گرگان- قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه ۱۵ هزار هکتار حریق جنگل‌ها در کشور را داریم و در تابستان نیروهای حفاظت از جنگل‌های ما درآماده‌باش کامل هستند.

سالانه ۱۵ هکتار جنگل در کشور در آتش می‌سوزد

به گزارش قدس آنلاین، ناصر مقدسی صبح سه شنبه در نخستین سمینار تخصصی پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و عمومی، اظهار کرد: قضاوت باید در حوزه مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز منصفانه باشد و براساس امکانات و وظایف هر دستگاه انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از ۸۳ درصد از عرصه‌های کشور ملی هستند که این موضوع باید در حوزه زمین‌خواری با دقت دیده شود و این یعنی مواجه شدن با یک مسئله پیچیده در حوزه زمین‌خواری.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: در فرانسه، فنلاند و هلند جنگل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده که مدیریت آنها نسبت به جنگل‌های ما که مدیریت جنگل‌ها دولتی است، موفق‌تر و بهتر است.

مقدسی گفت: در زمینه پیشگیری باید با قوه قضائیه کار بسیار نزدیک را انجام داد و بسیاری از اقدامات باید به صورت کوتاه مدت انجام شود تا نتیجه‌بخش باشد.

وی تاکید کرد: دخالت‌های غیرعالمانه و تخریبی دهیاری‌ها در حوزه مدیریت ساخت و ساز غیرمجاز به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و نقشه کاربری اراضی استان‌های شمالی باید برای یک بار ترسیم شود تا دچار تزلزل موجود در این عرصه نباشیم.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا کی باید دغدغه داشته باشیم که روستاها توسعه میابد و اگر جانمایی روستاها و شهرک‌های صنعتی یک بار برای همیشه انجام شود بسیاری از مشکلات زمین‌خواری و ساخت و ساز خارج از محدوده پایان خواهد یافت.

مقدسی گفت: متوسط در پنج سال گذشته سالی ۴۰ هزار هکتار پرونده تخریب و تصرف در محاکم تشکیل داده‌ایم و سالانه ۵ هزار هکتار تبصره یک ماده ۵۵ را اعمال می‌کنیم و در زمان وقوع جرم عوامل یگان ما وارد شده و مانع پیشروی ساخت و ساز غیرمجاز می‌شوند.

وی متذکر شد: در استان گلستان ۵۵۹ هکتار پرونده تخریب ساخت و ساز غیرمجاز را گزارش کرده و اجرا کرده‌ایم که نشان از اقدامات مناسب در حوزه پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر لزوم توسعه امکانات و ماشین‌آلات این سازمان تاکید کرد: سالانه ۱۵ هزار هکتار حریق جنگل‌ها در کشور را داریم و در تابستان نیروهای حفاظت از جنگل‌های ما درآماده باش کامل هستند.

مقدسی گفت: ما با پرداخت حقوق نیروهای حفاظت که در جنگل با آتش می‌جنگد مشکل داریم و برخی اوقات نمی‌توانیم چند ما حقوق این افراد را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم موضوع شفافیت و اطلاع‌رسانی باید با دقت بیشتر انجام شود و هرگونه واگذاری باید در سامانه تخصیص و واگذاری به اطلاع عموم رسانده شود و این یک بحث بسیار مهم است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری متذکر شد: ما یک هزار همیار حفاظت از جنگل‌ها در سطح کشور داریم زیرا تعداد نیروی انسانی حفاظت از جنگل‌ها با توجه به وسعت جنگل‌های کشور همخوانی ندارد و نیاز به همیاری آحاد مردم داریم.

مقدسی در پایان گفت: ۱۹ هزار کیلومتر علامت‌گذاری بین مستثنیات و اراضی ملی را انجام داده‌ایم که در حوزه پیشگیری از ساخت و ساز و تصرف غیرمجاز موثر بوده و این موضوع در تمامی استان‌ها به طور قطع می‌تواند اجرایی شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.