وقتی برای واردات برنج ثبت سفارش کنید چند ماه طول می کشد تا این ثبت سفارش تبدیل به برنج شده و به کشور وارد شود لذا اجازه وزارت کشاورزی تمدید ثبت سفارش تا اول شهریور است وگرنه واردات برنج همچنان از اول مرداد تا اول آبان ماه به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع است.

واردات برنج همچنان از اول مرداد تا اول آبان ماه به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع است/ تولید برنج در سال آینده از ۲.۵ میلیون تن هم بیشتر خواهد بود

اختصاصی قدس آنلاین، روز گذشته پایگاه خبری قدس آنلاین در گفت و گویی با مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج به بررسی موضوع صدور مجوز واردات برنج در فصل برداشت برنج ایرانی و وضعیت قیمت ها در بازار برنج پرداخت. کشاورز در این گفت و گو که می توانید متن کامل آن را  (اینجا) بخوانید مدعی شده بود تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور واقعیت نداشته و نوعی آمار سازی است. در این راستا جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران در گفت و گو با «قدس آنلاین» به اظهارات کشاورز پاسخ داده است. وی در واکنش به اظهارات دبیر انجمن وارد کنندگان برنج درباره افزایش قیمت برنج ایرانی به ۲۰ هزار تومان در صورت عدم واردات برنج به کشور به قدس آنلاین گفت: از اول مرداد تا اول آبان ماه مجوز واردات برنج به داخل کشور به هیچ عنوان داده نمی شود اگر کسی هم گفته من برای واردات در این بازه زمانی مجوز دارم قصد داشته زمینه را برای این کار فراهم کند و چنین چیزی واقعیت ندارد. علیزاده ادامه داد: آنچه در روزهای اخیر در رسانه ها مطرح شده مجوز واردات نیست بلکه مجوز ثبت سفارش داده شده است که با واردات فرق می کند. یعنی تا اول شهریور ماه اجازه ثبت سفارش وجود دارد.

دبیر انجمن برنج خاطرنشان کرد: شما می دانید که وقتی برای واردات برنج ثبت سفارش کنید چند ماه طول می کشد تا این ثبت سفارش تبدیل به برنج شده و به کشور وارد شود لذا اجازه وزارت کشاورزی تمدید ثبت سفارش تا اول شهریور است وگرنه واردات برنج همچنان از اول مرداد تا اول آبان ماه به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع است. وی افزود: ضمن اینکه حتی اگر برنج مفت و با نازل ترین قیمت هم وارد ایران شود مردم ایران خوشبختانه ذائقه شان با برنج ایرانی هماهنگ شده لذا برنج ایرانی را می خرند. آنچه هست از آنجا که قیمت تمام شده برنج ایرانی بالا است دولت باید به فکر این باشد که قیمت تمام شده برنج داخلی را کاهش دهد یعنی قیمت برنج داخلی کاهش یابد تا بخش عمده ای از مردم توان خرید برنج ایرانی را داشته باشند.

علیزاده در پاسخ به ادعای انجمن واردکنندگان برنج دال بر عدم تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور خاطرنشان کرد: دقیقا در سال گذشته ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برنج در داخل کشور تولید شد، این موضوع را همه قبول دارند و آمارهای رسمی مرکز آمار و وزارت جهاد کشاورزی هم این موضوع را تایید می کند لذا نمی دانم رد این آمار از سوی عده ای به چه معناست؟ وی در خاتمه با اشاره به این موضوع که امسال به دو دلیل منتظیم که تولید ما از سال گذشته هم بیشتر شود خاطرنشان کرد: کشاورزان امسال مقداری زمان کشت شان را جلو انداختند یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز زودتر از پارسال برنج کشت کردند در نتیجه امکان اینکه دوباره کشت انجام دهند وجود دارد یعنی وقتی کشت اول را برداشتند بتوانند برنج های زودرس بکارند و تولید این برنج های زودرس به برنج های اصلی اضافه شوند، دلیل دوم این است که ما در فروردین و اردیبهشت ماه امسال بارندگی های خیلی خوبی در شمال کشور داشتیم حتی یکی دو هفته قبل که من در شمال بودم باز هم بارندگی های خوبی بود و من مطمئن هستم که تولید ما از تولید پارسال بیشتر خواهد بود یعنی کشت اصلی از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن پارسال بیشتر خواهد بود ضمن اینکه آن کشت مجدد و دوباره  ای که خواهیم داشت نیز به این عدد اضافه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.