورد استفاده قرار گیرد و ما نیز به عقب بازنمی گردیم تا دوباره آزمون و خطا کرده و به منابع خود آسیب بزنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هرجا که در مبارزه با آفات به صورت کارشناسی و علمی رفتار کردیم نتایج آن را دیدیم و هرجا احساسی برخورد شد متضرر شدیم.

مدیریت آفات مهم است/ احساسی رفتار نکنیم

وی با اشاره به هجوم آفت «زنجره مو» در تاکستانهای قزوین اظهارداشت: پس از اطلاع از بروز این آفت در استان قزوین یک تیم کارشناسی برای بررسی ابعاد آن به منطقه اعزام شد و ابعاد آفت که در حد وسیعی مورد ارزیابی قرار گرفته تا راهکار علمی ارائه کنیم.

باغستانی بیان کرد: در این شرایط برخی مطرح کرده اند که با سمپاشی هوایی مردم را امیدوار کنیم که وارد کار شده ایم در حالی که سمپاشی هوایی بسیار برای محیط زیست آسیب رسان است و جان مردم را به خطر می اندازد و سالهاست آن را تعطیل کرده ایم و هرگز دنبال فریب مردم نیستیم که با دیدن هواپیما در اسمان احساس کنند مشکلشان حل شده در حالی که در آینده دچار بحرانهای بیشتر شوند لذا دنبال کار علمی هستیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر دستورالعمل های کارشناسی از سوی کشاورزان رعایت شود می توانیم این آفت را در یک دوره ۳ تا ۴ ساله کنترل و مهار کنیم.

۶۰۰ آفت در بخش کشاورزی ما را تهدید می کند

باعستانی بیان کرد:درحوزه کشاورزی بیش از ۶۰۰ آفت محصولات راتهدید میکند که ۵۰ آفت مهم است و با مدیریت علمی باید برای مبارزه با آنها برنامه داشته باشیم و روش های شیمیایی آخرین انتخاب باشد.

وی اضافه کرد:آفت «زنجره مو» در ردیف آفت های شخصی باغداران است اما مدیریت آن عمومی است که در اجرای طرح های مبارزه با آن باید کشاورزان محور باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: در مبارزه با آفت زنجره مو یک طرح ملی تعریف کرده و سهم بیشتری برای استان تعریف می کنیم و امیدواریم با کمک استاندار محترم در دو هفته فرصت باقیمانده وارد فاز اجرایی شده و با عملیات ضربتی از توسعه آفت جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با یک هرس می توان ۹۰۰ حشره بالغ را نابود کرد لذا هرس سبز، بیل زدن زمینها و سمپاشی پس از برداشت محصول را در برنامه کوتاه مدت پیشنهاد می کنیم که کشاورزان باید در اجرای آن مشارکت کنند.

در این جلسه علی اکبر متقی فرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، سیاوش طاهرخانی فرماندار تاکستان نیز حضور داشتند.

بروز آفت زنجره مو در باغستانهای استان بویژه در شهرستان تاکستان موجب بروز نگرانی در میان باغداران شده که کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی با حضور در منطقه نسبت به بررسی آسیب ها و ارائه راهکارهای عملی اقدام کرده اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.